Gå til innhold
Arkivverket

[#63711] Anders Castus Svarstads første ekteskap


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Maleren Anders Castus Svarstad (1869-1943) var gift med Sigrid Undset fra 1912. Men hvem var han gift med i sitt første ekteskap, og hvor/når ble han gift med henne? Er det noen som vet, eller har tips om hvor jeg kan lete etter svaret, blir jeg takknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Han var ugift i 1900 (ifølge folketellinga), og bodde da i Oslo sammen med foreldre og søsken. Så et giftemål må ha skjedd mellom 1900 og 1909 da han møtte Sigrid Undset. På dette tidspunktet hadde han og hustruen Ragna (har jeg funnet ut at hun het) tre barn. Dersom de ble gift før de fikk sitt første barn, må vel giftermålet ha skjedd en gang mellom 1900 og 1903-4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hun het Ragna Moe. Stemoren hennes drev pensjonat på Sehesteds plass hvor Svarstad bodde, ble kjent med Ragna og 1902/03 giftet de seg. Barn: Ebba f 1902/03, Gunhild og Trond. Kilde: Sigrun Slapgards Undset-biografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takk! Det står ikke tilfedigvis hvor de giftet seg? Det ville kanskje være naturlig at det skjedde i hennes kirkesogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Jeg finner ikke mer enn dette. Årtallene er basert på Ebbas alder i 1913. 1923 - Svarstad hadde vært utmeldt av kirken i over 20 år, står det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Anders Svarstad giftet seg 1. gang i 1901 med Ragna Moe fra Trysil. Så står å lese i bind 4 av Hole Bygdebok (side 340 og utover). Bøkene er tilgjengelig på nettet: www.hole.kommune.no/bygdebok.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tusen takk for hjelpa. Ettersom jeg ikke finner vielsen i Trysil eller Hole, må de vel ha giftet seg i Oslo. For i Sandar var det vel neppe..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Men jeg finner ikke noen vielse i Frogner eller Uranienborg menigheter, som Frognerveien 44 (moren og søsterens adresse) hører til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Det kan også være borgelig vielse eller i utlandet. Svarstad og Undset ble viet i Antwerpen på vei til London.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, de kan ha giftet seg borgerlig. Mine besteforeldre gjorde det i 1907 - vielsen ble ført inn i Holes kirkebok, og da står det 'vief af publ. notar i Xania'. Bare et tips, og i tillegg: har du funnet dåpen til den eldste datteren, Ebba, i 1903? Hvis hun er døpt i en kirke, er det muligens også et spor....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

forts (15) nærmere bestemt ble de viet 30. juni 1912 på det norske konsulatet i Antwerpen. Tordis Ørjaseters Undset-biografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg har gått gjennom alt av vigselslister og lysninger i klokkerbøker og kirkebøker (originaler og kladder) som er lagt ut fra Hole, Trysil, Frogner (i Oslo) og Uranienborg). Jeg har ikke funnet spor etter noen vielse i disse bøkene. I Undset-biografien står det at han hadde vært utmeldt av statskirken i minst 20 år i 1923. Det kan jo tyde på at han er gift borgerlig. Hvor lenge etter datoen for vielsen til dine besteforeldre, er vielsen ført inn i kirkeboka? Kanskje jeg finner den innført etter 1901?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Faren til Ragna, Embret Moe, skogeier i Trysil og gårdeier, er nok død før 1900. Du vil lese mer om familieforholdene i de to biografiene jeg nevnte. Som du ser er Christine Moe fraskilt og bor sammen med sin eldste datter i Frognerveien. Christine var mye syk og Undsets biografer sier at Ragna og Aagot var under stemorens *pensjonatregime*. Navnet hennes er dessverre ikke oppgitt og jeg kan ikke finne noe pensjonat med adresse Sehesteds gt eller plass i ft-1900. Ørjasæter og Slapgard forteller også at Undset og Ragna var elever samtidig hos Ragna Nilsens privatskole i Kristiania. Hvis Ragna er konfirmert, skjedde det trolig her. Hvor hjemmet hennes befant seg mens hun var elev, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Flott, Bjørg! Visste du om denne listen eller fant du den ved søk på borgerlig viede?Døtrene klarer jeg ikke å finne i Gamle Aker. Hennes adresse er Herman Foss gt 10 og hun står som 'medhjelperske i hus', og har mest sannsynlig født sitt eldste barn. Tror dere 17. desember 1904 er den datoen de giftet seg hos notarius publicus eller datoen for notisen i kirkeboka i Gamle Aker? Svarstad ble utmeldt av statskirken denne datoen står det. Hun tilhører kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Der lærte jeg noe nytt om søk! Svarstads utmeldelse 17. desember 1904 i Gamle Aker Lenke Pussig at han står som ugift. Adressen er Herman Foss gt 10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Ebba ble født på Rikdhospitalet 9.11.1903 LenkeGunhild ble født 8.7.1905, husker i farten ikke hvor.Jeg har tidligere lett opp en del opplysninger om denne familien, men har det ikke tilgjengelig akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.