Gå til innhold
Arkivverket

[#63853] Bageribestyrer på 'Svartedigshvile' i 1903, Årstad, Bergen


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

I 1903 bor bageribetyrer Andreas Martin Bergesen og hustru Elisabet Oline i 'Svartedigshvile' i Isdalen, Årstad, Bergen når de får sønnen Andreas Martin den 7. juni samme år. Tidligere har de bodd på Ulriksbø av Nordbø (nåværende Stemmeveien 6. Men hva i all verden er 'Svartedigshvile'Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Bente,Jeg aner ikke, men kikket i Rygh og det er ikke en gård nevnt der, men det kan selvsagt ha vært et bruk under en gård.Der var jo, som du vel vet, gårder innover langs Svartediket og oppover Våkendalen; Tarlebø, Kobbeltveit og Hardebakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der er fleire som bur på Svartedigskvile/hvile/vile mellom dei som døyper born i Årstad. Eg veit ikkje kor den staden ligg/låg. Men eg vil tru det var ein kjend kvilestad for dei som skulle inn den lange Isdalen til gardane i enden evt. vidare.Vi må hugse at Svartediket var mykje lågere og eige dike (attåt Isdalsvatnet) føre midt på 1950-talet. Kring 1903 var det to vatn, med bru over elvi som skilde dei. Sjå elles Bergen byleksikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Terje Sande

I dag kom det en ny bok fra Bergens Skog- og Træplantingselskap med tittelen Bak Blåmannen og forfattet av Dag Sletten. Boken handler om fjellbygden i Våkendalen som forsvant da Bergen måtte ha bedre og sikrere vanntilførsel. På side 38 er det et bilde av Årstadgårdens naust ved Svartediket, og det stod på stedet Svartedikskvilet. Dette stedet ligger i dag under selve demningen ved Svartediket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Takk skal du ha, Terje! Da har vi nok forklaringen. Sannsynligvis en skysstasjon for dem som skulle innover med båt. Skal jammen kjøpe den boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.