Gå til innhold
Arkivverket

[#63857] Andebu bygdebok er blitt digital


Gjest Lars H Alstadsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars H Alstadsæter

Nå kan du søke i og lese hele Andebu bygdebok på nettet. Tre bind med til sammen 2.200 sider og 434 bilder er nå digitalisert. Dermed er det lettere å finne fram i bygdeboka. Om noen uker kommer bygdeboka i CD-utgave. Den har enda bedre søkemuligheter enn den versjonen du finner på internett.Du finner den digitale bygdeboka her: www.andebu.infoPå 1970-tallet ble det utgitt tre bygdebøker fra Andebu. Det var:* Kulturbind med kommunens kulturhistorie. * Gårdshistorie for Andebu med gårds- og slektshistorie for Andebu sokn. * Gårdshistorie for Høyjord og Kodal med gårds- og slektshistorie for disse to soknene.Alt dette er nå gratis tilgjengelig på internett. I løpet av november blir de tilgjengelige på en CD som du kan lese i din PC. All tekst i bygdebøkene blir indeksert. Det betyr at du på PCen din enkelt kan søke etter ord som finnes i de tre bygdebøkene. Dermed blir det enkelt å finne alle gårds-, steds- og personnavn som finnes i de originale bygdebøkene.Lorens Berg-stiftelsen er et samarbeid mellom Andebu kommune, Andebu sparebank, Andebu brannkasse og Andebu fortidslag. Stiftelsen har som formål å stimulere lokalhistorisk arbeid i Andebu. Det er et mål å utgi ei ny bygdebok for Andebu. Dessuten skal stiftelsen drive et lokalhistorisk senter.Stiftelsen har fått sitt navn etter bygdebokforfatteren og lokalhistorikeren Lorens Berg. Han var en av pionerene i det moderne bygdebokarbeidet i Norge.mvh Lars H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Gratulerer så meget !Det er med stor glede jeg registrerer at noen innser at vi befinner oss i en ny 'verden' når det gjelder spredning av informasjon, og da i dette tilfelle bygdebøker. Tiden med at vi lette med lys og lykte etter rett bygdebok på biblioteket håper jeg snart er forbi.Lorens Berg Stiftelsen bør stå som et eksempel på at digitalisering av bygdebøker er mulig når man går sammen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Dette er absolutt prisverdig, og jeg vil gjerne gratulere med tiltaket. Men når man legger ut et slikt verk på nettet, ville det også være fint om man tok tak i de feilene man vet finnes der, og i det minste legger inn en note om det. Jeg ser at i gårdshistorien om Trolldalen ([url="http://andebu.info/tema/bygdebok/trolldalen.htm>http://andebu.info/tema/bygdebok/trolldalen.htm) figurerer fortsatt 'Marte Kristensdtr. Elgtvedt, f. 1759, d. 1830' fra Solum. Jeg skrev i 2004 en artikkel i Gjallarhorn som påviser at dette må være feil, den Marthe Christensdatter som ble født på Eltvet i 1759 døde bare 14 dager gammel. Artikkelen ligger også i nettutgave på Solumslekt (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Leif: Jeg fikk det inntrykket fra hjemmesiden til Lorens Berg-stiftelsen at målet bare var digitalisering av originalen - ikke videre kritikk av innholdet. Kanskje Lorens Berg-stiftelsen er interessert i å lenke til din artikkel fra den aktuelle bygdeboksiden dersom du gjør dem oppmerksom på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det kan det godt hende at jeg kommer til å gjøre. Nå har jeg en bestemt følelse av at forfatteren av innlegg nr. 1 i denne tråden er tungt involvert i arbeidet, og regner med at Lars H. tar saken videre til rette vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars H Alstadsæter

