Gå til innhold
Arkivverket

[#63659] Et skifte - mye dameklær - hjelp!


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Inger Cathrine Lachman var enke etter tolleren Amund Soelberg i Drammen. I kirkeboka for Tønsberg finner vi: 1756 d[en] 22. Jan jordet i Laur: krk Inger Cathrine Sl. Tolder Soelbergs 72 1/2 aar. Det er skiftet etter henne jeg trenger noe hjelp til.Hun var nok ei jåledame. Det første bildet jeg legger inn tolker jeg som:En sort Fleyels Kaabe med Graa Værks Foer 30 rdr(andre linje klarer jeg ikke)og en omstrokket Coffert for 6 rdr

bilete5779.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg prøver meg iallefall på noe av 2.linje: 1 blaa-hvid(??) med ??-tag for 2 riksdaler og 2 ort. Kanskje var dette også en kåpe som var blå-hvit???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det. Linje to er ikke av så stor verdi. 2 rdr er nok forsøkt visket ut.Gråverk er vel ekornskinn, tror jeg.Dersom 'omstrokket Coffert' er riktig tolket, går jeg ut fra at det dreier seg om en koffert som har forsterkninger som går rundt hele kofferten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det første er 'En sort Fleyels Kaabe med graa ?? Foer'.Det andre kan være '1 Slæt Skrin med beslag??' (men det kan være helt feil)Den siste er vel en 'omstrokket?? Coffert'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da synes vi ganske enig så langt.Nest bilde tolker jeg som:En sort Damaskes Adrienne(?) for 8 rdr1 sort Damaskes Skjørt(?) for 6 rdrEn hvid Damaskes Sløye(?) for 4 rdr2 hvite Forklæde(?) No 83 ...?... Vat Servietter No 74 .......?... No 85 .......?... No 9

bilete5780.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I linje 2 i første bildet.. Står det ikke; Et stort Skrin med Beslag?5. line i andre bildet skal kanskje være; 3 dreyels Wat Servietter.Kan 3. line være En hvid Damaskes Trøye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk for det. Dersom det står 'Skjørt', så vil jeg tro at første bokstav i ordet under også er en 'S' - eller? Sier man ikke 'sløje' i Sverige om slør?Dreyel er vel gjerne riktig. Er ikke det et slagt tøystoff, da?Men hva er i tilfelle en 'Adrienne'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Kufferten er vel 'overtrokket', dvs at den er trkt med enten skinn eller seglduk.I femte lina står der vel 'Nat Servietter'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jaggu tror jeg du har rett når det gjelder kofferten, Gunnar! - og heter det ikke å 'nate' vinduene når man tetter inntil veggen? For det var jo egentlig litt rart at serviettene både var av dreyel og vatt. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Forslag:2 par Manchet Ærmer No 12 par dto No 22 par dto No 32 par dto No 42 par mindre dto No 52 par dto No 62 par dto uden(?) Manchetter No 72 par dto No 82 par slette(?) No 9

bilete5781.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I innlegg (1): 1 Slæde-Skrin med BeslagI innlegg (7): 4 Stk. do. No. 8, 5 Stk. gl. do. No. 9I innlegg (15): Enig med deg Arnstein i alt du har tolket.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Else!Hva med denne, da:2 ..?.. blaae og hvid(e) (trykte?) Forklæde2 (blaatænnede?) dto1 Blaat og hvidt Filt Tørklæde3 Røde og blaae lomme Tørklæde3 gl dto1 ...? ...? ...? Klæde til at bedække et (vas?) Bord med

bilete5783.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

2 nye blaae og hvide trykte Forklæder2 blaatærnede dto.1 Blaat og hvidt Silke Tørklæde3 Røde og blaae lomme Tørklæder3 gl.dto.1 Silke besyed Lærrets Klæde til at bedække et Nat Bord medMvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til den siste: Dette var antakelig et plagg som hørte med til hennes 'enkeutstyr'. Såvidt jeg vet var 'chagrin' ensbetydende med sørgeklær.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Veldig bra!Jeg går videre (har gått ned en god del på størrelsen på bildene):En ranned taftes SløyeEn ranned ..?.. dtoEn blommed ..?.. dtoEt grønt taftes stukket Skjørt med (Gang?)2 hvit Forklæde No 62 dto No 7

bilete5785.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Stryk innlegg (23)!Det er jeg som tøyser, og blander kortene her. (Sånn går det når man skal ta ting på 'husken')Chagrin-skjørt (i denne forbindelse) er et skjørt av chagrin-skinn.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.