Gå til innhold
Arkivverket

[#63839] Trenger råd


Gjest Inger-Marie Næsset
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Marie Næsset

Min oldemors far skal ha vært å¨botsfengselet da min oldemor Anette Marie Olsenble døpt. I folketelling for 1865 for Oslo står det at hennen far var Anders Olsen (tønsberg)mens det står Ole Olsen i dåpspapirene.Jeg fikk et forslag som gikk ut på at Anders og Ole kunne være brødre. Jeg har nå vært inne i kirkebøkene for Tønsberg og har der funnet to brødre med disse navnene. Ole skal her være døpt 27.03.1842 og dette kan jo passe med alderen til Anette Maries mor som ble født i 1844 i Moss. Hun het Elise Petrine Andreasdatter.Hvordan kan jeg lete videre? Ps. Jeg klarte ikke å lage lenke av folketellingen.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiTror nok man her skal stole på de opplysningene som står ved dåpen,Soldat Ole Olsen FT er en sekundærkilde og kan inneholde feil.Hva står det ved konfirmasjonen ? Anders Olsen i FT 1865 er 42 år,alså f.ca 1823Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Problemet er at jeg har ikke klart å finne konfirmasjonen til Annette Marie.Har prøvdå lete i både Oslo og i Moss uten hell så langt.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Det er i detaljene det ligger, Inger-Marie :-) Hvis du leser nøye på vielsen (Vestfold fylke, Horten, Lysningsprotokoll nr. 2 (1881-1891), Lysninger 1891, side 41.) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1317&idx_id=1317&uid=ny&idx_side=-43>Lenke så ser du at det står at hun konfirmerer seg i Sem i 1979 - her er det Vestfold fylke, Slagen i Sem, Ministerialbok nr. II 4 (1878-1891), Konfirmerte 1879, side 165. Permanent sidelenke: Lenke nummer 36.Her er lenken til din andre tråd om Annette Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen hjertelig takk.Hadde nok oversett noe.Lurer imidliertid veldig på en ting. Moren Elise Petrine tror jeg giftet seg i Moss 20.09.1868 i Moss. Jeg finner ingen kirkebøker for Moss som tar for seg vielser på dette tidsrommet. Hvor skal jeg da lete?Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Står det ikke også i margen ved dåpen til Annette Marie at opplysningen om at faren er i botsfengselet er gitt ved attest i 1865 (hvis dette har kommet fram og vært diskutert tidligere i en annen tråd, så får du unnskylde). Dermed kan vel en av de Ole Olsen som faktisk er i botsfengselet i 1865-tellingen være den det dreier seg om?Her er Botsen LenkeDe er nummer 36477, 36512, 36516 og 36587. Ingen av disse er soldat, riktignok...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk nok en gang.Har nå kikket på disse nr. 36477 og 36512 står det jo gift på. Disse vil det vel da være mindre sannsynlig at er den rette. De to andre får jeg forsøke å lete videre på.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Litt bakvendt så er viede for 1868 i Moss ført i boken som går fra 1852-1860. Permanent sidelenke: LenkeSe på viet par nr 19. Om dette er rett par Inger-marie så er jo navnene noe annerledes enn det som har fremkommet tidligere.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er faktisk ekteviede i 1868 og vielsen til Elise Petrine, nest nederst på siden! Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 8 (1852-1860), Ekteviede 1868, side 276. Permanent sidelenke: LenkeDet var noe feil med indekseringen slik at det så ut som om det manglet!nr. 19, 20/9-1868: Ungkl Arbmd Ole Engebretsen og pige Elise Petrine Andreasdr (han dbt 3/10 1841, conf 4/10 -57) Han født Raade 18/9-41 (27 år), hun f 25/9-44 (24 år). Hans far Engebret Simensen Lundeby. Hennes far Andreas Eliasen. Forlovere Harald Eriksen og Svend Olsen.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det finnes et hefte/perm som heter familier i Moss 1829-1844. Der finnes familien:Andreas Mikkelsen Eliassen f 1804 Fr.hald. viet 5/11-1830 i Moss, han var matros. Hustru Annt Torine Olsd f 1806 Waaler. De hadde flg barn f i Moss: Ole Petter 11/2-33 død 17/2-33, Anne Oline 1/11-34, Ole Peter 1/5-37 og Elise Petrine 25/9-44.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg legger inn lenken til den fjerde tråden om samme familie også Lenke. Det kan hjelpe å vite litt om hva som har vært prøvd før, for eksempel i letingen etter Andreas Mikkelsen Eliassens dåp.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk Kristinn.Jeg forsøkte å legge med lenker men det kom bare opp feil.Har vært ute og besøkt min far og har derfor ikke kommet med noen tilbakemeldinger.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Er det noen teori om hvorfor han heter 'Mikkelsen Eliassen' til etternavn. Det virker jo som smør på flesk...? Jeg ser av vielsen i Moss i 1830 at farens navn oppgis til Elias Andersen, og at han skal være født i Halden i 1804. Når han ikke finnes der begynner jeg å lure på om det kan være for eksempel denne Andreas Mikkelsen, sønn av MICHEL THORESEN og KIRSTINE SVENDSDR døpt 14 NOV 1804 i Halden? Bortsett fra den strøtanken, har jeg i likhet med Gunn funnet bare en Anders Eliasen født i Halden i FS (Hun la lenke til den i tråden som jeg har lenke til i (17), innlegg (20). Jeg klarer ikke å lage lenke til treff i FS...).Det er Elias Andersen og Anne Christine Erichsdatter som døper sønnen Anders 28.10.1801 og sønnen Aleksander 13.4.1804. Men disse to guttene klarer jeg ikke å finne konfirmert i Halden i tidsrommet 1815-1826, så jeg tror de må ha flyttet. Dessverre mangler det jo noen sider fra kirkeboka i denne perioden. De kan selvsagt finnes i kirkene Berg eller Idd, men der har jeg ikke lett.Kristinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Tusen takk nok en gang.Dette var interessant. Kanskje jeg bør se om det er noen fellesnevnere på navn på noen faddere? Har en mor som ligger på sykehuset så jeg må nok vente litt men senere ikveld så får jeg lete litt.Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

