Gå til innhold
Arkivverket

[#63673] Johan Tegnel Linchausen, f. 1832 på Brettesnes gård i Vågan prestegj., Nordland


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley

Jeg leter etter fødselen til Johan T Linchausen. Jeg har søkt kirkebøkene for Løding i denne tidsperioden - De forskjellige folketellingene gir forskjellig fødselsår, men jeg tror han er født rundt 1832. Faren hans er Edvard Linchausen, moren er Fredrikke f. Tegmann. Han giftet seg med Erika Nikoline Svendsdatter i Vågan kirke 5 nov 1866. All hjelp mottas med takk.Torhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Du har rett at Johan er født i Vågan, men så vidt jeg kan se er det ikke noen kirkebøker for Vågen for 1832, og for meg virker Lødingen som det logiske stedet de ville dra for en dåp.Takk for hjelpen så langt, jeg har funnet dem både i 1865, 1875 og 1900, samt vielsen, men dåpen har bydd på problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Lange

Hei. Vet ikke om det har noen betydning, men ft 1865 og vielsen 1866 oppererer med en alder på Johan som skulle tilsi fødselsår rundt 1842. Problemet er jeg finner ikke kirkebøker for Vågan dette året heller.Mvh Odd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Johan ble konfirmert 26. juni i 1859 ( nr. 7) Lenke han er da oppgitt å være 17 år (ergo f. ca 1841) Har noter som søsken Anne Kristine f. ca 1842-43, Emilie Margrethe f. ca 1845 og Georgine Kristine f. ca 1852Hvis du titter litt opp på siden i 1866 når Johan gifter seg finner du hans halvbror Iver Linchausen som gifter seg med pike Hansine Pedersdtr. (Hansine var søster til min oldefar.)Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torhild Shirley

Tror konfirmasjonen sammen med folketelling og ekteskap skulle holde for å si at han er født rundt 1842 og ikke 1832. Jeg fant ekteskapet til Iver - var ikke sikker på hvor han passet inn siden jeg ikke fant ham i 1865-tellingen, men så at Edvart også var listet sammen med ham, så jeg skjønte at det var en eller annen forbindelse.Takk for lenken til konfirmajonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står i vielsen til Johan i 1866 at han fremdeles var 24 år 5/11 = fca.1842, og det skulle også stemme med FT 1865. Tror derfor at han må ha fødselsdag en gang mellom 5/11 og 31/12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.