Gå til innhold
Arkivverket

[#63760] Vågå til Kristiania ca 1870 ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

John Pedersen ble født i Vågå 25.februar 1848. Far hans var ungkar Peder Andersen Lysager fra Heidal, min tippoldefar. Moren var pige Rønnog Johnsdatter Randen i Vågå. John ble konfirmert i Vågå 1862 og bodde på Skultbakken der i 1865. Faren stiftet familie annet sted i Vågå. Moren giftet seg, fikk flere barn of ble enke. De reiste så til Rennebu uten at John fulgte med. Jeg har lett litt etter han tidligere. Mener at jeg fant en som svarte til han i Christiania 1875. Alle spor borte. Håper på hjelp. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, det var det. Hadde det enda stått Vaage, så hadde saken vært 99 prosent grei, men Gudbrandsdalen er lang- og vidstrakt. Hvor ble det av denne ? Har nå på nytt søkt i utvanrerlistene med -Pedersen, samt landssøk i FT1900, men jeg finner han ikke igjen. litt av ei nøtt ! Hjertelig takk så langt. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Til Arne, Takk til deg også. Gardnavnet Nestløkken er ukjent, men er som du sier, i samme tellekrets. Patronym mangler, så jeg kan ikke si fra eller til. Mor hans het Randen og stefar Skultbakken (onkel til Knut Hamsun).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk til Arne og Carsten. Da står vi igjen med John Nestløkken. Han kan ha bodd der en stund og tatt navnet. Ringte til Storvik megard, da føderådsfolket er dyktige slektsgranskere. De visste ikke om slekt til denne John eller annet fra Nestløkken, annet at han var blind. Under sjukdom står det AaB. Takk igjen, hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Tofte

Natta mellom 11.og 12. februar 1868 gikk det et snøskred i Oppdal der 32 mennesker mista livet, deriblant en hel familie fra Skultbakken i Vågå, og ' John Pedersen Rande af Vaage, 20 år.' De fleste vart gravlagt i Oppdal 23.02.1868. ( Ulykka omtalt i bok om skredulykker i Norge av Astor Furseth.) Dette tror jeg må være den du leter etter, Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det var nok blink. Må si det rett ut at du er dyktig, Gunvor. Så var nå denne John'en av slekta di au . Hjertelig takk alle tre. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk til deg, Reidar. Jeg bladde gjennom den flotte bokea 'Skredulykker i Norge' på biblioteket igår, men der er ikke navn. Har kontaktet forfatteren Astor Furseth direkte, samt Oppdal kommune. Så det blir nok en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Oppdal historielag: Begravde Opdal 1739-1911 Digitalpensjonatet, DigitalarkivetSøk på Død år, deretter Åsak, børjar på snø så får du opp navn på de 14 som omkom i 1868: LenkeMvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk til deg Randi i Molde. Nå er all relevant informasjon på plass. Denne Knut Skultebakken var onkel til Knut Hamsun og det var også da avdøde filleonkel til John Pedersen Rande. Engang til takk til de som deltok i denne tråden. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei Helge!Jeg ser at du har fått ting på plass når det gjelder John Pedersen Rande. Knut Skutlebakken hadde en sønn Peder f. 1850, som overlevde rasulykken i 1868. Dette er kanskje ikke de du er primært interessert i, men det står om Peder og hans familie i Verdalsboka, Heimer og folk, Stiklestad.Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg tar med litt om Peder Knudsen:Om Peder Knudsen står det at 'etter ulykka for han rundt på veiarbeid på forskjellige kanter av landet. I 1872 kom han til Trøndelag og arbeidet nå som akkordformann, inntil han i 1887 ble ansatt som oppsynsmann.'Peder giftet 1. gang i 1873 med Lovise Johnsdatter Kvam, f. 1849 på Inderøy, død 1892, 2. gang med Lovise Nilsdatter (1863-1946). Det er også en artikkel om Peder Skultbakk i Verdal Historielags årbok 1987, artikkelen er skrevet av Kjelrun Landfald.Ved søk i ft 1900 for Rennebu finnes det folk fra Vaage, Gudbrandsdalen, men om de er av Skutlebakkenfolket, må man vel til kirkebøkene for å finne ut.Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Kan dette være av interesse:Jeg fant en Ragnhild Olsdatter Skultbakken, f. 1856 i Vaage, gift i vår Frue kirke i Trondheim 1897: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=vi16011880vfr&gardpostnr=829&personpostnr=4960&merk=4960#ovre>LenkeKan dette være henne i ft. 1865 for Vaage: LenkeSå fant jeg en Anna Skultbak, f. 1877 i Vaage, gift med en Solem fra Ørkedalen, som får en sønn på E.C Dahls stiftelse i Trondheim i 1917, se nr. 200, gutter: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, E. C. Dahls Stiftelse i Trondheim, Fødselsregister nr. 600.II.4.1 (1916-1920), Fødte og døpte 1917, side 81. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.