Gå til innhold
Arkivverket

[#63729] Militærhistorie-Tambur


Gjest Ola Morken
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Morken

Jeg har for meg at graden tambur var en relativt betydningsfull grad i den eldre militære organisasjon,både i eksersis og under trefninger.Steds/gårdsnavn som Tamburstuen er ikke uvanlig i enkelte bygder. Var tambur en underoffisersgrad, og hvor i hierarkiet var den i såfall plassert? Var tamburens instrument kun tromme, eller bruktes også andre instrumenter? Mener å ha hørt at tamburer som hadde tjenestegjort på tokt utenlands også bragte med seg impulser til den lokale folkemusikktradisjonen?Takknemlig for informasjon eller tips om lesestoff som kan utdype emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik Grannes

Iflg Kristian den fjerdes Krigsordonants av 18. jan 1628 skulle de nye kompaniene foruten offiserer og befal ha en tambur, en piper og en profoss. Sistnevnte betegnelser er vel mer en beskrivelse av en funksjon enn en grad.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Mange takk begge. Jeg tolker det som det ikke var noen befalsgrad. Det med musikken synes å være et større område enn jeg hadde gjort meg kjent med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård
LenkeELler søk på emne 3716Synes å huske at det var et annet emne også om dette med musikere i forsvaret.Så langt jeg kan huske og vet er opprinnelsen fra det ottomanske riket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.