Gå til innhold
Arkivverket

[#63841] Heen, Grytten-Møre Romsdal


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Er der noen som sitter med oppl. om Elling Nielssen Moa, husm. m./jord 45 år 1801 gm. Mari Nielsdtr. også n.45 år 1801, og videre vil jeg gjerne ha oppl om deres sønn Niels Ellingsen 12/1801. finner ham ikke døpt i kirkeboka, Heen-Grytten. Kan noen hjelpe meg videre, han blir gm. Britha Hansdtr Hatle Eid, Grytten,har ikke funnet vigsel. Vil gjerne vite mest mulig om dem. På forhånd takk.Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med Elling og Niels, men jeg lurer på hvor du har opplysningen fra om at Niels giftet seg med Brit Hansdatter Hatle, f 1798, så vidt jeg kan se den eneste aktuelle Brit Hansd. Hatle? I bygdebok for Eid står det bare at hun ble konfirmert 1811, men jeg har en gang gjort et notat i boken at hun ble kalt Weblungsnes da hun ble konfirmert, og at hun gifter seg 10.6.1825 i Grytten kirke med Ole Olsen Brækkestuen, skinnfellmaker, f 1800 i Lesja og innflyttet med attest fra Lesja 13.7.1826. De får en sønn Ole Olsen Wæblungsnes 7.5. 1837. som gifter seg i Ålesund med Berhe Johanne Pettersdatter. Det tyder på at jeg har gjort notatene etter opplysninger som er kommet fram enten i webdebatten eller slektsforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei.Kan det være Nils som døpes her? Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Grytten, Ministerialbok nr. 544A02 (1764-1806), Kronologisk liste 1788, side 251-252. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2266&idx_id=2266&uid=ny&idx_side=-127>LenkeForeldrene kalles Erland og Mari Erstad. Det kan jo tenkes at Erland er feilskrift for Elling.I 1801 er Beret oppført 9 år gammel, her er hennes dåp Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Grytten, Ministerialbok nr. 544A02 (1764-1806), Kronologisk liste 1793, side 287-288. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Nils Ellingsen Erstad gifter seg 9 juni 1812 med Brit Hansdatter Lochra Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Grytten, Ministerialbok nr. 544A03 (1807-1817), Ekteviede 1811-1812, side 603-604. Permanent sidelenke: LenkeMen om dette er de du søker er jo ikke sikkert, gårdsnavnene stemmer ikke, selv om navna gjør det.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Først til Osvald, jeg har dem som foreldre til Hans Nielsen Unhjem, født 20.05, døpt 14.06.1818.Det er det jeg vil prøve å finne ut om er rett. Til Kirsti, det ser ut for at du har dem, foreldrene til Niels, jeg vet at Elling, Ellend og Erlend brukes om samme person, det gjør de her i Rogaland også. Det er vel hvordan prestene oppfatter uttalen. Har funnet flere andre bosteder på dem, også på sønnen, men har tatt med det som jeg var sikker på 1801-telling.Håper dette også kan løses.Takk fordi dere hjelper.Hilsen Sol.Hilse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hans Nilsen sin konfirmasjon Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Hen i Grytten, Ministerialbok nr. 545A01 (1818-1853), Konfirmerte 1832, side 472-473. Permanent sidelenke: LenkeDet ser ut til at det stemmer med foreldrene.mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Dette er nok rett fam. Erstad og Moa er ikke langt fra hverandre i dagens Isfjorden. Nils heter Dahle da han blir konfirmert i 1805 og det er også i samme område. Da sønnen Hans bli døpt bor Nils og Brit i Grøvdalen som også er i samme område. Men som Osvald spør om: Hvor har du oppl fra om at Brit Hansdatter Hatle var gift med Nils?? Som henvisningen viser var han gift med B.H Løchra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang.(3) og kirkebok med dåpen til Niels i 1788 s.251. Om du ser på side 250 og nesten nederst høyre side finner du at 16/11 1787 ble Erland Erstads og Anders Dalers kvinner introd.? Om du så blar tilbake til s.242 og helt nederst høyre side ser du at en Erland Erstad døper sønnen Niels. Kan det være det første barnet, og at han døde som baby. Da er det vel mulig at foreldrene giftet seg i 1786/87?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ut fra det som Kirsti (4) har funnet tror jeg du må se bort fra at det er Brit Hansdatter Hatle Niels Ellingsen gifter seg med, hvis du ikke har en kilde til giftemålet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei og god morgen.Jeg har med sikkerhet, Niels konfirmasjon, begges navn når sønnen Hans blir døpt, og folketelling 1801. At jeg skriver Britha Hansdtr. Hatle, var fordi det var den eneste Brit Hansdtr. jeg fant og har lett etter vigsel for å finne bekreftelse på det, men som skrevet over og Osvald sier den Berit er gift med en annen, så hvem er den Brithe som Niels er gift med?? Jeg leter fremdeles for å finne den rette, alt dette har stått åpent fordi jeg har vært veldig usikker når jeg ikke kan finne noen bekreftelse. Jeg er åpen for alle forslag og tips hvor jeg kan lete videre. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Berit Hansdatters far og nye kone finner du her i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f11539&gardpostnr=37&merk=37#ovre>LenkeBerit er sannsynlig her i 1801. Lenke Løchra og Sletta er garder på Verma i Romsdalen. Anders Knudsen som er listet under Beret er hennes fars svigerfar. Her er Berit konfirmert i 1799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg takker så mye for hjelpen, nå har nesten alt falt på plass takket være Raumadalsfolk, men en ting gjenstår, gården Erstad, har en av foreldrene til Niels Ellingsen kommet derfra siden den blir nevnt. Der er ikke noen gård Erstad som jeg får opp i 1801 som ligger til Grytten men der er en i Borgen, de andre to er vel ikke i nærheten en gang. Er ikke lokalkjent så jeg kan ikke bedømme det. Der står i Raumadalsfolk at ingen barn er innført i Grytten kirkebøker, er Heen og Grytten 2 forskjellige steder, ikke nabolag? Hilsen en takknemlig Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Erstaddalen ligger i Isfjorden eller Heen sogn i Grytten prestegjeld, i dag som den gang. Om du ser på FT 1865 finner du Moa/Erstad osv- se LenkeAt ”forfatteren” av Raumadalsfolket ikke har funnet barn i kirkebøkene betyr ikke at det ikke var etterkommere og det er jo tydelig kommet frem her at det var. Raumadalsfolket er ikke noen bygdebok og har mange mangler.Jeg har prøvd å se sett litt på hvem denne Elling/Erland er, men ikke funnet noe godt spor foreløpig. Men jeg lurer på om han på noen måte kan ha tilknytning til Løkra, navnene går igjen der. Og Nils fra Isfjorden gifter seg med Berit fra Verma, kan være fjerne slektsforbindelser!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Britt Iren.Jeg har 3 barn på Elling(Erland og Mari, Niels født 1788 gm Bereth, Bereth Ellingsdtr 9 år 1801, og Iver Ellingsen 2 år -1801. Jeg tror jeg leter litt under Birgithe Nilsdtr. Fladmark som 2.g. blir gm. Elling Ellingsen Øvre Hole. Hilsen Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Det blir 5 med Nils f. 1787 og Kristi som du for øvrig finner som tjener på Moa i 1801.Lægslem Elling Nielsen Erstad døde 30 jan og gravl 9 feb 1832 – 80 år gammelSå langt har jeg ikke funnet Elling/Erlend konfirmert i Grytten prgj., heller ikke en Mari Nilsdatter som ”passer”. Jeg begynner å lure på om de er kommet utenbygds fra..Nils Erstad er oppført som fadder på den eldste dattera Kirsten og sønnen Nils f 1788. Dette kan jo være far til Elling eller Mari. Når den eldste Nils blir døpt i 1787 er det en Christi Dahle som er fadder og det kan jo være henne dattera Kirsten er oppkaldt etter. Men å finne noe mer konkret ser ut til å være litt vanskelig.Har du lett etter vielsen til Elling/Erlen og Mari rundt 1780-83?Iver Ellingsen giftet seg med Sigri Amundsdatter Fonden og de fikk i alle fall en sønn Elling i 1813.Brithe Ellingsdatter giftet seg med Ole Pedersen Kavlie og de fikk i alle fall 9 barn.Om du vil kan du kontakte meg på brineergatonlinepunktumno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

