Gå til innhold
Arkivverket

[#63745] Ole Greisen, Nordland ?


Gjest Ingunn Krafft Randa
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Krafft Randa

Jeg har en fødsel på Anthonette Mathea Olsdatter, Lenke, Det er den første innførselen på venstre side under 1845. Her står det at hun er uekte og at barnefaren heter Ole Greisen, Eggum. Jeg har søkt og lett etter denne karen, men har kjørt meg helt fast. Er det noen som har noen lys idè her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ingunn:Har du forsøkt om han kan gjenfinnes ved forskjellige stavformer av Ola og av Greis/Greisen? Sistnevnte navn skal vel være en kortform/kjæleform av Gregers, slik dette er benyttet i Sverige.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Jeg vet ikke om dette er kjent fra før, men navnet Greis kan ha vært skrevet på flere måter: Gregus, Gregorius o.l.Jeg finner en Ole Gregusen på garden Eggum i Borge i 1865. Det må vel være samme person, eller? LenkeMvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Tusen takk til både Are og Geir. Det høres jo ut som om dette kan være riktig person. Tenkte bare på Greis som et eget navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Tusen takk til både Are og Geir. Det høres jo ut som om dette kan være riktig person. Tenkte bare på Greis som et eget navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

I skiftene for Salten er det en Ole Michael Greisen nevnt i et skifte på Grønning i Engeløy i 1795. Han er da 5 år gammel.I 1801-tellingen finnes han her [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f11848&gardpostnr=10&personpostnr=356&merk=356#ovre>Lenke men her er det flere Ole Greisen Lenke og denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Krafft Randa

Er takknemlig for alle innspill jeg :)) Jeg har ingen alder på ham noe sted. Men barnemoren er født ca. 1824. Så det er jo en mulighet for at han kan være på samme alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.