Gå til innhold
Arkivverket

[#63698] Bulldozermerket Ansaldo


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Vet ikke om dette emnet passer i dette forumet, men jeg tar sjansen da jeg mener at infrastruktur, (herunder f. eks. veibygging) har vært et viktig element for folks bosetting og levesett, herunder også veibygging. I min bygd gikk det først på 1950-tallet en italiensk bulldozer av merket Ansaldo. Jeg har prøvd å finne opplysninger om denne bulldozeren, men ved søken på Ansaldo kommer det opp bare for det meste tog, trikker, skip og biler. Er det flere som husker denne bulldozeren? Husker den ble startet med snor, skjønt snor, det var vel mer et digert tau som ble snurret rundt starthjulet. Er interessert i å finne ut litt om denne 'jernhesten', evt bilder. På forhånd takk, Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk skal du ha Lars, er det noen sak da, her får en svar på alt. Og det var artig å sjå att 'kjøretøyet'. Jeg bor sjøl ved vei som er bygget med 'Ansaldo' og den gjorde jobben. Veldig bra Lars:-) mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Jeg ser at motoren i maskina er en Alfa-Romeo, og det var litt artig, kanskje det er samme motoren som sitter i bilene av merket, bare med en annen girutveksling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Er ute igjen med denne dozeren, og lurer på om det er noen i forumet som behersker italiensk? Greier å forstå enkelte ting i lenken i 3, men greier ikke å få til sammenheng. Bulldoseren jeg husker ble startet med snor, og lurer på om det med den først ble startet en bensinmotor som etterpå dro i gang dieselmotoren. Står det noe om startsystemet i beskrivelsen i lenken i nr. 3? På forhånd takk, Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.