Gå til innhold
Arkivverket

[#63730] Agnete Andersdatter fra Høisveen i Furnes


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Lisbet Andersdtr f ca 1825, død 15 jul 1861 ble gift fra fra Høisveen med Mikkel Hansen Rønningsbakken 30 okt 1854. Begge fra Furnes. Mikkel sine forfedre har jeg grei oversikt over. Lisbet er mere vanskelig. Det oppgis ved inngåelsen av ekteskapet at faren er Anders Larsen.Dersom farens navn er riktig, så har jeg ikke funnet henne som født i Furnes. Jeg finner følgende:Anders Olsen Kirkeby og Alis Gudbrandsdatter som fikk en datter Lisbet f 22 okt døpt 5 nov 1825.Anders Christensen og Anne Larsdatter Frøberg-eie som fikk en datter Lisbet døpt 28 nov 1824 (foreldre ikke gift). Anders Christensen (Hoff) fikk forresten flere barn med andre damer. Lisbet Andersdatter Frøberg-eie ble konfirmert fra Alu (Alhaug). Lisbet Andersdatter Kirkeby ble konfirmert fra Kirkeby. Flere av Lisbet Kirkeby sine søsken dro til Oslo som håndtverkere. En halvbror, Ole tok over heimgarden.Høisveen, Høysveen eller Høgsveen er en gård like ved Kirkeby.Jeg antar at det er feil i kirkeboka hvor det står at faren er Anders Larsen. Jeg tror det skal være Anders Olsen??Her står jeg på bar bakke og ber om hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det kan jo være et skifte. Lisbet hadde to døtre med Mikkel og Mikkel giftet seg igjen. I følge Furnes bb med Marte Olsdatter (se Stoksetødegården i Furnes bb), men noen mener heller at han ble g m Gønner Pedersdatter. Det siste har jeg ikke undersøkt skikkelig og det kan være en forveksling, for han ville i såfall ha fått barn lenge etter at han var blitt kvit i håret. Men jeg vil tro at Mikkel var husmann da Lisbet døde.Jeg har sett på faddere til jentene og der er ihvertfall Mikkels søsken representert. Det er også nevnt en Lars Andersen Bjørge som kan være en bror av Lisbet. Det passer jo med at faren skulle hete Anders Larsen.Lisbets døtre var Sidsel Mikkelsdatter f 2 okt 1854 og Agnete Mikkelsdatter f 6 feb 1856.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Denne Lars Andersen Bjørge som er nevnt som fadder ovenfor, var bruker på Bjørge og så vidt jeg vet ikke i slekt med Lisbet Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Yes, på Kjørkjeby som vi sier oppi åsen her! Det er pussig, men jeg har faktisk ikke listet dødsår på foreldrene til Lisbet fra Kjørkjeby. Dette er jo 'nær' slekt for flere her på garden. Jeg finner heller ikke Lisbet nevnt etter konfirmasjonen hverken som gift eller død. Ei heller som utflyttet. Kanskje kunne hun dukke opp som nevnt i et skifte på Kjørkjeby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.