Gå til innhold
Arkivverket

[#63815] DK; København; gater - menigheter/sogn 1700-tall


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Aaris

Det var nok pussigt jeg sat akkurat med samme, noe av det får jeg til:Begravd på vores kirkegård den 12. November (året var 1746) 73 år gml. (d.v.s. f. 1673) men opgitt alder er jo langt ifra altid korrekt.Jeg havde bare set etter hende i 1734 og litt bakover.De 2 døde barn du nævner 1728 har jeg fundet må være:1 barn begr. 2.marts 1729 opslagnr:4 1728-1767 Skt. Petri1 barn begr.24.maj 1729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, datoene for de to døde i 1729 er korrekte. Der står ingen ting om når de var f, men det forklarer i hvertfall litt vedr at der skal ha vært 4 barn i familien ved 1728-tellingen (lurer på når den ble registrert??)Ja, her er det i tilfelle 20 år feil om det er vår Peder Sønderborg som dør i 1746. Vi skulle ha funnet vielsen mellom han og Abigael som må være mellom april 1719 og 1728, fordi de fire barna han står oppført med i 1728 kan han jo egentlig ha fått i et tidligere ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til Geir i (17):Nei, naturligvis finn du ikkje mannen i oversikten over 'Officerer i Søetaten' - han var jo ikkje offiser, men matros pr 1715. Men, han kan ha avansert oppover i gradene i det dansk-norske sjømilitære systemet som underoffiser, altså som overordna mannskap. Det var nok svært uvanleg at mannskap utan sjøoffisersutdanning blei offiserar, og det er då heller ikkje poenget her.Poenget er rett og slett at dersom ein matros eller soldat hadde gjort ein innsats utover det vanlege, gjerne i ein krig - kanskje til og med langt ut over det var forventa av vedkomande - så hendte det at vedkomande vart innstilt (med positiv påteikning av ein overordna sjøoffiser) til Hans Majestet i København for kongeleg påskjøning av eit eller anna slag. Det kunne vera ein medalje, ein pengesum, ein eigendom, ei offentleg stilling og/eller kombinasjonar av alt dette. Og slike ting finst det mange eksempel på.DERSOM matrosen Peder Sønderborg anno 1715 er identisk med verksmeister Peder Sønderborg Den Kongl. Mønt anno 1728, så er nok denn nye tittelen eit resultat av ei slik kongeleg påskjønning. Utan at eg dermed seier at matrosen Peder Sønderborg faktisk er lik verksmeisteren. For det er nettopp dét vi må finna ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi burde vel egentlig ha flyttet diskusjonen til Sønderborg-debatten, men jeg tror vi fortsetter her likevel til vi har fått dette i boks, dvs de to Sønderborg-guttene som dro til Kbh/Danmark.Manntalet i 1728 tellingen for de delene av byen som ikke ble rammet av bybrannen: 'IV. Mandtal af 14. Decbr. 1728 over Indvaanere i de af Branden 1728 skaanede Dele af Byen.' Det betyr at de to barna som døde dør etter registreringen. Det var altså to barn til som var født i 1728, iflg manntallet. Men ved skiftet etter 'onkel' Arnt Bang i 1785 nevnes bare datteren Ulrica.Hvilke KB skal jeg leite i etter vielsen mellom Peder og Abigael? Hof og Slot?Fått en mail som sier at teksten ved gravleggelsen til Peder Sønderborg i 1746 bl a sier at yrket er ”Sillber Schmied” og at han ble begravet på den nye kirkegård (auf den neuen Kirchhof).Kan alt dette bety at denne Peder Sønderborg heller var fra Sønderborg?? Hvis han er 'vår', så er det vel mer snakk om en såkalt 'trykkleif' enn unøyaktighet mht alderen.... 