Gå til innhold
Arkivverket

[#63783] Help til tydning av Kirkebok dåp i Os , Hordaland 17 juli 1779


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg legger ved LenkeDet gjelder Ole som ble døpt som nr. 2 i rekken, på siden til Høyre.(Med meget svart skrift)Jeg kan lese at faren heter Iver Larsen ... og moren heter Ingebor Johannesdatter.Men jeg kan ikke lese innledningen fra begynnelsen. Hva sstår det i sin helhet. Var dette barnet født UÆGTE ?Håper på hjelp.MvhJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Med en god del forbehold mht navn:Dom. 7. p. Trinit. døbt ved Fuuse ved(?) Samnanger(?) Sogn, Ole. Par: Iver Larsen Trængerie(?) et Ingebor Johannis Datter. T.B: Winnsens(?) Trængerie, Anders ibid., Isach Haugar, Brithe Sch..(?), Kari Nordbøe.Håper det kommer noen som kjenner til de lokale navnene her! Det står ikke noe som tyder på at Ole er født utenfor ekteskap.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Jeg kan legge til at Ole ble 'Døpt ved Fuuse fra Samnanger sogn'. Faddrene er Winziens Trengerie, Anders ibid, Isach Hougen, Brite Shelaaen, Kari Nordbøe. Alle gårdsnavnene er lokale navn i området på vestsiden av Samnangerfjorden.mvhOlav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.