Gå til innhold
Arkivverket

[#63883] Skrifttydning - dansk kirkebok


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Jeg er takknemlig om noen kunne hjelpe meg med nedenstående tekst som jeg leser som følger:'4. Peder Christian Kink, 15 aar, ?barn(?), hos stolemager Førster i K? III'. Det er ordet etter 15 aar som er av interesse. Det er et eller annet som slutter på barn, men jeg må melde pass.

bilete5831.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Else:Jeg tror at fantasien/intuisjonen din har mye for seg. Jeg tenkte selv på en bokstavering retning av å bety Vaisenhusbarn, men turde ikke helt å komme med forslaget i sted. Men hva med stedsnavnet her: Skal det tydes til noe i retning av 'Kottehus??et'?Eivind:Litt kontekst tro jeg vil hjelpe her: Hvilken kirkebok er dette fra og hvilket årstall/datering dreier det seg om? Har du samtidig mulighet til å legge ut et større utsnitt av teksten, slik at det går an å sammenligne med et par innførsler over og under?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Takk til dere begge for svar. Jeg tror Eva har et meget godt forslag, ettersom det godt kan være at Peder Christian var foreldreløs da han ble konfirmert i Vor Frues kirke i København påsken 1802. Hans far døde ihvertfall en eller annen gang mellom 1787 og 12.9.1802, og hans mor etter 1787.Jeg vedlegger hele kirkeboksoppslaget.

bilete5834.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Kan det stå Kobbehuset? Kanskje det som står etter, III, skal bety tredje etasje. Er vi på Bornholm? Det ville vært fint om vi fikk vite litt mer om og rundt innførselen :-)Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg tror det er Kattesundet. Gater med det navnet finnes i København og flere andre danske byer (Ålborg, Assens, Faxe, Gedser, Nakskov, Nysted, Rønne og Svendborg, i følge Kraks kartbok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Der kom jo svaret mens jeg skrev! Da er vi altså i København (uten at det hjalp så meget) Men jeg ser at det er samme 'titel' på nr. 8 på høyre side av kirkeboken. Der synes jeg det står Waysenhuusb. nokså tydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Jeg glemte å legge til at han også er nevnt i folketellingen 1801 for København som 'stolemagerdræng' og bosatt hos Christian Fyrster i Vestre Kvarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Mange takk igjen Eva. Jeg hadde ikke lagt merke til nr. 8, og jeg føler meg nå rimelig sikker på at du har rett i din antagelse om vaisenhus, noe som forøvrig idag skrives vajsenhus på dansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Da satser vi på at det kan være det riktige. Nr. 7 på høyre side har også samme benevnelse (en gutt det og).Mvh Else B. (ikke Eva...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Eivind:Selv om du har fått alle dine svar nå: Hvilken menighet er det snakk om i København og er dette en kilde som er fritt tilgjengelig på nett?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Eftersom det er Frue kirke (dvs Domkirken)i Kbh, menes vel at gaden er Kattesundet i samme by. Den ligger kun nogle minutters gang fra kirken (sydlig fortsättelse af Larsbjörnsträde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Jeg fikk så god hjelp med ovenstående at jeg henvender meg igjen til forumet med spørsmål om tyding av nok en kirkeboksinnførsel for samme person som sist - denne gang hans vielse den 5. mars 1823 i Gentofte Kirke i København.Jeg leser dette som 'Ungkarl Peter Kinch, 36 aar gl. tjenende(?) paa(?) ?gaard(?)' og tilsvarende for hans kone 'Pigen Anne Sophie Bryning, 37 aar gl., tjenende(?) paa(?) ?gaard(?)'. Det er altså deres oppholdssted jeg er ute etter.Mvh Eivind