20 år er vel mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (30):Jau, det står 'Sillber Schmeltzer' der. Peder var altså ein sølvsmeltar, og det harmonerer vel med arbeidet hans på Den Kongl. Mønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vanligvis ble dem jo viet i brudens hjemsogn, hvis hun var fra Rudkøbing er det vielser i KB f.eks. år 1720 er på oppslagnr:33 1686-1794.Man skal ikke la sig lurer av det bare er satt X i kolonnen for F. I noen KB finnes det både vielser/trolovelser og døde, det er mest før KB ble strukturerte.Hvis de ble viet i Skt. Nikolaj i København er det jo ikke muligt å finne dem.Skt. Petri har først vielser fra 1728.Da er vel siste utvei Cancelliets arkiv på Rigsarkivet.Trinitatis bør vel også letes i, Møntergaarden lå Borgergade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå hadde jo Abigael vært g tidligere, med Johan Bruner, og hadde vært bosatt i Kbh. Hun var trolig enke da hun inngikk ekteskap med Peder. Da er det vel mer trolig at ekteskapet ble inngått i Kbh, tenker jeg.Nå er der fødselsprotokoller for Sønderborg rundt 1673, men jeg klarer ikke å lese dem. De er rene og fine, men jeg klarer ikke tyde skriften. Er det noen som kan påta seg å ta en gjennomgang der for å se om Peder Lorents (lorents Peder) finnes der.Jeg mener jeg har sett gjennom vielseprotokollene for Rudkøbing, men skal sjekke det.Rigsarkivet:http://daisy.sa.dk/ skriv Danske Kancelli i søkefeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg vært gjennom vielseprotokollene for Holmen og for Hof og Slot. Ingen ting der, men mange Peder Pedersen. Rudkøbing er der ikke vielsesprotokoller for 1700-tallet, kun dåpsprotokoller.St Petri er der fra 1728, men skal gå gjennom det året, og så får jeg prøve å komme meg gjennom Garnison (der er det utrolig mange).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har vært gjennom St Petri 1728 og 1729 og Garnison (heldigvis var der et etternavnregister bak). Ingen treff.Bente, du nevnte Fredriksberg. Der er flere Fredriksberg-kirker. Hvilken av dem tenkte du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Frederiksberg (Sokkelunds H.):Frederiksberg Kirke. F 1677-94, 1696-1891; K 1736-77, 1781-1891; T 1688-1799; V 1688-1891; D 1688-1891.Sognet hed 1652-1703 Ny Hollænderby. Ved kgl. Beskr. af 1. Marts 1737 henlagdes Vesterbro fra Københavns Vor Frue Sogn til Frederiksberg Sogn, af hvilket sidste De Classenske Boligers Menighed og Københavns Skt. Matthæus Sogn udskiltes, henholdsvis ved kgl. Resol. af 25. Maj og 25. Okt. 1880.Den andre er Frederiksberg Slots Kapel.Vdr.Daisy må du være oppmerksom på at databasen har mangler, ikke alt er registreret og det har/er store omregistreringer til strekkoder, i tillegg skal Rigsarkivet flytte til Kalvebod Brygge i nærheten Hovedbanegården(Sentralstasjonen)Arkivserie Ind- og udgående breve 1697 - 1730Navn(e): Ind- og udgående breve (officielt)Dateringer: Arkivserien er dannet i perioden: 1697 - 1730Eksemplar: Fysiske enheder: Arkivinstitution: Original, papir m.m. 1 fysiske enhed(er) vis/bestil RigsarkivetBemærkninger: Indeholder også breve til bl. a. U. A. Holstein og Detlev Reventlow.Reference: Folioreg. 101Fra Til Arkivskaber(e) 1697 1730 Kongehuset, Frederik 4.Ellers må du maile Rigsarkivet og spørre hvilke Arkivskaber som kan ha ansøkning- og utnevnelse for Værksmester og Sølvsmelter på Mønten i København på det givne tidspunkt 1720-1728.De foretar ingen undersøkelser men svare deg vel vdr. arkivalierne.[url="http://www.sa.dk/content/dk/brug_arkivet/sporg_arkivaren>LenkeDet finnes også Arkiv over Mønten i København, men kan ikke finne at det er noe der:Arkivskaber Den kongelige Mønt, Mønten i KøbenhavnFra Til Officielle navne 1692 1874 Mønten i KøbenhavnArkivnummer: 442 01Arkivinstitution: Rigsarkivet, KøbenhavnArkivserier: vis arkivserierFra Til Overordnede arkivskabere 1692 1874 Den kongelige MøntDet vil ant. typisk være påtegnet på en anbefaling av andre på et såkaldt Åbent brev (som kongen så fikk stukket under nesen for signering):Peter Sønderborg at være Værksmester/Sølvsmelter på Den kongelige Mønt Dato og Kongens SignaturJeg fant for 10 år siden dernede brevkopi av min 5 x tipp's utnevnelse til Byfogd i Korsør i 1684. Det lå i Danske Kancelie Sjæll. aabne Breve. hadde N352.Det fantes en protokol hvor brevene var innført alfabetisk og med nummerering, med det nummer bestilte man da brevene, de lå i en lang brun bokkasseliknende boks, hvor man da fant det brevet påtegnet med det nummer man søkte. Det var sammenfoldet på en