Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Solveig F. Krog

[#63731] Presten Christian Eilert Rasch

Recommended Posts

Gjest Solveig F. Krog

Jeg skulle så gjerne ha bilde av Presten Rasch. Han var prest bl.a. i Lurøy i Nordland og Rødenes i Marker. Han døde i Oslo i 1869. Jeg vet det var lite fotografering ennå på den tiden, men kanskje han var av de tidlige? mvh. Solveig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Aakvik

Et slikt foto, eller mer sannsynlig maleri, har jeg prøvd å fremskaffe. Dette både fordi jeg har skrevet om sogneprest Rasch og fordi Lurøy kommune er svært interessert i å få et portrett i anerekken av ordførere. Han var ordfører i perioden 1838-40.Jeg har vært i kontakt med kirkekontoret i Rødenes/Marker ved Tone og ved siste kontakt fikk jeg opplyst at de der jobbet med saken. Muligens har ditt innlegg her noe med dette å gjøre.Kontakt meg gjerne: taakvi@online.noMvh Trond Aakvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig F. Krog

Hei Trond. Nei vi har ikke hatt kontakt med kirkekontoret. Vi Marker historielag, fikk også forspørsel fra Lurøy. Og så holder jeg på å skrive et jubileumsskrift om Rødenes kirke og da hadde det vært så fint å hatt bilde av Rasch også. mvh. Solveig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Trond Aakvik

Takker for avklaring om hva portrettet skulle brukes til. Mottatte opplysninger ved e-post om sogneprest Rasch er allerede flettet inn i min artikkel og også oversendt Lurøy kommune.Kanskje er det der ute noen som kjenner til Rasch-slekten slik at etterkommere kan kontaktes? Det får være min oppfølgende forespørsel her på Brukarforumet. Portrett av en sogneprest på 1800-tallet pleier da vanligvis å eksistere.Mvh Trond Aakvik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.