Gå til innhold
Arkivverket

[#63758] Etterkommere etter Gunder Salvesen Vigeland.


Gjest Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

Lurer på om andre kan ha vært borti denne slekten. Ønsker opplysninger om eventuelle etterkommere. Når det gjelder Josef Frantz Oscar Gundersen så har jeg det meste.m.v.h. Gunnar.Far: Gunder Salvesen Vigeland. Født ca 1761. Tømmermann. Mor: Ingeborg Nielsdatter Birkeland. Født ca 1756.Sønn:Salve Gundersen. Født 3/2 1795. Bosatt 1801 i Lister Christiansand Rode No 4 No 199 . Undertolder. I Kirkebok for Oddernes finnes i 1834 familien oppført som innflyttet fra Kristiansand. Roerskarl Salve Gundersen 39 3/4 år, hans kone Anne Larsdatter 41 år og barna deres, Gunder Salvesen 18 1/2 år, Ingeborg Beritte 8 3/4 år, Sophie Amalie 6 år, og Lene Severine 3 1/2 år. I folketelling for Lister og Mandal Chr.sand Rode 4 nr.199 er Salve oppført som 'Huusfaderens sønn'. Kan det innbære at han var født utenfor ekteskap ?Salve blir gift 18/10 1815 i Kristiansand med Anne Larsdatter. Født ca 1793. (Forlovere var Christen Raen og Lars Johnsen Aarkuus.) Hennes foreldere var Lars Johnsen Aaruus. Født ca 1770. Handelsmann. Mor: Berte Jonsdatter. Født ca 1765.Paret hadde følgende barn:Gunder Salvesen. Døpt 10/3 1816 i Kristiansand.Ingeborg Bergitte Salvesdatter. Født 23/12 1825 i Kristiansand. Døpt 15/1 1826 i Kristiansand.Sophie Amalie Salvesdatter. Født 13/11 1828 i Kristiansand. Døpt 30/11 1828 i Kristiansand.Lene Severine Salvesdatter. Født 9/4 1831 i Kristiansand. Døpt 8/5 1831 i Kristiansand. Når det gjelder hennes mors navn så er dette feil i minesteralboka, men korrekt i klokkerboka.Josef Frantz Oscar Gundersen. Født 18/6 1833 i Indre Flekkerøy, Oddernes. Døpt 11/8 1833 i Oddernes Kirke. Se også Knut Haugen's Sandefjord's Historie bind 1. Josef Frantz Oscar var kaptein og døde til sjøs. Se Oddernes kirkebok nr.6 film pf510 side 67 nr.22. Foreldrene er bosatt på Indre Flekkerøy ved dåpen. Død 19/3 1868 i Sandefjord. Gift 20/12 1863 i Sandefjord med Johanne Henrikke Johnsen . Hun var født 8/10 1839 i Sandefjord og døde 18/11 1913 i Skien. Begravet 24/11 1913 i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Et bidrag fra Familysearch: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100244470772&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeGunder Salvesen og Ingeborg Nilsdatter gifta seg 4 mars 1794 Lenke, så Salve blei født godt innafor ekteskapet LenkeGunder Salvesen var født 19/1 1765 i Vigmostad LenkeBror Ole i 1769 Lenke mens broren Aanen blei født på Vigeland LenkeBåde Ole og Aanen var faddere i 1797: LenkeFamilien er nevnt på side 221 i Sør-Audnedal bygdebok. Salve Salvesen dør i 1787 Lenke. Han gifta seg i 1755 Lenke og var fra Listad, antagelig Listad i Konsmo, mens Ragnild var fra Augland i Vigmostad LenkeGunders eldste bror Lars døde i 1794 Lenke Han hadde sønnene Nils og Salve Lenke Sønnesønner Lars i 1865 Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche
LenkeNorges Skipsførere, utgitt 1935:Josef Frantz Oskar Gundersen, Kragerø, f. 1-7-1868 i Sandefjord. Til sjøs 1884 med sk. 'Caroline' av Kragerø, tilh. consul Larsen. Styrm.eks. 1887 i Kragerø. Styrm. med br. 'Alice' og bk, 'Apollo'. Blev i 1899 fører av br. 'Lina' (360) av Kragerø, tilh. Hans Børresen. Har senere ført barkskipene 'Cyprian' (1350), 'Arizona' (1850), 'Shakespeare' (1260) og 'Deveron' (2000), alle tilh. C.A.Larsen, samt motorkutter 'Jolla', tilh. Brødr.Schrøder, samtl. skip av Kragerø. Sluttet sjøen i 1923 og har senere vært kjøpmann. - Sjørettsmedl. Styremedl. Kragerø Sjømandsforb. (flere år viceform.) - Enkem. 3 barn.Gundersen forteller: Jeg har ført skip for C.A.Larsen i 15 år. Forliste bk. 'Cybrian' 1905 på den hollandske kyst. Alle mann drev iland på poopdekket og blev reddet. Forliste bk. 