Gå til innhold
Arkivverket

[#63686] DNA-test 'Haplogroup H'


Gjest Inger-Lise Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Moen

Jeg har tatt en DNA-test hos National Geographic og fått til svar at jeg tilhører 'Haplogroup H'. Jeg regner med at mange i Norge tilhører denne gruppen. Derfor lurer jeg på om noen har forslag på linker vdr. dette som helst er på norsk og ikke nødvendigvis altfor omfattende. Jeg leser for tiden boken 'Evas sju døtre' av Bryan Sykes. Har også sett gjennom barneboken 'Jakten på superoldemora' (slektsforskning for barn) av Hanne S. Finstad). Den siste boken kan i høyeste grad anbefales barn for å vekke interesse for slektsforkning.Takknemlig for svar.Inger-Lise Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Jeg fant noe på Google. Haplogruppe H oppsto i det nære Østen for 25000-30000 år siden og spredde seg til India. For 5000-20000 år siden ekspanderte den vestover inn i Europa. Under den siste kaldeperioden av istiden fant den tilflukt i Iberia(Spania?) Nå er forekomsten av Hg H høyest i nord og Vest europa og vanligst i alle befolkningsgrupper. Fordeling av H idag:Hos finner 40.8%, Svensker 40.5%, briter 51%, baskere 50%, sardinere 45.8%,Nord Italia 45.8%, sentral Italia 21.6%, Nord Spanioa 33.3%, Baskee 50%, katalonere 33.3% , Algerie(Berberie) 23.5%, Libanesere 18%, Drusere 13.3%, Yakuter 9.8%, Punjabere 6% og Yemen 2.6%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Hei Inger-Lise, Hvis du ikke har noe problemer med å bruke engelsk kan jeg gi deg mange muligheter for å finne ut mere om mtDNA Haplogruppe H. National Geographic har selv en veldig god webside med mye data, https://www3.nationalgeographic.com/genographic/globe.htmlJeg vet ikke om din DNA test var bare for HVR1 eller var HVR2 også tested, men på www.mitosearch.org kan du sette inn dine verdier å se om det er noen som har de samme verdiene. Det er 258 med Hg H i Skandinavia i mitosearch i kveld, mange flere med Hg H subclades. Du kan også søke på www.smgf.org som forresten har fri DNA test for alle, men det tar lang tid før resultatene kommer på websiden (og du må også vite hele slekten din 3 - 4 generasjoner tilbake).Jeg tok min første DNA test med Nat. Geo. for 3 år siden, og har siden utviden den både for Y-DNA, Hg N1c1, og mtDNA, Hg J1c1. Trenger du mere informasjon bare email meg direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Moen

Takk til Hans Petter og Svein.Joda, jeg bruker engelsk ofte og tar gjerne i mot alle forslag. Har nylig fått tilbake DNA-svaret og synes det er flott at andre kommer med tips på hvor jeg kan finne utfyllende informasjon. Jeg ser nøyere på dette i morgen.Takk igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.