Gå til innhold
Arkivverket

[#63845] Laksefiske i Haugfoss i Eiker - eller på Modum?


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Bjørul Søndre Oppegård i Oppegård skattet i 1611 for en gammel daler i et laksefiske i Haugsfoss på Eiker. Jeg har ikke funnet noen Haugsfoss i Eiker, og undres derfor på om det dreier seg om fossen av samme navn oppe ved Blaafarveværket i Modum - den ligger tross alt ikke langt over soknegrensen. Modum bygdebok skriver mye om sagbruk i Haugsfossen - men såvidt jeg kan se ikke noe om laksefiske.Er det noen med lokalkunnskap som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Om Hellefoss ved Hokksund (tidligere Haugsund) eller en annen foss der kan ha hett Haugfoss vet jeg ikke, men jeg tviler på om laksen har klart å komme opp til Haugfoss ved Blåfarveverket. For å komme så langt, måtte den blant annet komme seg forbi Kongsfoss og opp i Simoa og jeg kan ikke huske å ha hørt om laks i Simoa noen gang.Mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Diesen

Det er sikkert Hellefoss det siktes til. Hellefoss er nederst fossen i Drammenselva, den ligger i Hokksund i Øvre Eiker kommune, og der er det fortsatt et stort laksfiske. Så høyt opp i vassdraget som til Haugfossen i Simoa ved Blaafarveværket har det aldri gått laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Ut fra dette er det nok Hellefoss, nederste fossen i Drammenselva, som er det mest sannsynlige stedet. At den tidligere gikk under navnet Haugsfoss kommer vel av at kirkestedet ved Hokksund het Haug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.