Gå til innhold
Arkivverket

[#63751] Fra Bragernes til Brastadengen gård i Lier Buskerud


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Jeg søker alle tilgjengelige informasjoner om denne familien: Lier 4 101 3 BrastadengenOle Aug. Nikolais. m b hf e Gaardsbestyrer 1849 Sverige n s Julie Kristine Nikolais. k b d ug Husgjerning 1880 Drammen Bu n s Anders Petter Nikolais. m b s ug Gaardsarbeide 1885 Drammen Bu n s Karl August Nikolais. m b s ug 1887 t n s Sigurd Fredrik Nikolais. m b s ug 1890 t n s Borghild Othilje Nikolais. k b d ug 1894 t n s Anna Nikolais. k f Auvi, Lier d ug Sypige 1877 Drammen n s Johan Adolf Nikolais. m mt Lierstranden s ug Snedkerlærling 1882 Drammen n s 'Jeg har funnet Julie Kristine døpt i Bragernes kirke 11 juli 1880, hun ble født 20 juni. Jeg vet ikke hvem Lars er som oppgis som patronym til barna hennes (Larsen). Disse barna ble satt bort over hele sørøst-Norge untatt en datter, Vera Mirjam som ble med henne til Amerika i 1920 fire år gml. I skipslistene oppgir moren at hun skal til mannen sin, Sigurd Trondsen i New York og antar at dette er hennes mann nr 2. Yrke setter hun til Stenhugger. Den eneste stenhugger Sigurd Trondsen som er funnet er fra Nittedal og heter Sigurd Ludvig Trondsen.Julie Christine sin dåp gav ca lik dato men riktig måned og år ifht innskriven i skipslister over emigranter.Der heter hun bare Julie Trondsen. Nøkkelordet er Vera Mirjam og opplysninger i slekten om Julie og Vera som dro til Amerika mens de andre barna ble satt bort.Jeg blir veldig glad hvis noen kan hjelpe meg med denne nøtten. Vennlig hilsen kikki brill