God morgen og takk for svar. Jeg har satt her å lett etter vigslen, fra 1780 men har ikke funnet noe så langt, skulle begynne på 1783, da jeg måtte gå fra en stund. Jeg fant dåpen til Kirsten Elling(Erlandsdtr) Dom Oculi 1783 i Hen, vis ikke min kalender er feil eller jeg tyder den feil så skulle det være 3.søndag etter fasten som igjen da er 23.03.1783. Fant også en dtr på Niels Ellingsen Erstad og Bereth,, Anne født 1.1.døpt 5.2.1815 Kors krk. Nå er der 2 barn der, Hans født 1818. Hans datter Marie født 19.1.1870 blir gm.enkem.Knut Larssen Bugge, Oldefar til Knut er Erland Erlandsen, og der ser jeg også det veksel med Elling.Får lete videre, håper inderlig du fortsatt kan hjelpe, jeg driver på med å kontrollere det jeg har og tetter huller, retter opp feil, som lett kan dukke opp med så mange like navn.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Anne døpt 5 feb er datter av Nils Ellingsen Løchra(ikke Erstad) og Anne Jørgensdatter. LenkeKontakt meg på mail så kan vi ”lufte” mulige kandidater der. Om vi finner noe konkret kan vi heller legge ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Om noen andre der ute skulle ha interesse av hvem Erland Nielsen Erstad var kan det nå slås fast at han er identisk med Erland Nielsen Sletmoen som 14 sep 1780 gifter seg med Mari Nielsdatter Smedhuus i Østre Gausdal. Erland var døpt i mars 1758 i Østre Gausdal og døde 30 jan 1832 i Isfjorden (den gang Hen sogn i Grytten prgj.)De fikk sønnen Iver i Gausdal en mnd etter vielsen. Han ble husmann på Tokle i Isfjorden – etterkommere. Kirsten f. 1783 i Hen, Grytten har jeg ikke funnet gift, men hun er bosatt i Grytten. Niels f. 1787 dør senere samme år. Nils f. 1788 blir husmann på Unhjem - etterkommere. Berit f. 1792 bosatt under garden Heen(sentrum) - etterkommere. Den yngste Iver f. 1799 er foreløpig ikke funnet noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.