Gå til innhold
Arkivverket

[#63878] Søker Ingri Olsdatter i Ourdahl i Oppland


Gjest Jan Ove Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Ove Olsen

I folketellingen for Ourdahl i 1801 står Ingri oppført somm datter av Ole Ingebretsen og er 20 år. Men jeg finner henne ikke som døbt/født, i di tidsrommene men hennes søsken som er født i 1774-1776-1780-1783-1786 og 1792 er med, men hvorfor ikke ingri.? Kan det være at navnet er Ragnild men skrevet feil i folketellingen, for hun er født i 1780. Og di har vært på Bonde Lie hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror ikke jeg skjønner problemet ditt helt. Jeg kunne ikke i farten finne noen Ragnild konfirmert. Og det hender faktisk at prester skriver feil navn ved dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan heller ikke finne henne i 1777, 1778 og først på 1779. Men vi må vel nesten tro at det er henne som ble konfirmert i 1794? Jeg går ut fra at hun ble gift og fikk barn. Hvem er faddere ved deres dåp? Søsken f. eks.?Hvis du ikke finner henne døpt, så kan det hende det finnes skifte etter foreldrene, som kunne bekrefte hennes identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Ove Olsen

Hun er jo med på folketellingen i 1801 så hun er vel den rette, men jeg synes det er store sprang i kirkeboka på miten av året i 1779. Det kan hende det er noe her som ikke er innført i bøkene.Men du skal ha takk for det du har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har rett. Det mistenkelig store sprang mellom innføring av døpte i 1779. Jeg gjorde en lignende oppdagelse for en tid siden når det gjelder døde i samme tidsrom i Aurdal prestegjeld. Ingen døde ført mellom nov 78 og nov 81. (se tema 13096).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Temaet fikk feil nummer, men det er ikke så viktig. Jeg oppdaget det ved gjennomgang av dødslistene fremover mot 1800, likeså er det ganske få døde ført på 1750-tallet, derfor er det enkelte av mine aner i Aurdal som mangler dødsår.Jeg mener imidlertid du kan stole på at den Ingri som finnes i 1801 og som ble konfirmert i 1794, er den du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.