her er lenken til Anders Eliasen født 1801 i Halden [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7416&idx_id=7416&uid=ny&idx_side=-125>Lenke Veldig vanskelig å lese... Og her er Alexander Lenke ikke så mye enklere.Ser ut som Elias Andersen er Smedsvend? Men hva er bostedet? Garverbuene?her er lenke til to av fadderne i Aleksanders dåp: Kobberslag. Biursted og Anders Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Her er Thue Dahl [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f10101&gardpostnr=135&personpostnr=1095&merk=1095#ovre>Lenke, hans kone Anne Maria olsd. er fadder ved Anders' dåp.Konen til 'Lars Smed' har jeg ikke funnet. 'Sidsel Graasteen' er heller ikke i Halden (Fredriksten festning), men har nok noe med disse Graasteen'ene å gjøre Lenke. Så har vi smedemester Halberg Lenke og her Christopher Krøys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Det er helt fantastisk hva du finner. Tusen takk. Anders Eliassen må vel ha flyttet tilbake en gang for han giftet seg jo i Moss. Finner han ikke som innflyttet akkurat i de nærmeste årene rundt 1830. Kanskje de ikke var så nøye med å føre inn og utflyttinger dersom det var til nabostrøk?Mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Anne Thorine Olsdatter flytter inn her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7520&idx_id=7520&uid=ny&idx_side=-183>Lenke som nummer 12 på venstre side. Men når kommer Anders? Han burde vært innskrevet i forbindelse med giftermålet - eller før, men han er ikke heller i dette registeret over innflyttede til Moss 1815-1828 LenkeHvis han ikke kaller seg Andreas Michelsen Wilskou som flytter fra Rygge til Moss i 1827, 28 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Marie Næsset

Jeg har nå funnet Anders Mikkelsen født 15.09.1804 i Moss av foreldre Mikkel og Kristine. Konfirmasjon 29.08.1824. Han står som nr. 7LenkeJeg klarer ikke helt å tyde det som står med Elias. Men det er vel meget mulig at dette kan være min Anders som blir gift med Anne Torine Olsdatter. Håper noen vil tyde det som står med Elias for meg slik at jeg kan lete videre bakover etter fødselen. Men det kan vel våre han som det blir vist til i innlegg 19.mvh. Inger-Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.