Til Tore H. Vigerust (#4):Dette er en solskinnshistorie. Andebu kommune, Andebu sparebank, Andebu brannkasse (Gjensidige) og Andebu fortidslag har gått sammen om å etablere en lokalhistorisk stiftelse.Kommunen har bidratt med 150.000 kr (til digitalisering av bygdebøkene), banken har bidratt med 700.000 kr, brannkassa med 200.000 kr og fortidslaget med 1 kr. Vi har altså vel 1 million kroner til lokalhistorisk arbeid i Andebu.Dessuten stiller kommunen med sekretariat osv, brannkassa med lokaler, og når kommunen bygger nytt bibliotek får vi egne lokaler der.Det betyr at den digitale bygdeboka er fullfinansiert, og vi har fortsatt vel 900.000 kr til andre prosjekter.Alt dette skjedde fordi mange personer var på rett sted til rett tid. For vel et år siden var det lite midler til lokalhistorisk arbeid i Andebu. Nå er vi sannsynligvis blant de mest privilgerte i landet. Og entusiasmen er økende...Så selv om det grenser til reklame: Takk til banker og forsikringsselskaper med lokal forankring og lokalt engasjement, og til kommuner som ser verdien av lokalhistorisk arbeid.Til Leif Biberg Kristensen (#7):Det er som Ken V. Nordberg (#8) skriver. Dette er en digitalisering av eksisterende bygdebøker. Vi forsøker å etablere en funksjon for innmelding av feil og for presentasjon av disse sammen med teksten.Arbeidet med bygdeboka startet i 1946 og bøkene ble gitt ut på slutten av 1970-tallet. Det tok altså 30 år å samle informasjonen. Vi har brukt noen måneder på digitaliseringen. Kvalitetskontroll av 2.200 sider tettpakket med historiske opplysninger tar det lang tid å få kvalitetssikret, så ditt ønske er i overkant ambisiøst.Brukerne bør vite at bygdebøker er sekundære kilder, og at de derfor må kontrolleres mot primærkilder.Andebu bygdebok er kjent for høy kvalitet, men den inneholder selvfølgelig en rekke feil. I Hedrum har historielaget påvist ca 12 % feil i bygdebøkene der.mvh Lars H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Fott levert! Hva med feil / mangler i boka - vil det bli mulig for dere å gjøre oppdateringer i onlineversjonen? Jeg fant umiddelbart tastefeil i navn, og har detaljer som årstall og fødesteder osv. i min grein fra Andebu. Ved å legge ut kontaktinfo for innlevering av slike opplysninger vil mange nye biter i det store puslespillet falle på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå kjenner jeg ikke denne undersøkelsen til Hedrum historielag, men jeg vil tippe at feilene de har påvist først og fremst dreier seg om feil i årstall o.l. Slikt lar seg kontrollere ganske greit. Langt mer alvorlig er det når personer er lenket feil sammen. Det er mye vanskeligere å kontrollere, og med all respekt for Hedrum historielag, så tviler jeg på at medlemmene der har klart å kvalitetssikre i særlig grad på den måten (det er vel knapt mulig i det hele tatt - for noen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå kjenner jeg ikke denne undersøkelsen til Hedrum historielag, men jeg vil tippe at feilene de har påvist først og fremst dreier seg om feil i årstall o.l. Slikt lar seg kontrollere ganske greit. Langt mer alvorlig er det når personer er lenket feil sammen. Det er mye vanskeligere å kontrollere, og med all respekt for Hedrum historielag, så tviler jeg på at medlemmene der har klart å kvalitetssikre i særlig grad på den måten (det er vel knapt mulig i det hele tatt - for noen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars H Alstadsæter

De 12 % påviste feil i bygdebøkene i Hedrum er selvfølgelig de 12 % som Hedrum historielag har klart å påvise!Den reelle andelen feil i både sekundærkilder og primærkilder kan vel ingen i dag angi nøyaktig.Kanskje kan DNA-teknologi i framtida gi oss mulighet til å kvalitetssikre enda mer. Men da begynner vel denne debattstrengen å spore av...Inntil videre får vi la kvalitetssikring handle om årstall, steder osv, og så får vi inntil videre la 'Pater est quem nuptiae demonstrant' være grunnlaget for lenkingen av personer.Lars H(PS: Pater est quem nuptiae demonstrant = den er far som ekteskapet viser.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tenkte ikke på feillenking av typen usikkert farskap ('Pater est quem nuptiae demonstrant' må få lov til å være god latin), men derimot på feillenking som følge av at kilder er feillest, feiltolket eller oversett.Men: Dette fører til en avsporing av debatten. Jeg får gjenta mitt første innlegg (#2): At Andebu bygdebok er blitt digital, er en strålende nyhet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Dette er en svært positiv nyhet.Sandefjords Blad (SB.no) hadde for øvrig omtale av saken onsdag 29. oktober:LenkeAntar at omtalen i dag kun er å finne i papirversjonen.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Rettelse til innlegg 18:Artikkelen på SB.no ble publisert tirsdag 28. oktober 2008 kl. 20:45. Når det står 'Les mer i morgendagens Sandefjords Blad.', så må veld et bety onsdag 29. oktober 2008, dvs. i går. Fortsatt gjelder dette papirversjonen, for jeg har ikke funnet noe mer ved søk på SB.no.Litt om senteret:http://www.sb.no/article/20070227/KULTUR/102270114(SB.no tirsdag 27. februar 2007)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.