Gå til innhold
Arkivverket

[#63774] Ingrid (Ellefsen) Ramberg 23/4 1901 – 22/8-1986


Gjest Bjarte Hesjevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarte Hesjevoll

Nå har jeg leitet meg blind og trenger hjelp!Noen som kan bidra med opplysninger om denne personen?Ingrid (Ellefsen) Ramberg 23/4 1901 – 22/8-1986. (Ramberg er hennes vielse navn etter ekteskap med Ingvald Ramberg fra Borge? i Lofoten? ).Ingrid sine foreldre er Karl Johan Ellefsen (1874) og Johanne Bertine (Simonsen) Ellefsen (1872).Ingrid hadde en ekte bror, og her er dåpen hans: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2021&idx_id=2021&uid=ny&idx_side=-259>LenkeHer er familien i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Hei Erling!Takker så mye!!!At du finner ting jeg ikke spør om, gjør da ingen ting når det er opplysninger som jeg ikke har fra før!Du har nok funnet dåpen til riktig Ingrid.Faren sin dødsdato kan stemme da 1872 stemmer på fødselsåret!Jeg mangler også dødsdatoen til Johanne Berenthine Simonsen som døde da Ingrid var liten.Ingrid ble da adoptert av Johanna sin søster. Faren Karl giftet seg så 23/1-1904 i Årstad med Madsi Magdalena Ludvigsen (1879).Det skulle vel bety at Johanna døde 1901-1904. Det er mulig at hun døde i eller nærheten av Haugesund, men selfølgelig også Bergensområde. De skal ha bodd på Laksevåg og i Arna.Karl og Madsi fikk antaglig to barn, Carly og Olaf, men har ikke fått dette bekreftet.Så dersom du eller andre har tid trenger jeg nok lit hjelp til å finne dødsdato for Johanna, og barna til Karl og Madsi? Mvh Bjarte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Når det gjelder Karl, så jeg litt feil. Han er født i 1874 og ikke i 1872, så da er opplysningene i (6) litt mer usikker når det gjelder hans død, men ikke umuligt.Jeg fant dødsdatoen til Johanna Bertine Simonsen i Maria kirken: 22/7-1902. Nr 17 på kvinnekjønn Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Da virka dine øyne bedre enn mine i kveld, jeg også tok et raskt blikk i Mariakirkens lister uten å finne henne.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Ja som sagt en kan leite seg blind, og da er det greit å få andre øyner til å se!! Takker uansett for innsatsen!!!Nå prøver jeg meg på barn av Karl og Madsi. Har en misstanke om at Mariakirken er rette plassen for jeg mener at Carly/Karly skal ha bodd på Stølen/Stølegaten i Bergen. Johanna bodde ved død på Stølen 17. Kan jo være en samenheng at Karl fortsatte å bo på denne adressen. På en annen side var Karl og Madsi gift i Årstad i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Ja jeg har sett ganske mange skrivemåter på det navnet Berentine/Berntine etc. I tilleg har jeg sett Hanna/Hanne i stedet for Johanna/Johanne. Det siste er nok et resultat av at hun har en søster som het Johanna Monsine (min oldemor). Også hun varierte mellom Johanna/Johanne og Hanna/Hanne.Her har jeg virkelig vært i villrede en del ganger og det gikk en stund før jeg forsto at her var det snakk om to søstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Søkte i adressebok for Bergen 1924-1925. Der ser jeg helt neders side 65 første kolonne at Madsi Ellefsen bodde på Breistølen/Breistølsveien 14: LenkeOgså en Olaf er listet under Ellefsen, men i Edvardsens gt.Da har vi vel havnet i Sandviken dvs St Olav sokn om jeg ikke tar helt feil. Det er i allefall der jeg finner besteforeldrene mine som også bodde på Breistølen!Edvardsensgt er også i Sandviken hvis jeg tar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Ja det ser jo ut til at begge disse to er riktig!!Selv har jeg alldrig hørt om dem. Den eneste som jeg er sikker på er Carly. Den Olaf som det er snakk om kan selfølgelig være den Olaf som jeg henviste til i åpningen av dette innlegget. Det eneste som skurrer med det er at vi har alldri hørt noe om at Ingrid hadde en 'ekte' bror. Derfor har jeg egentlig gått ut i fra at den Olaf som jeg referer til som 'ekte' i innlegg (1) enten døde ung eller rett etter fødselen. Det siste kan også stemme siden det her er snakk om en hjemmedåp Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarte Hesjevoll

Finner ingen ting i Sandviken før 1908, men så var det de øynene da, så det er ikke dermed garantert.... Mye tyder på at den først som er født i Sandviken er Edward Marius. så var det å gjette seg til hvor de kan ha bodd før Sandviken.....Årstad kanskje.Villiam er født 18/11-07 i følge (17). Litt merkelig om de ikke har barn før den tid når de er gift 23/1-1904!! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Villiam var jo født først, i nov. 1907, lenken over er fra hans konfirmasjon (innlegg 17)Edvard Marius er f. i feb. 1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.