Gå til innhold
Arkivverket

[#63826] Christen L. Dahler, forfatter


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg vet ikke om denne forfatter var bosatt på Eidsvoll, men vesøk på forfatter Christen L. Dahler fikk jeg treff i flere antikvariat.Et sted står han da oppført som Redaktør , Cand Theol Christen L. Dahler , Kristiania , VÅRSOL 1897 .Kan prøve med en lenke til katalog der dette er oppgitt:http://www.nynorskantikvariat.no/72.pdf/Vet ikke om det lar seg åpne her.Skal se om jeg kan finne flere opplysninger om denne mannen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg vet ikke om denne forfatter var bosatt på Eidsvoll, men vesøk på forfatter Christen L. Dahler fikk jeg treff i flere antikvariat.Et sted står han da oppført som Redaktør , Cand Theol Christen L. Dahler , Kristiania , VÅRSOL 1897 .Kan prøve med en lenke til katalog der dette er oppgitt:http://www.nynorskantikvariat.no/72.pdf/Vet ikke om det lar seg åpne her.Skal se om jeg kan finne flere opplysninger om denne mannen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det ble da voldsomt med dobbelt svar, da jeg skulle rette en skrivefeil.Her fant jeg noe ved Bergen Bymuseum, Dahler, Christen L. 1921, Fars Jord, Noveller.LenkeFår håpe det blir litt klargjørende.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Det kan være familien i 1900: Lenke Han har bla. skrevet: Vilde Roser 1910, Kveldssol 1919, Dag 1920, Fars Jord Nye fortællinger 1921, Bjarne Vang. Fortælling 1930 og I høstens sol 1932. Finner en Christen Dahler som prost, levde 1865 - 1941. Kanskje samme mann som forfatteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk til Gunn og Eva. Jeg ser at dåpsbarnet er oppført både med for- og etternavn, noe som vel ofte var vanlig når det gjaldt 'conditionerede'. Moren er født Dahler, og sønnen har vel da fått dette navnet med seg i dåpen. En prest og hans hustru er oppført som faddere, så det er vel da ikke usannsynlig at den prost Christen Dahler som Eva har funnet (innlegg 5), er samme person. Jeg hadde 'mistanke' om at han må ha bodd i Eidsvoll, siden han og hans bøker er oppført under 'Eidsvoll' i en oversikt over forfattere på Romerike. Men hvor var han prost?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.