Gå til innhold
Arkivverket

[#63735] Bygdebok / slektsbok for Lindås sogn gnr. 87-108 er endelig kommet


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Bygdebok for Lindås sogn er her. Forfatter er Arvid Skogseth. Boken kan man få fatt i ved å henvende seg til Lindås bygdeboknemnd. Den koster 700 kroner.Den inneholder følgende gårder: Spjeldneset, Marås, Haugsmyr, Hauge, Brunnsland, Træland, Hetlehovda, Nedre Skodvin, Revsdalen, Øvre Skodvin, Løtveit, Gaulen, Våge, Fjellsenda, Lindneset, Vadbu, Fjellanger, Haukås, Holmås, Fonnebost, Kolås og Lindås prestegård.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Hva er egentlig hensikten med å utgi kostbare bygdebøker som en ikke under noen omstendighet ønsker å selge?Jeg har i årevis (fra tid til annen) googlet på nettet for å finne et greit tilgjengelig salgssted for bind 2 av Lindåsboka, men uten å lykkes. Nå er altså bind 3 også kommet. Hvorfor i all verden kan ikke dette miljøet snart oppdage at internett er oppfunnet og legge ut en mailadresse for bestilling av produktene? (Det er vel noe billigere enn å leie lagerlokaler for mengder av paller med usolgte bøker?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Jøraas

Det er jo ikke vanskelig å finne rette plass å henvende seg på jakt etter bygdebok. Jeg har kjøpt mange bygdebøker, og alt jeg har gjort er å gå inn på kommunens hjemmeside. Sender så mail - mailadresse er alltid oppgitt - og bestiller bøkene. Er jeg usikker på om det er kommunen selv som selger bøkene, spør jeg jeg om dette. Jeg har alltid fått svar på hvor jeg da kan henvende meg. I dette tilfellet var det bare å gå inn på hjemmesiden til Lindås kommune. Fra jeg leste Bratland sitt innlegg her og til jeg hadde bestilt bøkene, gikk det maks 5 minutt. Tidligere kjøpte jeg også Lindåsbøkene bd 1 og 2, det ene hos Lindås kommune (?) v/Kjell Hauge, det andre hos Olav Ones. Kjøpte bøkene i fjor. Google og internett er rette plass å søke, ja.vennlig hilsen grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for nyttige opplysninger! Har sett innom kommunens nettside i dag, men tydeligvis ikke godt nok. Er for øvrig klar over at det ofte er veien å gå for å finne salgssted for bygdebøker.Det jeg imidlertid savner er et mer direkte utbud på nettet av slike bøker når de er til salgs. Det burde jo ikke være nødvending nærmest å 'løpe orientering' på diverse nettsider for å finne selgeren. I forhold til kostnaden ved å trykke en slik bok og ikke minst det enorme arbeidet det er å samle stoff til den, kontrollere dette og deretter presentere det på en god måte, så burde jo en enklest mulig tilgjengelig salgskanal være en absolutt selvfølge, noe det ofte ikke later til å være. Enkelte steder benyttes en lokal bokhandel med egen nettside til formidlingen, og det er en grei metode. (Selv om den vel ikke er gratis for selgeren, kan jo gjerne salget øke, og dermed også antagelig inntektene.) Kjøpte en lokalhistorisk bok på det viset tidligere i år. Også da var det helt tilfeldig at jeg fikk vite om utgivelsen (via en nettdebatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Mitt poeng var å opplyse om at boken var kommet ut. Jeg er klar over at det ikke er laget et eget nettsted om boken. Men hvis man henvender seg til Lindås kommune vil disse henvende dere til de rette personer. Ellers kan jo man ta direkte kontakt med forfatter Arvid Skogseth. Hans epost er arviskog@online.noInnlegget fra min side var ment å være opplysende. Det er eldre personer som sitter i nemnda for Lindås, og disse har vel gjerne ikke hatt datakunnskapen som skal til for å lage en egen hjemmeside. Men de har nedlagt et fantastisk arbeid i å få et økonomisk grunnlag til at boken i det hele tatt kan komme ut.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Et eget nettsted er vel ikke nødvendig -- en direkte epostadresse lenket til kommunens nettside er egentlig nok og bør kanskje være mulig å legge inn? Det må vel finnes en eller annen i Lindås som både har internettforbindelse og som dertil kan makte å ta imot bestillinger, vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eli heldal

Jeg sente en mail til Arvid og fikk dette svaret, håper det er greit for Arvid att jeg legger ut svaret her.Hei! Boka er til salgs på Lindås Senter i dag, og fra torsdag til lørdag hver uke. Den koster 700 kr. Hvis du ønsker den tilsendt, pluss frakt 105 kr, tils. 805 krBetal inn til konto nedenfor, så får du den tilsendt. Husk og skriv ditt navn og adresse i avsenderrubrikken.mvh Arvid SkogsethKontonr. 3632 50 97730 Bygdeboknemnda for Lindås sokn. v/Kjell Hauge 5955 Lindås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk for informasjonen. Får finne ut om bind 2 kan skaffes også, da det nok er best å ha alle tre pga. at det antagelig er mye overlapping mellom dem. Blir fort noen tusen hvis en skal ha tak i alle aktuelle bøker som er utgitt for området, men får en da skikkelig sammenheng i dataene vil det nok over tid være verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.