Gå til innhold
Arkivverket

[#63861] Hjelp med å lese et gårdsnavn i Birid


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Vær så snille å hjelpe meg å lese gårdsnavnet i Birid. Lenke Mathea Tollefsdtr f. 17 dec 1839. Den siste på den høyre siden. Foreldrene er Tollef Tostensen og Mari Knudsdtr. Men hva er gården etter navnene deres? Mange takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Bostedsnavnet er Qvistgaardsst. Gården heter nå Kvisgård, og dette er en 'stue', altså husmannsplass, i og med at barnet kalles husmannsbarn. Du ser samme bostedsnavn på fadderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg med det utydelige gårdsnavnet på Biri. Har lett i gårdslistene for 1801 og 1865 , uten å finne noe skiiert navn her. Mener det begynner på GI?Men ved et foreldresøk Fam.s. Fant jeg en rekke barn av foreldreparet Tollef Tostensen og Mari Knudsdatter.Her er det jeg fant .1820 Tosten Tollevsen dpt 2 nov. 1820 Lars Tollevsen dpt 12 nov? Må vel bety tvillinger ?1824 ny Thosten Tollefsen ( Mulig at det tvillingparet døde som små?)1821 Agnete Tollevsdatter1826 Berthe Tolevsdatter 1829 Christian Tollevsen1832 Ingeborg Tollevsdatter1838 Mathea Tollevsdatter ( som du nevner )1842 Ny Lars Tollefsen ( mulig oppkalling etter 1. Lars 1820?)Med forbehold om rett avskrift.Jeg fant Tosten og Lars i kirkebøker Biri 1820. Prøver med en lenke til dåpene her:LenkeGanske vanskelig å lese tekst her , men for meg ser det ut til at begge barna er hjemmedøpt? Gårdsnavnet er ikke lettere å tyde her, men jeg kan fortsette å lete etter resten av barndåpene?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

På lenken med tvillingbarna Tollev og Lars er det mulig å lese gårdsnavnet Quistgaard etter Mor Mari Knudsdatter så det er nok riktig.Tvillingene ser ut til å være født før paret ble gift, de er ført som uægte. ( Det står noen flere opplysninger også som jeg har vansker med å tyde , selv i 150% forstørrelse)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja her fant jeg datter Agnete f. 11 nov 1821 , hjemmedøpt 12 nov . se 2. s. døpte kvindekjøn. nr 50.LenkeDa rekker jeg ikke mer i formiddag. men gårdsnavnet er samme Qistgaard så det er nok rett.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg rekker en dåp til i farten. Berthe Tollevsdatter døpt her i Biri, samme kirkebok som forige dåp.Se dåp høyre. s nr 26: LenkeSamme gårdsnavn, tydeligere denne gang , Qiistgaard.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Tollef og Marie giftet seg den 03.04.1820. Han er ungkar fra Qvisgaardseie, og hun husmannsdatter Gjøstieie. Tvillingene blir født 02.11.1820. Tosten dør først 6 dager gammel og blir begravd den 16.11.1820. Lars dør 17 dager gammel, og blir begravd den 26.11.1820.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Mange, mange takk! Dere er kjempehjelpsome og jeg setter pris på det. I 1865 er Mathea enke med en sønn Johannes. (Hvordan å lage 'lenke' fra folktellingen?) Lenke 11&filnamn=f60525&gardpostnr=708&personpostnr=4314&merk=4314#ovreMathea og Johannes emigrerte i 1870, og Johannes giftet seg i Chippewa County, Minnesota og kirkeboka står at foreldrene sine var Mathea Tollevsdtr of Johannes Hansen. I 1865 er sønnen et år gammel. Da han giftet seg, står det at fødselsdagen var 16 aug 1866. Jeg fant ikke hans dåp i 1866 i Biri men det er ikke kirkeboka 1855-1865, ikke sant?Johannes Hansen må har dødd før 1865 siden han her ikke på folketellingen. Har dere forslag hvor jeg kan finne deres vielse?Mange takk igjen of mvh, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Det virket! Lenke er der. Etternavnet i Amerika er Skonard eller Skonnord i Norge. Kanskje Johannes Hansen var fra Skonnord? Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Randa

Hei! Jeg har sjekket opp dette litt. Beklageligvis brant kirkebøkene opp, men jeg finner iallfall Johannes Hansen inderst Drogsetstuen som dør 23 år gammel 19.03.1865.Finner en Johannes Hansen født 14.05.1842 Skonnordeie som er en bra kandidat. Og det vil jo også forklare hvorfor Johannes Johannesen kaller seg Skonnord til etternavn.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, Hilde, og Takk, Lisbeth. Jeg trodde at vi kunne ikke finne Johannes Hansen men du har. Flott. Jeg lurte på hvor navnet Skonard/Skonnord kom fra så nå er det forklaring. Takk, takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.