Gå til innhold
Arkivverket

[#63779] Ole Olsen Bjølsta- løkken eller eie. vågå gudbrannsdalen


Gjest kirsten olaug mølstre
 Del

Recommended Posts

Gjest kirsten olaug mølstre

Jeg har vært inne før med samme tema,og trodde alt var løst, men er ikke sikker. Ole Olsen bjølstad--(løkken) eller eie var født 17.08.1854 Jeg finner ikke noe om konfirmanter på vågå , Heidal. Hvor kan jeg lete etter det? kirsten Mølstre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Du finner konfirmasjonen til Ole i kirkebok (ministerialbok) Vågå/Vågå: 1856 - 1872 Konfirmerte s. 231 nr. 6 'af Hedalen'. (Konfirmert i Heidal Kirke 2. søndag etter påske, 1. mai 1870, av residerende kapellan). Jon W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Var det ikke slik at Ann-Mary Engum fant han som konfirmant i Heidal i 1870 ? Tema 57330 innlegg nr. 21. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

hei Helge, takk for sist. Eg la alt vekk ei stunde fordi han jeg fikk kontakt med tvilte på at jeg hadde funnet rett Ole. Nå har jeg en ledig tid til å ta fatt igjen og fant ikke hvor jeg skulle lete etter konfirmanten. Men eg går på igjen gir meg ikke. Jon Wistad, jeg skal se på det , men der er 2 års variasjon her. takk så lenge håper på å løse dette , eg tror eg har fått rett mann , men må være sikker. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Takk for sist du også. Jeg har ikke lest den gamle tråden på nytt (57330). Ved søk nå, finner jeg bare en Ole Olsen f 1854 i Heidal. Han er registrert på bruket Mæringsdalen, men er også registrert på Øvre Amundstad med henvisning til nevnte Mæringsdalen (Det skrives Maringsdalen feilaktig i FT). Helge H. (p.s.: fødselsåret ett eller annet sted i FT1900 kan jo være feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Var morens navn synnes? Eg forstod det slik at de bodde på en husmannsplass der som 'kiwi' butikken står. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Moren het Synne Knudsdatter f 1831 og faren Ole Olsen Mo f 1828 bodde i Bjølstadmo. Jeg er fortsatt usikker på hvordan Bjølstadløkken bringes på bane ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg sitter eventuelt på en del opplysninger om etterkommere etter Ole Olsen Øvre Amundstad, men jeg må som sagt ha flere opplysninger fra deg for å verifisere dette eller ei. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Hvis fødselsårene stemmer så finnes det to Ole Olsen f.1854 i Heidal. Den ene er Ole Olsen f.1854 Rødningen under Kaggerud. Han flytter til Leirflaten. Den andre: Ole Olsen Mo f.1828, g 1879 m Synne Knutsdtr f.1831 Mosebakken nordre Ingen barn i ekteskapet, men i FT1865 bor Synne Knutsdtr som indester på Mosebakken mellom, sammen med sin sønn – Ole Olsen f.1854. Far Ole Olsen Bjølstadeie. Trolig er vel denne Ole Olsen hun gifter seg med i 1879.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ole Olsen Rødningen under Kaggrud kan vi se bort fra. Han giftet seg senere med søster til min oldemor i Amerika. Det er hyggelig å høre fra deg, Kai. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Hei nå er jeg her igjen. Min oldefar tror jeg at jeg fant i kirkebøkene for Vågå/Heidal som nr. 44. far hans Ole olsen Bjølstadeie mor Synnes Knutsdtr. f.1831.( Jeg sendte deg et bilde av det paret tidligere tror jeg) Er jeg helt på jorde her?Dette vet jeg sikkert!!!! Min oldefar som til slutt bosatte seg på Røksund Karmøy, også gravlagt på Avaldsnes Ole olsen f.17.08.1854 han kalla seg Bjølstaløkken Våge, siden ble det bare Løkken. d.18.01-1930. gift med Gjertrud Serine Nilsdtr.f.1861 Karmøy.Ole f.1854 var syning, formann på vegarbeid fra Trondheim og sørover. Flere av barna hans ble født på Odland Samnanger. Den eldste sønnen Nils Olsen Løkken f. 1.02-1885, ble født på Samnanger. Hjelper dette Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det var kjempefint. Men jeg har hele tiden (også i forrige tema) lurt på hvorfor han bærer navnet Bjølstadløkken ??? I FT 1875 er det ingen Ole på noen av de to brukene. Og foreldrene bodde i Mo (Bjølstadmo). Løkken ligger 1,5 km fra Mo. Hilsen Helge H:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Jeg vet ikke kanskje det er vi her som har visst for lite om slekta der oppe at det har blitt blandet med noe en vet og noe en tror. De som visste er jo borte. På graven til min farmor ,datter til Ole f. 1854, står det Bjørstaløkken. Vi vet ikke. Men Løkken er det etternavnet som ble brukt da han kom til Røksund. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ole Olsen f.1854 er sønn til Ole olsen Bjølstadeie, hans andre leiermål, og Synne Knutsdtr, hennes første leiermål. I dåpslistene for Vågå står det Bjølstadeie og det kan godt være Bjølstadløkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

En Ole Olsen 37 er firigangsmeinn (mitt ord som betyr ledende tjener) på Bjølstad i 1865. I 1900 skriver han seg for Mo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Ja men tro du ikke det kan være den samme. For etter hva jeg har forstått så var ikke ole og Synne gift da de fikk Ole 1854, det står uækte, tror jeg. De må ha giftet seg mye senere. kanskje moren bodde hjemme hos foreldrene? hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Jeg ser i noen gamle papir at ole og Synne sansynligvis var de siste husmannsfolk i Bjølstamo eller Molykja, som skulle være det gamle namnet på heimen. plassen hadde hus, stu, eldhus, stabbur fjøs og låve. etter at de døde ble jorden underlagt Bjølstad. Ble siden kjøpt av Johs garmo i 1931. etter at de døde ble det holdt auksjon over eiendelene og de ble sendt til sønnen ole Løkken. Dette er ikke bekreftet helt, men jeg vet at der var et brev om dette. det er nå forsvunnet. Kan det da tyde på at han var enebarn? Høres dette ut til å værenoe jeg kan stole på? hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.