Gå til innhold
Arkivverket

[#63781] Peder Johnsen fra Vegardshei, Aust-Agder


Gjest Kari Anne Støyl
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne K. Landholm

Hei !Kommer ikke inn i kirkebøkene nå. Men om du ser under Gjerstad/Vegårshei (a-agder) kan det være du finner dem. Det er en gård i Vegårshei som heter Espeland, hun kan jo være fra den. Det finnes ellers bygdebok for Vegårshei..Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei.Jeg sliter med å finne Peder Johnsen fra Vegardshei gift med Gunild Olsdtr fra Espeland.Jeg har funnet følgende barn, alle født i Vegardshei; John f. 10.03.1828, Torje f. 19.01.1833, Helvig f.03.07.1837, Helga f. 12.04.1840, Ingeborg f. 11.11.1842 og Anders f. 30.09.1848.Men, jeg finner ikke bryllupet mellom Gunild og Peder, eller når de er født. Jeg har lett i kirkebøker både i Vegårdshei (Aust-Agder) og Espeland (Hordaland). Finnes Espeland flere steder enn i Hordaland?Hilsen Kari Anne Støyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det var en Peder Johnsen som var 3 år gammel på Simonstad i Vegårshei i 1801: LenkeIfølge bygdeboka for Vegårshei giftet han seg med Gunhild Olsdtr. Lauvland. De bodde på Eiklia ved Kaldalen i 1830-årene, og skal ha hatt følgende barn: Torje (f. 1833), Helvig (f. 1837), Helje (f. 1840), Ingeborg (f. 1842) og Allaug (f. 1844).Der er noen uoverensstemmelser her når det gjelder barna, men også en del sammenfall. Dette burde det være greit å få sjekket når de skannede kirkebøkene er oppe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Hei Kari Anne - trur vi har hatt kontakt tidligere - tror email adr var noe med torod-s - eller likn. Får ikkje sendt email til den adressa - du må gjerne sende meg en mail slik at jeg får evt ny adresse av dere. Unnskyld hvis jeg tar feil her - har litt info - mvh kse - eidskard#frisurf.no ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Anne Støyl

Hei.Anne – Jeg var ikke klar over at det var en gård i Vegårdshei som heter Espeland, så dette må jeg sjekke ut. Tusen takk for innspill.Oddbjørn – Tusen takk for lenken. Jeg trur du har funnet rett mann. Ved dåpen til Helvig i 1837 står de oppført som bosatt på Kaldalen og John har en fadder som heter Allaug. (Helt ukjent navn for meg, men det var kanskje vanlig i Vegårdshei).Kjetil Sigvart – jeg sender deg en mail.Hilsen Kari Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

KariAllaug er et vanlig navn på Agder og kan vel bestnormaliseres som AslaugOdlu, Odlug etc kan også være en variant, men kan også normaliseres Oddlaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.