'Arizona' i Nord-Atlanteren juli 1909. Alle reddet. Torpedert med bk. 'Deveron' 9-6-1917 vest av Orknøyene. Var underveis Buenos Aires - Kjøbenhavn med hvete. 4 mann omkom. Blev torpedert uten varsel. Fikk selv høire kindben knust, øret avrevet og kjevebenet splittet så tennene falt ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Til innlegg #1.Jeg trodde at den Salve Gundersen (sønnen) som ble født 3. februar 1795 ble gift med Anna Maria Pedersdatter Krag 2. mai 1822 i Kristiansand kirke. I kirkeboken står det at han var 27 år ved ekteskapet, som stemmer godt overens med at han er født i 1795.Ekteskapet som du henviser til i 1815, oppgir ingen alder ved ekteskapet. Er usikker på om denne Salve kan knyttes til Gunder Salvesen Vigeland.Er spent på om du har noe annet som knytter Salve med Gunder Salvesen Vigeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Utrolig hva dere har funnet. Mange, mange takk. Ikke rart jeg ikke fant dem i Kristiansand når de hadde flyttet til Larvik. Har brukt mye tid på å lete der nede. Veldig fint at du fant det Carsten ! Fint også med alle opplysningene om Josef Frantz Oscar Gundersen. Litt forvirrende at far og sønn har samme navn. Den du nevner er bror til min oldefar som het Salve. Josef Frantz Oskar Gundersen jr. mistet faren før han ble født. Mange takk, Harald for alt du har funnet, nå må jeg bare forsøke å 'fordøye' alle disse opplysningene :-)I folketellingen for Kristiansand ser jeg at navnet til Gunder er feilskrevet (Gunvor) dette burde nok vært rettet i tellingen. Her er en link LenkeHer er Gunder Salvesens mor nevnt som Ane Gundersdatter.Det stemmer ikke med dette:'Gunder Salvesen var født 19/1 1765 i Vigmostad'Er det denne Gunder Salvesen feil for her er jo moren oppført som Raghild Gundersdatter, eller var faren gift flere ganger ?Takk for at dere tok dere tid til å hjelpe med dette.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Jan. Mitt utgangspunkt var Josef Frantz Oscar Gundersen.Her er hans dåp (nr. 22): LenkeSå har jeg forsøkt å finne andre søsken ut fra foreldreparet. Det er klart jeg kan ha vært uheldig å bommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Når Salve Gundersen gifter seg med Anne Larsdatter i 1815 så er Christen Raen forlover. Han er kalt Christen Osusen-Rannem i FT-1801 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f11001&gardpostnr=210&personpostnr=1759&merk=1759#ovre>LenkeChristen Raen er også fadder i barndåp hos Gunder Salvesen Vigeland 5/6 1801 LenkeChristen Osulsen Raen blei gift 12/10 1797 (høgre side) Lenke. Kona heitte Ingeborg Nilsdatter Birkeland! Eg vil gjette på at Christen Osulsen Raen og Gunder Salvesen Vigeland var gift med to søstre, Ingeborg Nilsdatter Birkeland (42) og (45) i FT-1801. Kanskje er dei fra Birkeland i Birkenes. Der mangler kirkebøker før 1796. Kanskje står det noe om Christen Raen under Raen i Tveit bygdebok. Så Tveit og Birkenes bygdebøker bør sjekkes.Eg har ingen bevis for at brødrene Gunder, Aanen og Ole Salvesen på Vigeland i Sør-Audnedal er dei som dukkar opp i Kristiansand. Men dei forsvinner fra Vigeland samtidig som tre brødre med samme navn dukker opp i Kristiansand. Mora på Vigeland dør i 1778 Lenke Eg gjetter på at det feil i FT-1801 når det står at Anne Gundersdatter er 'hands moder'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Jeg ser at man her kommer innpå min slekt på farsiden. Det kan være at det er en forveksling p.g.a. at det er mange personer med omtrent samme navn. Skal komme tilbake når jeg får gått igjennom mine notater.mvh Olav A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Først må jeg si at jeg er veldig i tvil om den slekten man leter etter er etterkommere etter Salve Salvesen Listad f.ca 1735 g.