Gå til innhold
Arkivverket

[#63690] Tippoldeforeldre


Gjest Kjell Nystad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Nystad

Søker forfedre/foreldre til Alet Salamonsdatter F.1828 Buksnes Sogn Nordland.Hun var gift med Christian Jakobsen, F.1827 Hols sogn i Buksnes Nordland.Dette er foreldrene til min Kones Oldefar,Albert Christiansen,F.1867 Buksnes. mvh.Kjell Nystad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det ser ut som det bare finnes klokkerbøker for Buksnes i den aktuelle perioden. Jeg fant vielsen nr 18 til venstre:LenkeForeldrenes navn står ikke, men det står at hun er født på Storeidet. En av forloverne er Salomon Mortensen Storeide. Kanske faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er konfirmasjonen nr 4 av jentene. Det bekrefter at faren er forloveren ved vielsen:LenkeMen det må på en eller annen måte ha gå tapt ministerialbøker for Buksnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Den Salomon Mortensen giftet seg med i 1827 Sara Johanna Svendsdatter 32 år, kan neppe være identisk med den kona han har i 1865??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Sønnen Petter Johan døpt nr 19 1841. Her er mora Johanna Mikkelsdatter:LenkeJeg vet ikke om du selv har noen synspunkter på det som er kommet frem hittil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ministerialbøkene for Buksnes 1794-1899 gikk tapt i en prestegårdbrann, så det som finnes er rekontruert på grunnlag av andre kilder. Klokkerbøkene mangler for perioden 1820-40/41.Det er derfor umulig for meg å finne ut noe særlig om Salomons første kone Sara. Jeg finner ingen Sara Johanne Svendsdatter i Buksnes 1801, heller ikke blant døde i databasen Døde i Buksnes 1817-1840.Hva jeg finner er en Sara Johannesdatter Storeide, ingen alder nevnt, som døde 27/5.1839. I kirkeboka står en g etter hennes navn, hvilket skulle bety at hun var gift.En passende kandidat for henne i 1801:LenkeDu skjønner sikkert at jeg antyder at hennes navn er feil ved vielsen i 1827.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det finnes bygdebøker for Buksnes og Hol i Buksnes, men jeg husker ikke nøyaktig tittel og forfatter. Disse kan sikkert fjernlånes gjennom nærmeste bibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har søkt på internett, og funnet at bind 1 av bygdebok for Buksnes er generell historie, og gårdshistorien starter med bind 2 og er skrevet av O.Berg. Det ser ut som om det er bare 2 bind av bygdeboka for Buksnes. Bygdebok for Hol i Buksnes er skrevet av Per Berg, og iallefall er bare ett bind registrert i den linken jeg fant. Prøver å legge ut lenke:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Nystad

Hei Hill-Gunn Jensen,Bodø.Min kone er etterkommer av Thora.Hennes fulle navn var,Viktoria Lorentze Amalie Kristiansen. F.6/7 1894, Nærøy N.trøndelag.Hun var gift i Haugesund med Jakob Odland. Jeg søker etter hennes forfedre/foreldre.Hennes far Albert Kristiansen kom Fra Buksnes/Lofoten,men så er det videre bakover i tid. Mvh. Kjell Nystad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Det finnes bare 2 bind av Buksnes Bygdebok og ett bind av Bygdeboka for Hol. Når det gjelder Buksnes er det bind 2 som omhandler gårdene og slektene. kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Jeg fant denne Albert konfirmert som Kristian Albert Henrik Kristiansen 5 aug 1883. Nr 29. Foreldrene er her Kristian Jakobsen og Alette M Salomonsdtr. Bosted Fygle. Det vil bli i Hol bygdebok. Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Kjell, det ante meg at det måtte være Thora hun stammet fra:-)Har en del om denne slekten ettersom hennes bror Einar var gift med min tante Alvilde. Prøvde for noen år siden å hjelpe en min fetter med å finne hans forfedre i Lofoten, men kom ikke så veldig langt. Kanskje vi finner mer nå med ved hjelp av mange gode hjelpere her på forumet.Har også funnet det samme som Astrid, Sara må være datter av Johannes Iversen på Storeidet. I ft. 1801 kalles han Johan, men i skifte etter svigerfaren Joen Pedersen, Riise i Buksnes kalles han Johannes Iversøn.Dette skiftet ble åpnet 24/7 1793. Ektefelle til Joen var Berethe Nielsdtr. Formue var 522-0-3 / Gjeld 86-6-0. Boets innhold var: sølv merket N.H.S.1697 / E.P.S og A.J.D. Barn som er nevnt. Hans Joensøn Riise, Julianna Joensdtr. Justad i Hol gm Hans Nielsen. Elisabeth Joensdtr. Sund gm Carsten Sørensen. Magnille Joensdtr. Stor-Eide gm Johannes Iversøn. Magdalena Joensdtr. 25 årMvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Da har jeg funnet et skifte som viser at mor til Magnhille Joensdtr. fra Riise (gm Johannes Iversøn) ikke var Berethe Niielsdtr. men Sara Jensdtr. som det er skifte etter i 1779 (Da er det trolig sin mormor Sara Johannesdtr. er oppkalt etter) Dette var folk med penger:-) Formuen var 507-4-0 / gjeld 22-4-0. Sølv merket N.H.S og E.H.D. 1697 og I.H.S og A.M.O.D Barn: Hans 20 år, Juliana 23 år, Elisabeth 19 år, Magnille 13 år og Magdalena 11 år.Johannes Iversøn må trolig ha giftet seg med Berethe Nielsdtr. ca 1780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Salamon ble døpt i Grong 1/4-1804. Foreldre Morthen Erichsen Berre (Berrø?) og Margrethe Kielsdatter: LenkeForeldrene Soldat Morten Erichsen Berre og Pigen Margrethe Kieldsdatter Østtuun ble gift Dom 1 a Trin 1792.Foreldrene har åpenbart fått FEIL FARSNAVN i 1801 (se innlegg 11).Jeg har vært på biblioteket for å levere noen bøker og tok noen minutter for å kikke i bygdebok for Grong. Bind 1 side 160 under Berge:Morten Erichsen født 1765, druknet i Namsen 1812, gift med Margrethe Kjeldsdatter Østtun (1760-1836). Barn: Kirstina 1793, Maren 1794, Julianna 1796, Elen Cathrine 1798, Lorents 1800. Salamon er altså ikke nevnt i bygdeboka!!Morten Erichsen var sønn av Erich Jonsen Berre (1737-1806)og Malena Sivertsdatter Føinem (1737-1821).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei KjellEtt par velmente råd som jeg håper du ikke tar ille opp. Jeg ser at du egentlig har 3 etterlysninger gående om samme familie. Kanskje lurt å holde seg til ett tema, det blir så mye mer oversiktlig og lettere å hjelpe deg da.En annen ting jeg legger merke til er at du gir ingen tilbakemeldinger på de opplysningene du får. Ha i tankene at de som prøver å hjelpe deg, kanskje bruker en del tid på å lete i kirkebøker, bygdebøker, skiftesamlinger m.m. for å finne de opplysningene du søker. Jeg har en del opplysninger om denne familien, men ser ingen grunn til å legge de ut så lenge du er fraværende på de temaene du selv har startet.God helg forresten :-) Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.