Gå til innhold
Arkivverket

[#63674] Hornes, Aust-Agder: døpt barn Sophie Brill


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Er det noen som kan gi meg opplysninger om foreldre til Sophie? Fra family search: SOFIE BRILL Female Event(s): Birth: 31 JAN 1875 Christening: 12 JUL 1875 Hornnes, Aust-Agder, Norway Death: Burial: Parents: Father: ANDREAS CHRISTIAN BRILL Mother: ANNE CATHRINE NICOLAYSENJeg forsøker å knytte dette opp mot en Andreas Brill i Christiania, døpt i Domkirken: Andreas dp. 29. jan. 1826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Skal kikke litt etter vielsen til foreldrfene til Sophie, der kan hende det står noen opplysninger om fedrene til både brud og brudgo?Legger inn dåpen her: LenkeI farten har jeg ikke funnet 1865 eller 1875 folketellinger for Hornes, men det kan muligens være registrert under et annet navn.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du barndåpen fra Kirkeboka i Hornes . Boka står under Evje/ Hornes så det kan hende de andre folketellingene kan finnes.Dåp nr. 50. Sofie f. 31 jan , døpt 12 juli 1875. far synes jeg det ser til å være distriktslege paa Fennfos? Andreas Chr. Brill og hustru Anne Cathrine Nicolaisen. LenkeMulig faddere her kan gi deg spor?Jeg skal lete etter vielsen også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er dette muligens den Andreas Brill du lurer på om er samme mann, her i 1865 hos mor som da er enke Maren ( Brill)i Kristiania? LenkeHar ikke greid å finne vielsen til paret til nå, men distriktslegen kan jo ha tatt sin utdannelse i et annet land og der funnet sin hustru?Fortsetter litt leting.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg i alle fall gårder Fennefors i Hornes i 1865,Mulig at Andreas Chr. Brills forgjenger distriktlege bor har på den tiden?LenkeI alle fall nevnt en distriktlege her på gården.Håper noen lokale slektshistorikere fra dette området kan hjelpe deg med dette.Har ikke greid å finne vielsen til nå, dessverre. Heller ikke har jeg funnet flere barn av paret.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lette igjen etter vielsen, da kom jeg over denne kan hende noe unøyaktige kilden:LenkeDamens navn passer, og det er stor navnlikhet med ektemannen, men han kalles Bull og ikke Brill?Skal se om jeg finner denne vielsen i Bergen i kirkebøker.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant vielsen her i Bergen i Domkirken 1871, du får kikke litt på nr. 52 , Navnet ser ut til å være Andreas Kristian Bull , og om jeg ikke tar feil står det noe om f. Danmark her? Lenke Fars navn er tydelig skrevet Bull.Kan det være at dette likevel er det paret som havner i Aust Agder i 1875?Navnlikheten er veldig stor synes jeg. ( Rekker ikke flere oppslag før senere i dag) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei, da må det være feil på family search. dette ser ikke ut til å være min Andreas Brill. Igjen takk for hjelpen og ønsker deg en god dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki!Det er nok sikkert feil både her og der med navn , den Sophie som døpes i Evje er nok datter av distriktslegen Andreas Kristian BULL og hustru Anne Cathrine Nicolaisen.Da har han ikke noe å gjøre med den Brill du søker etter.Jeg fant her en artikkel om denne distslegen, så der passer opplysningene om at han var distriktslege nettopp 1773-1798 i Evje på den tiden datter Sophie ble født.Ikke rart det ble vanskelig å finne ut dette, for i kirkeboka ser det ut til ved dåpen at navnet var Brill.Her er artikkelen. http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=210737 Så da håper jeg du fikk bekreftelse på at den du fant på Fam . s. er feil oppført navn.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei min venn Du er enestående vet du det? Det er jo et spesielt etternavn min mann har så de få gangene jeg finner noe på Brill så må jeg alltid lete for å se.Denne Andreas som bodde sammen med moren Maren i 1865 finner jeg ikke i 1875. Jeg har faktisk lest gjennom disse ti årene i Grønland menighed som oppgis som sogn til bostedsadresse på døde men finner ingen. så jeg får bare lete videre..klem Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki!Kan hende vi må lete etter en Andreas Johansen i 1875?Alle barna til Johan Henrik Brill og hustru Maren Laurine Olsdatter var ført som Johansener ved dåpen . LenkeOfte tok de fars etternavn senere , liksom enken bruker Brill-navnet i 1865-tellingen.Dessverre er vel ikke 1875 tellingen kopiert til digitale kilder over hele Norge, mener jeg har lest at deler av Olso heller ikke er med?Det kan være et forsøk verd å lete etter Andreas Johansen. også.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.