#1 den 27/12-1755 m Ragnhild Gundersdatter Ougland i Vigmostad, døpt 15/12-1735 d. 1778 dsk 20/4-1779.Salves far er ukjent, men moren er Inger Olsdtr f.c. 1705 på Høiland i Grindland.Salve og Ragnhild fikk følgende barn: Lars #1 døpt 29/-1758 Konsmo d. 34 dager gammel (antagelig født på Listad) Lars #2 døpt 24/11-1759 Konsmo (født på Listad) Gunder #1 døpt 8/5-1763 Vigmostad d. som barn (født på Listad) Gunder #2 døpt 19/1-1765 Vigmostad (født på gården Kleiven) Ole døpt 23/7-1769 Vigmostad (født på gården Kleiven) Aanen døpt 29/8-1773 Valle (født på Øvre Vigeland)Etter Ragnhilds død giftet Salve seg med Torborg Knudsdtr. f. ? d. 12/11-1784 De fikk to barn sammen: Knud f. 11/1-1782, og Astri Rebekka f. 1/11-1784 d. 3 uker gammelSalve giftet seg tredje gangen med Giertru Nielsdatter. De fikk antagelig ingen barn sammen.Gunder Salvesen giftet seg med Ingeborg Nielsdtr Berkeland f.c. 1756. (Jeg har notert at hun muligens var fra Kvås) De fikk følgende barn:Salve Gundersen Vigeland f. 3/2-1795 d.e.1865 Lars Gundersen Vigeland f. 21/9-1797 d.f. 1865 Niels Andreas Gundersen Vigeland f.%/1-1801 d. nov 1843? Maritim begravelse.Dataene for disse barna er ikke sjekket mot KB for Kr.sand, men antagelig har jeg tatt dettee direkte fra Karl Leewys bøker om Kr.sand.Mvh Olav A. Nielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Mange takk for interessante innspill. Jeg må forsøke å tyde faddere og bosteder, men det er ikke lett bestandig.Carsten fant at familien flyttet til Larvik. Harald fant sporene videre til Sandefjord i 1865:Datteren Ingeborg: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f60706&gardpostnr=279&personpostnr=1757&merk=1757#ovre>LenkeJeg kan også nevne at en av fadderne hennes heter Niels Andreas Gundersen. Dette er kanskje svaret jeg har lett etter for å kunne hevde at dette er hennes onkel, bror til hennes far Salve Gundersen, det igjen indikerer vel at den Salve Gundersen jeg leter etter er sønn av Gunder Salvesen Vigeland.Her er sønnen Josef Frants Oscar: LenkeDet jeg kan tyde av hans faddere er : Faddere: Niels Gundersen af K. Sand, Jørgen Henrichsen ? Gunder Salvesen ?, Severine Larsdatter Ladhelle, Oline Lovise Aanonsdatter af K.sand.Her Lene Severine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Mange takk, Harald. Jeg synes det er rart at ikke yngstemann, Josef Frants Oscar er nevnt når familien flytter til Larvik. I tillegg hadde det var morsomt å finne hvor det ble av Gunder som var 28 år i 1844 og trolig etablert på det tidspunktet. Han ble kanskje igjen i Kristiansand ?Olav, kunne vært artig å vite om du stammer ned fra en av disse brødrene. Vi er vel i slekt etter det jeg forstår. Det er som du sikkert skjønner Josef Frants Oskar som gifter seg i Sandefjord i 1863 som er min ane. Hans sønn Salve, som også er sjømann, dør på Jomfruland i Kragerø i 1928. Her ytterst i Kragerskjærgården er det mange etterkommere etter denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Braathen

Jeg har vært utilgjengelig, så jeg har ikke hatt mulighet til å svare før nå.Gunnar (innlegg #13), du har helt rett. Jeg har tatt feil. Harald (innlegg #12) har funnet den rette Salve. Faren Gunder var skomaker ihht til dåpen til 'min' Salve.Tusen takk til Harald som fant den 'rette' Salve og Gunder for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Gunnar Aabøe

