Gå til innhold
Arkivverket

[#63842] Carl Martin Myhre, født 1835 ?


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Hei Jeg prøver å hjelpe en slektning i USA med fødested for Carl Martin Myhre. Han skal være født 28 mars 1835, men hvor i Norge vet de ikke. Emigrerte til USA ca. 1870 og ble der gift 28 august 1871 med Ovidia Jensine Sørensdatter Ebeltoft, født 1840. Kjenner noen til dem ville vi satt pris på fødestedet til Carl Martin.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke enkelt med så få holdepunkter, men den eneste som passer med navn og ca alder i 1865 tellinger i Norge er denne mannen:LenkeOm det er han må han vel i så fall være gift for 2, gang i USA.Vel det er mulig å lete under i emigrantlister også. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Dette ser ut til å være samme mann som Gunn fant, tømmermann Carl Myhre født i Tromsø (1835 med klamme rundt, mon hva det betyr?)oppført som 42 1/2 år ved overfart jan.1876, gift. Lenke Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei GunnTusen takk for den linken, det så faktisk ganske lovende ut med ham. Bådet når det gjelder bosted Tromsø og også at de har oppholdt seg i Vadsø. Har ikke opplysninger om at han har vært gift før, men det er jo mulig at de i USA pr. i dag ikke har den informasjonen. Da skal jeg sjekke kirkebøkene for Tromsø og se om jeg kan finne ut om hans første kone er død før 1870 og også emigrant lister derfra. Jeg prøvde et søk her på Digitalarkivet i sted som skulle omfatte alle baser, men muligen så omfatter det ikke emigranter og for Ellis Island var han jo litt for tidlig ute. Vi får sjekke denne mannen tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei HildeTusen takk til deg også for den linken. Han står jo som gift her også, men på det tidspunktet skal han være bosatt i USA, men selvfølgelig kan han jo seile på disse kanter allikevel. Vi får lete litt videre og se, har litt mer og jobbe ut fra nå.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja , dette var ganske mystisk. Se på denne familien i Bergen i 1875-tellingen. Mye navnlikhet er og se på fødestedene:LenkeKan det være at tømmermanden som reiser ut i 1876 er en fra denne familien som bodde i Bergen 1875? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, da tror jeg det må være en helt annen Carl Myhre som gifter seg i 1871 med Ovida Jensine Sørensdatter.Selv om det var bra med navnlikhet og også at tømmermanden dro til Amerika.Litt av en nøtt.Skal lete litt bedre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Din Carl Martin gifter seg 1871 i USA med Ovidia, så vi kan nok utelukke denne. Kikket litt i kirkebøker for Skjervøy og fant døpt juli 1834 Carl Andreas Eriksønn Myhre. Spørs om det er han vi har fulgt nå?Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en opplysning fra Fam.s. om en Carl Myhre, g. mann født i Norge 1835?Lenke US Census&frompage=99Mulig stedsnavn der han er registrert kan være til hjelp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det vil ikke forundre meg om Karl Martin er registrert med et -sen-navn i FT1865. Myhre-navnet kan han ha tatt i bruk siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her gifter i alle fall den andre Carl Myhre seg med Caroline : LenkeEn merkverdighet om dere ser på familien i Bergen i 1875, der er oppgitt en sønn som kalles Tønnes O. Sørensen som skal være f. i Bergen? innlegg 7.Jeg stusser på navnet Sørensen her, samme som oppgis som etternavn til hustru til den Carl Myhre som gifter seg i USA??Kan det være en sammenblanding her , eller hvordan kan den registreringen forklares tro?Vi får lete etter en Carl Martin f. ca 1832 i RHDS tellinger 1865.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser nå at i folketellingen 1875 i Bergen er det blitt mye feilregistreringer. Carl A Myhre og kona er tatt med t ganger og som deres sønner to Sørensener som tydligvis tilhører en annen familie på listen. ( Se lenke i nr. 7) Ikke rart man kan bli forvirret her.:) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For å lage litt større forvirring så finner jeg en Martin Myre her som også passer bra med ca alder.LenkeMen ellers er jeg helt enig med Kristian i at Carl Martin kan ha bruk et sennavn i 1865 og kaller seg Myhre senere .Da blir det ikke enkelt å finne rett mann.Kan du få vite noe mer om giftemålet i USA, om det finnes en vielsesattest der, så burde det vel framkomme noen opplysninger om begges fødesteder og muliges fedres navn?Eller om det finnes opplysninger om barn i det ekteskapet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ja her er det mange muligheter. Carl med K, bare C(K)arl og bare Martin og Myhre som fødested, bosted eller etternavn. Tror jeg avventer og ser om Hanne har noe mer opplysninger.Vi har da utelukket en kandidat i dag, og utelukkelse er jo også fremdrift!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei igjen alle sammen. Tusen takk for god hjelp, til både Kristian, Gunn, Hilde og Nina. Jeg sjekket kirkebøkene for Tromsø og tror vi kan utelukke den familien som der var funnet i 1865 tellingen. Finner ikke noen av dem oppgitt som døde i perioden 1865-1871. Men i de to innleggene til Nina er det nok rett familie ja, har ikke sett det innlegget på DIS heller, men har igrunnen ikke jobbet med slekt det siste året, startet så vidt på igjen denne siste helgen. Så får vi se om jeg blir bitt av basillien igjen. Kan jo bli morsomt når man får så god hjelp. Jeg skal kontakte ham som har etterlysning på DIS, er jo ikke sikkert det er samme person som jeg har kontakt med som han prøver å hjelpe. Sikkert mange grener der borte også. Jeg har også sendt en ny henvendelse til damen i USA med spørsmål om vielses attest og om hun har mer opplysninger om Carl Myhre, har ikke fått noen tilbake melding enda, men kommer tilbake med mer så snart jeg hører noe. I mellomtiden skal jeg sjekke litt under Strinda og se hva jeg finner der. Tusen takk for hjelpen så langt. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

HeiVel da har jeg fått tilbakemelding fra USA, i alle papirene de har om Carl Martin Myhre står det ingen ting nevnt om hvor han er født eller hva foreldrene het. Så de er nok like langt. Det eneste de vet er at han er født i Norge og kom som emigrant til USA 29 juli 1870. De har heller ikke klart å finne ham i emeigrant protokoller. I USA brukte han navnet Martin og noen ganger skrev han Myhre navnet med to prikker over Y. Leter nå i kirkebøkene for Strinda, fant en Carl Martin døpt i Bakke Kirke i 1836, men ingen forbindelse til ham og navnet Myhre. Så jeg leter videre. Takk for hjelpen så langt. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Ikke at det hjelper så mye, men her er familien i Minnesota i 1880LenkeHar prøvd å lete blandt konfirmanter i Trondheim og Strinda, dog uten hell. Er mye Myhre der, men ingen Carl Martin så vidt jeg kan se.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Dette er vel mest til forvirring, men kanskje et spor etter rett familie? Martin Ludvig Myhre med to prikker over Y,(21)døpt 8 mars 1835 i Tr.heim domkirke.Nr.64.Permanent sidelenke: LenkeMvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.