Gå til innhold
Arkivverket

[#63709] Anne Thorine Olsdatter


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Leter etter Anne Thorine Olsdatter som giftet seg 05.11.1830 med Anders Eliassen. De står som nr. 20. Lenke Har lett etter henne som født i Våle i Vestfold uten hell årene 1804-1808. Lurer på om noen har tips å komme med for hvor jeg skal lete videre. Hennes far het etter det jeg leser Ole Endresen.Venter i spenning.Mvh.Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Anne Torine flytter fra Våler 1830 nr 4 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7527&idx_id=7527&uid=ny&idx_side=-271>Lenkenr 3 på listen heter Ole Petter Olsen skal til samme sted. Lurer på om det er en bror. Han blir konfirmert 1824 nr 5 LenkeForeldrene er Ole Endresen og Mari Halvorsdt. Samme paret har en datter Anne som blir konfirmert 1821 nr18 LenkeVed åpen hennes står det bare Anne og moren etternavn er feil, så det er jo mulig at dette er Anne Torine Dåp nr 54 1805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk.Jeg hadde lett og lett i kirkebøkene men det er ikke alltid like lett å finne de man leter etter. Lurer veldig på hvilket sted Anne Torine flyttet til. Hun giftet seg jo i Moss i 1830.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Vet ikke om innlegget mitt kl. 11.10. er blitt borte men det kommer ikke frem på listen.Ialle fall tusen hjertelig takk for hjelpen.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk nok en gang.Jeg har nå funnet en Ole Endresen som giftet seg 16.07.1795 i Vaaler med Mari Halvorsdatter (familysearch)Har ikke klart å finne dette i noen kirkebok enda. Under folketellingen for 1801 står det en Ole og kone Mari - de hadde barna Halvor (2) og Ane (5)Beklager at jeg ikke legger ved noen lenke til denne tellingen men jeg fant ikke ut hvordan det gjøres.mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk nok en gang.Nå skal jeg lete videre for å se om jeg kan finne de to første barna fra folketellingslenken.mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Nå leter jeg etter Anders Mikkelsen Eliassen fra innlegg 1.Finner ham ikke i kirkebøkene. Trodde han skulle finnes i Halden men har ikke lyktes så langt. Anders var 24 år i 1830, så da skal han vel være født ca. 1806.Har noen tips om hvor jeg kan lete videre.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Skulle ikke undre meg om dette kan være foreldre til Andreas f. ca 1804? LenkeDisse bor i Raade i 1801, legg merke til at en av de barna som ble født før 1801 heter Mikkel.Det kan være en oppkalling her?Leter litt fortsatt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk.Dette var kjempebra. Jeg har ikke klart å finne Ole Endresen i noen kirkebok heller.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg leter i kirkebøker for Raade for å prøve å finne Andreas døpt.Finner at paret Elias Andersen og hustru Marie Madsdatter, døpt en datter Ragnhild i 1805 , se 2 rad, venstre side i kirkeboka for Raade:LenkePrøvde med et foreldresøk på Fam.s, og der fant jeg en litt tvilsom kilde der er nevnt at paret fikk en sønn Andreas f. 1812. ( Skal sjekke dette i kirkebøkene, for da er dette enten en feil i årstall, eller feil familie?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, det er flere kikder som oppgir en Andreas Eliasen f. Raade 1812. Jeg skal prøve å sjekke dette i kirkebøker.LenkeI så fall ville denne mannen bare være 18 år i 1830 ( alder 26 år passer da dårlig)Håper jeg finner ut av dette. Det kan jo godt hende det var flere Andreas Eliaser med far Eilas Andersen i Østfold på den tiden.Ellers passet det så bra med navnlikheten.Fortsetter letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk nok en gang. Jeg synes kirkebøkene for Råde er ganske så vanskelig å tyde, men det kan jo bare være at jeg burde finne frem brillene mine.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her er det tydligvis noen unøyaktige opplysninger i kilder. Her kalles faren Elias Hansen og ikke Andersen, så jeg må nok til kirkebøkene for å finne svar på dette.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her forstår du problemet . Denne mannen f. 1812 i Råde døde året etter ser det ut til, og en som passer helt har jeg ikke funnet: LenkeRiktignok dukket det opp en i Halden, f. ca 1801,og her stemte farsnavnet, men det skal jeg prøve å finne ut av.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte jo lenken i farten til mannen født i Halden: LenkeSted og navn kunne jo passe bra, men alder passer ikke helt med oppgitt alder ved vielse.Fortsetter litt til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vet ikke om dette er noe nytt, men jeg tar det med her. Er det ikke bedre å få en ting flere ganger enn ingen i såfall da ?Det finnes en fortegnelse over familier i Moss 1829-1844. Der finner jeg Andreas Mikkelsen Eliasen f 1804 Fredrikshald. Matros. Viet i Moss 5/11-1830 med Anne Torine Olsdatter f 1806 Waaler. De hadde i den opptegneslen flg barn: Ole Petter 11/2-1833 Moss, død 17/2-1833, Anne Oline 1/11-34 Moss, Ole Peter 1/5-1837 Moss og Elise Petrine 25/9-1844 Moss.I boken Mandtal 1841-1844 for Moss By finner jeg dem også: Side 141 adr: stranden gl.no 44, 355b:Andreas Eliassen, 37 år, arbeidsm (Andreas Mikkelsen Eliassen f. i Halden, viet 5/11-30 i Moss) og hustru Anne, 36 år, kone( Anne Torine Olsdatter f. i Våler, viet 5/11-30 i Moss). 2 barn er med her: Anne, 7 år , datter (Anne Oline f 1/11-34 Moss) og Elin, 1/2 år , datter, død.Jeg har også funnet et par på to adresser i Skovgaden i Moss, men er usikker på om det er dem. De er oppført uten barn da og det stemmer vel ikke. Uansett er det ikke noe ny info der.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk til dere begge.Jeg trodde Andreas skulle være født 1806 ut i fra vielsesattesten men det er jo ofte et par år som skiller fra protokoll til protokoll. Det er nok riktig familie for Elise Petrine er min tipp oldemor.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Til Inger-Marie:Kan du sende en e-post til Digitalarkivet med en e-postadresse vi kan nå deg på?digitalarkivet@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott, Anne Lene!Dette er nok full klaff. Andresa var oppgitt til 26 år ved vielsen i 1830 om jeg ikke leser feil!se lenken din i første innlegg.Fredrikshald var vel det gamle navnet på Halden, så dette passer flott.Hvem som var foreldre til Andreas har vi vel ikke helt funnet, men fars navn var Elias Andersen.Kan jo fortsette leting etter han, men jeg fant ikke mange i Østfold med det navnet i 1801.Ha en god både du og Anne Lene!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.