Gå til innhold
Arkivverket

[#63724] Knut Andersen, katolikk, prest og ansatt hos Paven i Roma.


Gjest Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

Trenger hjelp til å finne informasjon om Knut Andersen. (Liv og virke) Det sies at han ble katolikk og prest og flyttet til Italia, og arbeidet hos Paven. Døde visstnok i Italia i 1949.Her er han nevnt i folketelling for Skåtø i 1900 sammen med familien: LenkeHåper noen kan ha opplysninger eller forslag til hvor man kan lete. Finnes det f.eks noen oversikt eller arkiv som kan inneholde opplysninger om norske ansatte hos Paven ?m.v.h Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Han står ikke omtalt på www.katolsk.no. Men jeg skal på møte i Pastoralrådet, Oslo Katolske Bispedømme i dag, og skal spørre om noen der kjenner Knut Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Har nå overlatt spørsmålet til 'øvrigheten' som skal forsøke å finne svaret. Bl.a. ved å lete i boken av K. Kjelstrup, Norvegia Catholica, Oslo 1942.Kan Knut Andersen ha forandret fornavn da han konverterte til katolisismen eller ble presteviet? Kanskje han valgte et annet helgennavn? Skjønt det er to danske helgener som het Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Har også tenkt på om han kan ha valgt et annet navn i Italia. Har også notert meg at han skulle ha opprettet et legat, men heller ikke dette finner jeg opplysninger om.Mange takk for all hjelp så langt. Veldig glad for at du tok deg tid til dette.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.