Gå til innhold
Arkivverket

[#63773] Noen som kan slå opp i Oslo fra 1900 til 1920?


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Jeg vet at barna til Julie het Larsen. Hun fikk flere barn og da hun reiste til Amerika i 1920 tok hun kun med seg minstejenta Vera. Da heter hun Julie Trondsen og skal til sin mann i New York. Mulig ektemann nr 2Jeg arbeider med teorien at Julie er den samme som Julie Christine/Kristine Nikolaisen fra Frogner i Lier men kan ikke bekrefte dette før jeg har funnet vielse/dåp for Julie.Hvem var Lars, far til barna? Er Julie registrert i Oslo i denne perioden? Barna het: Ingrid, Harriet,Bjørn,Gudrun og VeraHun oppgir forøvrig Platougt som bostedsadresse på skipsregistreringen og såvidt jeg har sett er dette i Oslo. Derfor lurer jeg på om hun har bodd i Oslo som ugift og senere gift.Vennlig hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Julie var ikke gift når Vera ble født Se f.reg.Grønland 1917 side 42 pike nr 9 Oslo fylke, Grønland, Fødselsregister nr. 1 (1916-1922), Fødte og døpte 1917, side 42. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Solveig Håklev Tusen takk! Jeg får lete videre i Grønland og se om de andre barna også er registrert der. Er vel eneste måten å få bekreftet at julie trondsen er den samme som julie kristine nicolaisen fra brastadengen i lier. hilsen kikki brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er altså denne jenta (Lenke) du tror kan være identisk med Julie Trondsen. En mulighet er å finne ut når faren døde. I ei dødsfallsmelding eller et skifte vil det kanskje være opplysninger om hvor dattera Julie befant seg.Jeg tror forresten ikke vi kan slå fast at Julie Trondsen i fødselsregisteret for Grønland (innlegg 2) var ugift. Barnet var født utenfor ekteskap, så hun kan ikke ha vært gift med barnefaren, men så vidt jeg kan se, står det ikke noe som utelukker at hun kan ha vært gift med en annen mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Enig. Moren kan ha vært gift med Hr. Trondsen, steinarbeider p.t. i USA, når hun i 1917 får et barn med en mann, gift eller ugift, som ikke er identisk med egen ektemann. Da er barnet registrert uekte. Det utelukker jo ikke at en eller begge av foreldrene er gift på det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg er enig med både Kristian og Erlig her , men til Kristian se også tema 63751, her ser du litt av problemene i samme sak:LenkeDet med skifte var et godt forslag for å finne ut om Julie Trondsen kan være identisk med Ole Nicolaisens datter.Her trengs nok riktig eksperthjelp fra deg , Kristian?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiBeklager den dårlige formuleringen i innlegg 2 Jeg burde selvsagt skrevet at Julie ikke var gift med barnets far.Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1900 ser vi at Julie Kristines far er enkemann. Om Julie ikke var født som 'uekte' så er vel da hennes mor død. Da Julie Trondsen reiser til N.Y. i 1920 oppgir hun sin MOR Sofie Johnsen i Platousgt. som 'Nearest relative'.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Sofie Johnsen er kona til Ole Johnsen, bakersvend, som er Julie Kristines foreldre. Familien i innlegg 4 tror jeg du nå kan se bort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei alle sammen, jeg har ikke funnet skifter eller mors navn i registreringen på reisen, er vel ikke flink nok ennå til å vite hvor jeg skal se. Men så flott da! Da håper jeg noen andre får bruk for opplysningene om familien på Brastadengen gård i Lier som opprinnelig var fra Sverige. Både på Lier lokalhistorie og her har jeg fått mye hjelp og jeg må igjen takke for at dere er så snille å hjelper meg. Vennlig hilsen Kikki Brill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

ps: Anne Lene på oppslag om svensker har funnet hvem foreldrene til Ole August og Britta Kajsa er, så håper at noen får bruk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kikki. Flott at du har fått så mye hjelp her.Du spør om hvor mors navn kom fram, og da må du til tema 63751 LenkeOm du ser Erlings lenke i innlegg 22 med Julies konfirmasjon i Nittedal, er begge foreldre nevnt, Bagersvend Ole Jonsen og hustru Sofie Ingeborg f, ( Bassøe?) tror jeg.og i Erlings svar innlegg 27 , Sofie i 1900 telling med noen av barna.Hyggdelig at vi kan hjelpe hverndre her!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

ok.så jeg må lete på uib.no tusen takk! betyr det da at den Julie som føder Vera m fiskehandler Larsen er den samme som Julie Trondsen? Nå er jeg veldig forvirret. Jeg har ennå ikke klart å finne Sofie, men leter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.