Gå til innhold
Arkivverket

[#63766] Hvilken Elling Jonsen Eidbo (skipper, Dypvåg, 1753)?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en annen tråd (Lenke, se f.eks. innlegg 54) er skipper Elling Jonsen Eidbo fra Dypvåg nevnt. Kona til den straffedømte Johannes Clemetsen fra Næs verk, Berthe Aschildsdtr., skulle nemlig i mars 1753 seile med Elling Jonsen Eidbo til København for å besøke ektemannen i Københavns Stokhus.Men hvilken Elling Jonsen Eidbo kan det være snakk om? Her er det nemlig to alternativer: 1. Elling Jonsen Eidbo (1703-1777 - kalt 'den eldre') g.m. Astrid Jensdtr. Tveite. 2. Elling Jonsen Eidbo (1707-1796 - kalt 'den yngre') g.m. Ingeborg Andersdtr. Tveite.Begge var, så vidt jeg vet, skippere. De var ellers tremenninger. Elling d.e. var sønn til skipper Jon Syvertsen Eidbo og Anne Olsdtr. Eidbo, mens Elling d.y. var sønn til skipper Jon Ellingsen Eidbo og Ingeborg Nilsdtr. Dypvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et par opplysninger i Dypvåg I, s. 182, gir grunn til å anta at den interessante relasjonen gikk mellom Elling Johnsen Eidbo (uansett hvem av dem det nå var) og Ulrich Schnell - altså ikke mellom Elling J. E. og Berthe Aschildsdtr.Den mulige koblingen er knyttet til Eidbo sag, som i hvert fall i begynnelsen av 1700-tallet var eid av de to Elling'enes fedre, Jon Syvertsen og Ole Ellingsen Eidbo (sammen med Ole Thorsen Eidbo).Sitat Dypvåg I:I et brev datert Jægersborg 12/9 1753 gir Frederik V 'os elskelig Ulrich Schnell' tillatelse til å flytte 700 bords skjørsel fra Eidbo sag til 'Næs tvende sager', mot at Eidbo sag helt blir nedlagt.Dette var altså et halvt års tid etter at Berthe (antakelig) seilte til København (etter Ulrich Schnelles tillatelse) med Elling Johnsen Eidbo. Det er vel ikke urimelig å anta at Elling J. E. kan ha drevet fraktfart for Ulrich Schnell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Oddbjørn, Jeg har notert meg at Schnell omtalte Elling Jonsen som 'Monsr' i et av sine brev, og det er vel dermed grunn til å tro at det gjelder sønn av Jon Syversen, som var en velstående mann, som også drev utlån av penger mot pant i eiendom og skuteparter, og kunne registreres med 1782 riksdaler i aktiva ved sin død. Da sønn av Jon Ellingsen oppga sitt bo i 1795, var der kun 62 riksdaler til utdeling til hver av hans 3 gjenlevende sønner, og dette holder vel knapt til en 'Monsr'-titulering ? Jeg kan heller ikke se hvor du har hentet din informasjon om at han skulle være skipsfører ?Saken om Clemet Johannesen er jo forøvrig meget interessant, og jeg må spørre hva i all verden en 'hytteknekt' drev med, og hvorfor kaltes Johannes Larsen for 'masovnmorderen' ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Helge.Jeg står på farten akkurat nå, så hytteknekten og masovnsmorderen kommer jeg tilbake til.Ellers har du noen gode poenger m.h.t. hvilken Elling Johnsen det var snakk om. At 'den fattige' Elling var skipper, har jeg vel ikke sett direkte noe sted. Det er en antakelse ut fra at han var sønn av en skipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En hytteknekt var - enkelt sagt - den nestkommanderende i masovnen (etter masmesteren). Av og til kunne han ha dette vervet i kombinasjon med å være former.'Masovnsmorderen' Johannes Larsen var altså Johannes Clemetsens dattersønn (og oppkalt etter ham). Saken mot ham var det andre store rettsoppgjøret i Nes jernverkshistorie som gikk helt til topps i det norske rettsvesenet. Her er en relevant tråd: LenkeSelv om dette er litt utenfor saken i DENNE tråden, kan jeg jo nevne at Johannes Clemetsen jo også fikk en del etterkommere i Dypvåg, siden hans eneste sønn (Clemet Johannessen) i 1780-årene kjøpte et bruk på Østre Askerøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.