Gå til innhold
Arkivverket

[#63672] Ola Hansson Leivestad fra Lindås?


Gjest Steinar Sletten
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Sletten

Ola født 1711 d 1783 Står i Bygdebok for Lindås, myking sogn s 373 som gift med Anna Gullaksdtr Grov. Budde da på Svindal. Leivestad, er det i Lindås? Finner ikke gården i Bygdebok for Lindås Myking sogn. Er der andre bøker? Eller noen som vet ? Er altså på jakt etter foreldre til Ola Haansson Leivestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Marit Rambjør

Hei. Veit ikkje kor godt kjent du er i Lindås. Men Leivestad ligg på gamle vegen frå Seim til Lindås.Like nord for Søreide i retning mot Hundvind. Grov ligg heilt nede med Tveitavatne på austsida, Leivestad på vestsida.Tar ca ein halvtime å gå opp frå vatnet og opp til husa. MVH Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Steinar Sletten

Tar opp att spørsmålet om Ola Hansson Leivestad, F: 1711 D:1783 Gift 1, m Anna Gullaksdtr. Grov i 1736. Gift 2, m Lisbet Iversdtr. Hodneland i 1759 Har ikkje funne han som født/døpt forutan info i Bygdebok for Lindås, Myking sokn side 373,da busatt på Svindal. Nokon som veit noko??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Alenfit I (av Nils Hjelmtveit) nevner på s. 720 Ole Hanssen Søre Leivestad i skiftet etter faren i 1716. Hans langt eldre halvsøster Magdeli er gift på Nore Elsås.Oles mor Ingeborg er datter av Ole Larssen Seim (Alenfit I s. 577), som er sønn av 'bygdekaksen' Lars Amundsen Seim (for øvrig mitt tidobbelte opphav, mens Anna G. Grov er mitt dobbelte i sitt første ekteskap med Mons Eriksen Fyllingsnes / Mundal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Sletten

Hei Odd Roar. Har hatt boka i hende før men oversett dette. Det løsna skikkelig der du. Takker og bukker. Lars Amundsen Seim blir da plutselig både min 7. og 8.tipp fordi sønnen Ola min 6.tipp samt dattera Maritte sin datter Eli Ivarsdtr. Famestad gift med johannes Bårdsson Famestad er mine 6.tipper.....(trur eg har fått dette rett :-)) ein sein kveldstime........ Artig..... Steinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Nesten alle mine linjer går via Ingeborg Larsd. Seim på Fjellskålnes (som arver Seimsloftet dit), men Marta Larsd. på Fammestad er også en ane via en helt annen forbindelse.Når Ingeborg på Fjellskålnes blir enke rundt 1662, gjengifter hun seg med en Ole Nilssen, som er ukjent i Hosangerboka. Heller ikke Lindåsboka har oppdaget at han temmelig sannsynlig er identisk med Ole Nilssen Fammestad (bruk 2 nr. 3 på s. 384 i Lindåsbokas Mykingbind).Ole Nilssen og stesønnen Jon (Jonsen Fjellskålnes) er i folketellingen på 1660-tallet registrert både på Fjellskålnes og Fammestad, men ikke senere på Fammestad. Slike dobbeltføringer forekommer en del, og kan vel av og til skyldes at to manntall er tatt opp parallelt, men muligens på litt forskjellig tidspunkt. Senere er de så sammenfattet til ett. (Har sett et eksempel på det på Bruvik, der Markus Nilssen på 1660-tallet samtidig finnes både på Indre-Bruvik og Olsnes, men utvilsomt er en og samme person.)Det interessante her er at det antagelig er Marta på Fammestad som sammen med sin mann skaffer søsteren på Fjellskålnes en ny passende ektemake til å drive gården der videre. På den tid er jo det høyst nødvendig for å 'holde hjulene i gang'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.