Gå til innhold
Arkivverket

[#63820] Noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Anton M. Berteusen født i Vardø


Gjest Hilde Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Nicolaisen

Jeg ønsker informasjon om Anton M. Berteusen, og hans frue Eline Sofie Bertheussen og deres barn Gunvor og Anne Sandrine..Jeg vet at Eline Sofie og de to barna emigrerte til Amerika i 1904. Jeg vet også at Anton sin mor dro til Amerika, men har ikke funnet ut om han reiste dit. Eline Sofie var min tipp oldemor, og det hadde vært spennende å få vite mer om henne, hennes mann og barn.(Anton ble født i Vardø ca 1868.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

Takk for lenke/svar. Jeg har sjekket kirkebøkene, og ikke funnet ut om han døde.Mener jeg fant noen av hans brødre som døde i ulykker på sjøen, men, ikke Anton. Vet at hans mor emigrerte til Amerika, og noen av hans søsken. Og at Eline Sofie reiste med sine to døttre i 1904 til Amerika.Men, det stopper litt der...Derfor håper jeg på at det skal være noen som 'forsker' på det samme:)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Her er Emigrasjonen til Eline og to av barna. Lenke Som du ser så er hun registrert som gift (ikke enke). Reisemål er 'Hanley Assa', er det Amerika eller Canada? Bilettene er betalt i Trondheim. Anton kan ha reist tidligere, det var ikke uvanlig det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Her er hun og får vielsesattest til seg selv og dåpsattest til de to barna, den 13.07.04 Lenke nr. 8, 9 og 10. Allerede 10.08.04 reiser de fra Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

Takk for de to siste innleggene. Jeg har funnet ut tidligere at Hanley ligger i Canada. Jeg har også registrert at Eline sto registrert som gift.Så det er jo veldig mulig at Anton har reist før henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

Eline er døpt Lina Sofie Sjursen, født i Hadsel, Nordland i 1870.Hun giftet seg med Anton M.Bertheusen i Vadsø i 1894.Det er blitt brukt tre etternavn på henne, Sjursen, Andersen og Bertheusen. Hun hadde søsken som emigrerte til Amerika, muligens alle til Canada. Søskene hadde Sjursen som etternavn. Antons mor het Emma Salomonsen Hurtig, og skal ha emigrert til Amerika..og så vet jeg at i alle fall en søster av Anton dro til Amerika, og jeg tror begge dro til USA. litt tilleggs opplysninger dette, og hvem vet, kansje noen vet mer om dem, og om hvor de slo seg ned..så jeg venter i spenning:), og fortsetter å prøve å finne ut av dette på egen hånd:)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Harjo

Annonser fra gamle aviser:Kunngjøring 1915: At vår kjære bror Bernhart Bertheussen døde i Montevideo 2. juledag 1915, nær 49 aar gl. meddeles herved slegt og venner. Paa egne og søskendes vegne Anton M Bertheussen - lods.1928: Herved bekjentgjøres for fraværende slekt og venner at lods Anton M. Bertheussen døde stille den 21. mars efter et kort sykeleie, 59 aar og 8 maaneder gammel. Vardø 23. mars 1928. Paa familiens og egne vegne. Henning N. Karlsen Begravelsen foregaar på Frimisjonslokalet tirsdag 27.3 kl. 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Nicolaisen

Takk til Astrid..dette var jo virkelig bra info!!! Da fikk jeg avklart at Anton aldri dro til Amerika. Da gjenstår det bare å finne mer ut om Eline..og jeg er på god vei, men, skulle noen ha mer opplysninger om henne og hennes døttre, så hadde det vært topp.Mvh Hilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.