bilete5811.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei Kikki!Lier bygdebok er digitalisert og Brastadgårdene kan du lese om her: LenkeOm du ikke finner de du leter etter kan du prøve med en henvendelse til Lier historielagLykke til!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn emigrasjon for Julie Kristine og datter Vera M. her i 1920: LenkeVil tro at du har funnet rett Sigurd L. Trondsen som stenhogger .Far til Vera var vel den fiskehandler Larsen som var nevnt i et annet tema her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Og her reiser vel stenhuggeren fra Nittedal over i 1902? LenkeDet var da et langt sprang i tid før kona reiste etter 1920?Her står Sigurd L, Trondsen oppført som gift mann. Om han da var gift med Julie Kristine så må det da være mellom 1900 og 1902 ? Men hvor i så fall?Dette var ganske mystisk.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nei, da er jeg redd en Julie Kristine Nicolaisen ikke kan være samme person som Julie Trondsen, for i så fall er hun registrert 2 steder i 1900 tellingen.Her er stenhogger Sigurd Trondsedn med hustru og en datter i 1900-tellingenLenkeJa, du har sannelig flere mysterier å løse.:) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at Julie Trondsen får et uægte barn, ( Muligens Vera i 1917) med fiskehandler Hans.. Larsen.se tema 63773 LenkeEr de andre barna da også Larsens barn, mens Sigurd fortsatt oppholder seg i USA. Han ble jo veldig lenge borte!Håper du får hjelp til å finne ut av dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Gunn! Alle barna hun satte bort samt Vera som hun tok med til Amerika het Larsen til etternavn. Det er det som er så forvirrende. Jeg kan jo ikke vite hundre prosent sikkert at den julie som tar med en datter virkelig er samme som vår julie men utfra vera sin alder,altså født i 1917 samt at hun het Larsen, samme som Ingrid (hennes søster, vår farmor) og jeg ikke har funnet noen andre ved navn Vera som emigrerer til Amerika med sin mor, ja da tror jeg kanskje at det er en mulighet. Kanskje får hun alle barn med fiskehandleren selv om hun er gift i Amerika! Hvem vet. Jeg får bare forsøke å lete. Når jeg klarer å finne Julie sine barn i kirkebøkene, da skal jeg se om det er samme som julie kristine i lier. takk igjen for hjelp Gunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ebba reiser til Amerika i 1919 Akershus fylke, Nittedal, Ministerialbok nr. 8 (1902-1926), Utflyttede 1918-1921, side 264. Permanent sidelenke: LenkeDet står ikke noe om i emigrantreg.hvor hun skullu (Crew ombord)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Her er ekteskapet til Julie Christine med Sigurd Trondsen Oslo fylke, Grønland, Ministerialbok nr. 13 (1887-1906), Ekteviede 1899, side 198. Permanent sidelenke: LenkeDenne Julie heter Johnsen som pike og er f.i Christiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Tror ikke dette er den Julie Kristine som er på FT1900 Lier Morens navn stemmer ikke Så den siste sikre kilden er da FT 1900 Lier ?Vedr (10) Vet du helt sikkert at Vera er datter av Julie Kristine Ols.Niklas.fra LierTror det er to forskjellige Julie ute å går her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror også det er snakk om forskjellige Julier her.Hun som giftet seg Med Sigurd Ludvik T. var født Johnsen og 1880 i Kristiania.Hennes farsnavn var John Gulbrandsen, så det er ikke samme dame som finnes i Lier.Heller ikke den Julie Iversen tror jeg har noe med Kikkis Julie å gjøre. Julie Iversen og Harald Trondsen var f. ca 187o, så det passer heller ikke.Det er bare så merkelig med Julie og datter Vera som emigrerer i 1820 , opplysningene ser ut til å passe med den som Kikke leter etter, men her virker det ganske merkelig. ( stor navnlikhet)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg tok med den Harriet (innlegg 14), siden Kikki opplyser i innlegg 63773 at Vera hadde søstrene Harriet, Ingrid (hennes bestemor), Bjørn og Gudrun, alle kalt Larsen da de ble satt bort.Vet du, Kikki, hvor Ingrid ble født? Og når?Jeg la merke til at det står en anmerkning helt i høyre marg når Ebba Fernanda blir døpt (noe om 1909?) se innlegg 11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg så nok feil med farsnavnet til Julie Johnsen ved vielsen er hennes fars navn Ole Johnsen, ( jeg blandet sammen forlovernavn)Ikke enkelt svar på dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Fødselsdatoen til hun som gifter seg i innlegg 13 stemmer jo nøyaktig overens med den som er oppgitt i skipslisten i innlegg 5, så da er det vel hevet over enhver tvil at dette må være den rette Julie Kikki leter etter, altså datter til Ole Johnsen, hun som er født i Kristiania 17.06.1880 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Jeg har forstått det slik at Kikki leter etter Julie Kristine som er f.20/6-1880 døpt 11/7-1880 i Drammen,bosatt i 1900 på Brastadengen i Lier ? Eller har jeg misforstått innlegg 1 ?? Farens navn skal jo være Ole Nicolaysen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Nå tør jeg nesten ikke svare :-) jeg trodde Kikki lurte på om den Julie Kristine som oppgis født 27.06 (hjelp, jeg skrev feilaktig 17.06 i innlegg 21) ved overfart til Amerika, om hun kan være identisk med den hun nevner i innlegg 1, og som du Solveig refererer til i innlegg 23. Hennes antagelse i innlegg 1 åpner for andre kandidater, og siden hun som gifter seg i innlegg 13 har den fødselsdato som oppgis ved reisen til Amerika i 1920, tyder vel mye på at det er den aktuelle kandidaten du Solveig fant som viet i innlegg 13.Kikki, hva tror du....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Emigranten Julie Kristine Trondsen (Lenke) har oppgitt fødselsdato 27/6-1880. Det samsvarer med fødselsdatoen til Julie Kristine Johnsen, jf innlegg 22.Dermed blir emigranten Julie Kristine Trondsen med datter Vera Mirjam Larsen en annen person enn Julie Kristine Nikolaisdatter fra Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.