Gå til innhold
Arkivverket
Gjest per evensen

[#63785] Hva var en rigsdrots ?

Recommended Posts

Gjest per evensen

Jeg leste om eldre, dansk adel og kom over titelen 'rigsdrots' Hva var det og hvilke gjöremål hadde en rigsdrots ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Lurer på om ikke riksdrott(rigsdrot) er det samme som rikskansler

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ruth Gaustad

Jeg har kikket i en norsk ordbok om Drott og der står det: fra gammelnorsk betyr det: konge, herre, egentlig hirdhører. Da kan det vel bli Riksdrott= er riks-hirdfører.Mvh. Ruth

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

drottsete på norsk (mangler i norsk wiki)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest per evensen

Takk for god hjelp. Da forutsetter jeg at riksdrots i Danmark hadde samme oppgaver som i Sverige.Mvh Per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per B. Lilje

Store Norske Leksikon:drottsete (av norrønt dróttseti, gammelda. også drost/gammelsv. drots, lånt eller påvirket av mnty. drotsete/mellomnederl. drossâte/mhty. truhtsæze), opprinnelig tittel på den hirdembetsmann som hadde ansvaret for den kongelige husholdning, senere rikets øverste sivile embetsmann. Ennå i Magnus Lagabøtes hirdskrå opptrer drottseten bare som hirdembetsmann med rang under kansler, stallare og merkesmann, mens drosten fremtrer som riksembetsmann i Danmark allerede under Valdemar Sejr. Først i unionstiden blir drottsete riksembetsmann i Norge, og fungerer da som riksforstander dersom den regjerende fyrste er mindreårig eller når unionskongen er fraværende. Embetet blir aldri fast som f.eks. kanslerens, det blir ofte stående ubesatt i årevis, for så igjen å bli besatt på uttrykkelig forlangende fra norsk side. Den første som bar drottsete-tittel (i sistnevnte betydning) i Norge var Erling Vidkunsson (1323-32), den siste var Sigurd Jonsson, utnevnt 1439. Dronning Margrete lot drottsete-embetet stå ubesatt i alle sine tre riker. At Erik av Pommern fulgte samme politikk, var en av årsakene til opprøret mot ham i Sverige. I Danmark og Sverige fortrengtes navnet i senmiddelalderen av hoffmester.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore H Vigerust

altså var ikke rigsdrotsen hirdfører eller rikskansler i Danmark (eller Norge / Sverige)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ola Ljødal

Norsk Riksmålsordbok har ikke 'riksdrots' - derimot 'riksdrost'. Er det mulig at noen har skrevet ordet feilaktig her i forumet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per B. Lilje

Se mitt innlegg nr. 7: På gammeldansk drost, på gammelsvensk drots.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.