spes. måte i grovt papir, men helt inntakt blekket var tydeligt kun litt løst i sammenfoldingene, og en nøyaktig kopi av det min ane hadde mottatt fikk jeg vite, og fikk lov å ta kopi.Hadde undersøkt/forespurt litt på forhånd, men nei det skulle jeg nok ikke regne med at kunne finne, men jeg ga meg ikke det skulle prøves ;o)) så stor var min begeistring og vild jubel.Her er link til Registraturer over Danmarks kirkebøker:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Bente,Nå ser jeg at det står Rudkøbing Købstad V 1686‑1891 , men de foreligger ikke skannet på arkivalieronline. Så da vet jeg ikke om de kan foreligge digitalt andre steder eller om man må til et arkiv. I tilfelle hvor?Jeg kan skrive til Rigsarkivet, men vil være svært takknemlig om noen med mer erfaring med Rigsarivet i Danmark vil hjelpe meg med det. Blir der kostnader i form av porto, til skanning/kopiering etc knyttet til det skal jeg selvsagt betale det (NB! ikke reiser!!)Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (21) og (24):Blei Birgitte Catrina konfirmert i ein alder av 6 år (født 1734, konfirmert 1740?)? Var dette vanleg i København? Gjelder denne konfirmasjonen den samme Birgitte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Til (33): Jeg har bare fått sett på døpte i Sønderborg 1673 som begynner på oppslag 57. Boka er ført på tysk, men etter et fast mønster. Morens navn er ikke oppgitt. Heller ikke har jeg sett tilnavnet Sønderborg.15/6 døpt (getauft) Peter Petersens barn ('Kindt') Peter.18/7, 24/8 og 2/11 døpt 3 stk Peter med fedre hhv Niels, Anders og Hans.26/12 døpt Peter Bladts barn Lorens.(Sønderborg sogn, Als sønder herred, Sønderborg amt 1665-1710).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vdr. Rigsarkivet får du evt. kun hjelp til at finne rundt i Arkivalierne de foretar ingen undersøkelse, da må du bestille undersøkelse.Eller hvis du evt. finner ut hvilke Arkivalier du skal bruke kan du bestille det online på Daisy og til fjernlån, men da må det ant. skje via Riksarkivet i Oslo og Arkivalierne må leses der, du kan jo forhører deg med Riksarkivet i Oslo. Det er ikke alt de låner ut til utlandet heller, men det går jo an å forhører seg.Alternativt kan du jo spørre i gruppen: Hjælp til Opslag på DIS-Danmark, kort, konkret og presist, d.v.s når du har funnet hvilke Arkivalier du vil ha hjelp til oppslag i.Men bortset fra det her er datteren Ulricas vielse, jeg tror så hun må være fra moderens 1. ekteskap med Brunner:JOHANN CHRISTOPH WAHL Pedigree Male Family ----------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: ULRICA BRUNNERN Family Marriage: 22 SEP 1757 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark Salige TrincksOpslagnr:131Hun er ant.død før 1769:JOHAN CHRISTOPHER WAHL Pedigree Male Family ----------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: SIDSE MARIA HOLM Family Marriage: 13 FEB 1769 Det Kgl Frederiks Hospital, Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkI 1771 er han i sit 2. ekteskap så det passer jo bra:Hun kanskje hadde en søster som jo kan være død før 1747:CATHARINA ELISABETH BRUNNERN Pedigree Female Family -----------------------------------------------------------arriages: Spouse: JOHANN SIGISMUND Family Marriage: 12 DEC 1740 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark Opslagnr:57 på AO.Da kan det jo stemme med at de var 4 i 1728, 2 som døde og 2 fra hendes 1.ekteskap.Her er vel datterens barn:1.SUSANNA HEDEVIG TRINCKS Pedigree Female -----------------------------------------------------------Event(s): Birth: Christening: 20 OCT 1742 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark ----------------------------------------------------------Parents: Father: JOH. MELCHIOR TRINCKS Family Mother: ULRICAOpslagnr: 226 Obs! Peder Lorentz Sønderborg er med til dåb.2.HANS JURGEN TRINCKS Pedigree Male ----------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 15 DEC 1744 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark -----------------------------------------------------------Parents: Father: JOH. MELCHIOR TRINCKS Family Mother: ULRICAOpslagnr:2653. Female ----------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: 26 FEB 1746 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark -----------------------------------------------------------Parents: Father: JOH. MELCHIOR TRINCKS Family Mother: ULRICAOpslagnr:287Nå er mors navn Maria, kan det være hennes barn likevel?4.MARIA ELISAEA TRINCK Pedigree Female -----------------------------------------------------------Event(s): Birth: Christening: 25 APR 1748 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, DenmarkParents: Father: JOHANN MELCHIOR TRINCK Family Mother: MARIAOpslagnr:3245.ANNA SOPHIA TRINCKS Pedigree Female ----------------------------------------------------------- Christening: 16 JUN 1749 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark Parents: Father: JOH. MELCHIOR TRINCKS Family Mother: MARIAOpslagnr:344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk igjen Bente,hvis du ser her [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=61076&sok=&nr=30&antinnlegg=323&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke i (303) og (310), mener jeg det var, så ser du hva som sto i skiftene jeg fant.Her er lenke til skiftene http://www.fynhistorie.dk/node/14321 søk på Bang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Her:Lenkemen det er mye feiltydninger og mangler, man bør altid slå det etter i orig. kildeneJoh. Melchior Trinck ble begravd 5.jan. 1752 44 år gml. Skt. Petri D 1728-1767 opslagnr:211.Desverre er Frederiks Hospitals kirkebok ikke innskannet ennå før 1813 og kan derfor ikke leses online.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OK. Ja den kjenner jeg. Var inne nettopp for jeg tenkte kanskje det var den, og da fant jegJOHANNA FLORENTINA SUNDERBORG Pedigree Christening: 28 MAY 1729 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark Father: PETER LORENTZ SUNDERBORG som vi jo har fra før.Nei, det skal ikke bli lett å finne dokumentasjon for at Peder Lorentz Sønderborg, og for den saks skyld Jacob Sønderborg, er identiske med 'våre' to Sønderborg-gutter fra Os ved Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

og da fant jeg også denne:JOHANN CHRISTOPHER WAHL Christening: 17 SEP 1759 Sankt Petri, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark Father: JOH. XSTOPH. WAHL Mother: ULRICA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oppdaget plutselig at jeg har glemt å takke Randi for hjelp til lesing av KB for Sønderborg. Tusen takk, Randi!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Jeg henviser til innlegg (40) hvor det kom frem at det ikke ble døpt noen Peter Lorentz eller omvendt i Sønderborg i 1673, så vidt jeg kunne se. Formen Peder brukes ikke. Det er forresten ikke så mange som får to fornavn.Heller ikke i 1672 og 1674 er det noen som døpes med begge navnene. Men det er 5 Peter og 2 Lorentz. Jeg har notert meg datoene og delvis fedrenes navn, men dette var ikke så lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Det finnes også muligheter på Københavns Stadsarkiv (Rådhuset) i København:Kopisamling, Mandtaller SamlingFra Til Officielle navne 1699 1771 Mandtaller (Kopisamling)Fra Til Alternative navne 1699 1771 Indkvarteringsmandtal (Kopisamling) 1743 1743 Kopskat 1743 (Kopisamling) 1762 1762 Ekstraskat 1762 (Kopisamling) 1771 1771 Oeders efterretninger 1771 (Kopisamling) Fra Til Arkiver skabt af Kopisamling, Mandtaller 1699 1771 Kopisamling af mandtaller Fra Til Overordnede arkivskabere Samlinger 5. Kopisamling Institutionsnummer: S 5.010[url="http://www.starbas.dk/Arkivskaber.php?ID=3642>http://www.starbas.dk/Arkivskaber.php?ID=3642Det kunne jo være de kunne finnes i noen av de manntaller. (Oeders 1771 finnes online på DDA og er sjekket).Da kunne du jo evt. be om hjelp til oppslag her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.