Tar opp igjen et eldre tema.Skulle gjerne funnet et spor som kunne lede meg til nålevende etterkommere etter disse personene.Jeg finner ingen gate i dag som heter Søndre Ruklegate. Hva kan denne hete i dag og er det mulig å finne hvor dette huset lå ? Likeledes, Storgt. 103 ?m.v.h. Gunnar.Ingeborg Bergitte Gundersen (Salvesdatter). Født 23/12 1825 i Kristiansand. Døpt 15/1 1826 i Kristiansand. Familien flytter til Larvik i 1844. Ser ut til at det er henne jeg finner i folketelling for Sandefjord i 1865, gift med P. Hansen, Skipperborger. I 1875 er P. Hansen død og hun bor alene med barna. Bosatt (40 år gammel) 1865 i Søndre Ruklegade 256, Sandefjord. Gift med --. Bosatt (enke) 1875 i Søndre Ruklegade 252, Sandefjord. -- Peder Hansen. Styrmann. Bosatt (skipperborger, 38 år gammel) 1865 i Søndre Ruklegade 256, Sandefjord.Barn:Anne Emilie Hansen. Født 24/10 1853. Se lenger nede.Sophie Hansen. Født 1855. Bosatt (11 år gammel) 1865 i Søndre Ruklegade 256, Sandefjord. Bosatt 1875 i Søndre Ruklegade 252, Sandefjord.Peder Hansen. Født 1858. Bosatt (8 år gammel) 1865 i Søndre Ruklegade 256, Sandefjord. Bosatt 1875 i Søndre Ruklegade 252, Sandefjord.Severine Hansen. Bosatt (6 år gammel) 1865 i Søndre Ruklegade 256, Sandefjord.Ingemar Hansen. Født 1862. Bosatt (4 år gammel) 1865 i Søndre Ruklegade 256, Sandefjord. Bosatt 1875 i Søndre Ruklegade 252, Sandefjord.Andrea Hansen. Født 1865. Bosatt (1 år gammel) 1865 i Søndre Ruklegade 256, Sandefjord. Bosatt 1875 i Søndre Ruklegade 252, Sandefjord.Anne Emilie Hansen. Født 24/10 1853. Bosatt (13 år gammel) 1865 i Søndre Ruklegade 256, Sandefjord. Bosatt 1875 i Søndre Ruklegade 252, Sandefjord. Gift 21/3 1880 i Sandefjord med --. -- Peder Ludvig Pedersen Due. Bakersvend. Født 1855 i Aremark. Far: Peder Magnusen Due.Søster av Ingeborg Bergitte:Lene Severine Salvesdatter. Født 9/4 1831 i Kristiansand. Døpt 8/5 1831 i Kristiansand. Faddere: Severine Larsdatter ?, Ole Gjerulfsen ?, Signe Osmundsdatter ?, Niels Gundersen ?, ? Ole Gierulfsen, ? Gunder Salvesen, ? Når det gjelder hennes mors navn så er dette feil i Minesteralboka, men korrekt i Klokkerboka. Gift med --. Bosatt (35 år gammel) 1865 i Storgt. 103, Sandefjord. Død 1872. -- Christian Jørgensen. Skomakermester. Bosatt (39 år gammel) 1865 i Storgt. 103, Sandefjord.Barn:Salmine Augusta Jørgensen. Født 1852 i Sandefjord. Se lenger nede.Gunder Jørgensen. Bosatt (7 år gammel) 1865 i Storgt. 103, Sandefjord.Frantzine Jørgensen. Bosatt (4 år gammel) 1865 i Storgt. 103, Sandefjord.Johanne Søverine Jørgensen. Bosatt (1 år gammel) 1865 i Storgt. 103, Sandefjord.Salmine Augusta Jørgensen. Født 1852 i Sandefjord. Bosatt (14 år gammel) 1865 i Storgt. 103, Sandefjord. Gift med --. Bosatt 3/12 1900 i Torvgata 91, Sandefjord. -- Hans Sørensen. Født 1854 i Sandefjord. Bosatt skomagermester 3/12 1900 i Torvgata 91, Sandefjord. Mor: Karen ?. Født 1830 i Sandehered. Bosatt 3/12 1900 i Torvgata 91, Sandefjord.Barn:Johan Sørensen Gaardbo. Født 1885 i Sandefjord. Bosatt Handelsbetjent i Kolonial 3/12 1900 i Torvgata 91, Sandefjord.Aagot Sørensen. Født 1889 i Sandefjord. Bosatt 3/12 1900 i Torvgata 91, Sandefjord.Ragna Sørensen. Født 1891 i Sandefjord. Bosatt 3/12 1900 i Torvgata 91, Sandefjord.Gudrun Sørensen. Født 1893 i Sandefjord. Bosatt 3/12 1900 i Torvgata 91, Sandefjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Både Nordre og Søndre Ruklegade er for lengst historie. Se for eksempel Roar Tollnes' artikkel Lenke. Elven (bekken alt etter som!) Rukla, som gatene var oppkalt etter, er lagt i rør. Antar at dagens Schrøders gate dekker litt av Søndre Ruklegade, men må sjekke videre.Du bør fjernlåne 'Et sted i Sandefjord' av Roger Davidsen - har ikke boken selv, men jeg antar at du får mer informasjon om Søndre Røklegade der. Skal forhøre meg med mitt faderlige opphav, som har langt bedre lokalhistoriekunnskap om Sandefjord enn det jeg har.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg burde vel lagt til følgende artikkel også:LenkeDer står det jo faktisk at Søndre Ruklegade tilsvarer dagens Schrøders gate, men om gatene matcher herandre helt eksakt, vet jeg ikke.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.