bilete5853.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vet ikke om det nok kan stå Heslegaard, her er de som bor der i 1834:København, Sokkelund, Gentofte, En Gaard,Heslegaard, Gjentofte, 92, FT-1834, C2577Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Samuel Anthon Sigumfeldt 43 Gift Eier af GaardenAne Cathrine Rossing 42 Gift hans KoneCarl Christian Sigumfeldt 18 Ugift deres BarnMarie Michaelen Sigumfeldt 16 Ugift deres BarnChristian Anthon Sigumfeldt 15 Ugift deres BarnPeter Wilhelm Sigumfeldt 8 Ugift deres BarnEmilia Augusta Sigumfeldt 6 Ugift deres BarnJfr.Nicoline Rossing 30 Ugift HuusjomfruHans Theodor Hartvig 34 Ugift Premier Lieutenant paa Wartpenge,InformatorAne Christine Hansen 36 Ugift TjenestepigeBirthe Marie Anders Datter 49 Ugift TjenestepigeInger Niels Datter 15 Ugift fornævntes DatterAnders Christian Clausen 34 Gift GartnerAne Svends Datter 29 Gift hans KoneLars Nielsen 27 Ugift TjenestefolkJens Jensen 20 Ugift TjenestefolkPeder Aagesen 55 Enkemand Tjenestefolk----------------------------------------------------------- Heslegaard er bevaringsverdig og du kan finne noe om den på internettet.Her er han i 1801København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter, Matr. 111, 468, FT-1801, A5022Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:Christian Fyrster 38 Gift Huusbonde StoelemagerMaren Lassen 49 Gift hans KoneChristian Fyrster 5 Ugift deres SønPeder Kink 13 Ugift Tienestefolk Stoelemager DrengMarie Christensen 20 Ugift Tienestefolk ----------------------------------------------------------- I 1834 er Stolemageren patient på Almindeligt hospital med tittel som gartner.Navn: Peter Christian Kinck Køn: M Alder: 48 Civilstand: GiftErhverv: Patient,GartnerKilde: FT-1834 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Sankt Annæ Øster Kvarter Stednavn: Paa forskjellige Stuer i Hospitalet Matr.nr/adresse: Amaliegade 128 Indtastningsnr: C6406 Løbenr.: 3067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Gårdsnavnet bør være enten Heslegaard og Herlegaard. Jeg vakler litt mellom s og r, men de øvrige bokstavene er greie: 'He_legaard'. Så hvis det eksisterer en Heslegård, mens Herlegård ikke er kjent, skulle svaret gi seg selv.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei,Vdr. Heslegaard - her er eieren da vielsen fant sted i 1823:Kaas Frederik Julius (1758 - 1827)Geheime- stats- og justitsminister.1803 - 04: Vimmelskaftet 39,1805 - 08: Vimmelskaftet 42,1809 - 11: Bredgade 54,1812 - 20: Amaliegade 40, 42,1821 - 27: Amaliegade 10.'Fra 1817 til 1827 ejede Kaas desuden Heslegård i Gentofte.'[url="http://home6.inet.tele.dk/flemclar/kendte2.html>http://home6.inet.tele.dk/flemclar/kendte2.htmlhttp://da.wikipedia.org/wiki/Frederik_Julius_KaasBiografi:http://runeberg.org/dbl/9/0058.htmlHeslegaard:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Hei Bente,Mange takk for nye utfyllende opplysninger. De siste 3 folketellingsopplysningene hadde jeg ikke fått med meg. Det jeg mangler nå om P C Kinck er hans død. Hvis vi antar at han forble i samme bopel i København som i 1850 vet du tilfeldigvis hvilken kirke han sognet til? Etter kartet å dømme vill jeg gjette på Vor Frue eller Trinitatis, og jeg begynner med de.Mvh Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Her kan du sjekke i 'gaderegisteret' hvilken kirke han sognet til, hvis han bodde i Løvstræde ved sin død var det Helligånd (på folkemunne Helliggejst på Strøget) pr. 1890:[url="http://www.fogsgaard.org/>http://www.fogsgaard.org/og det var det også i 1840 og 1863:http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/index.htmSå svaret må være Helligånd, men han kan jo også ha vært innlagt på et hospital, har set litt etter han i Almindelig Hospitals KB på AO, hvor han jo var innlagt i 1834, men det finnes også Frederiks Hospital (også i Amaliegade)siden kom Kommunehospitalet 1863.På Stadsarkivet i København har de begravelsesprotokoller (alfabetisk) siden langt tilbake hvor det vil stå hvor han ble begravd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Takk igjen for svar og nyttige henvisninger. Jeg holder på å lete, men jeg har enda ikke funnet ham eller hans kone. Ettersom hverken han eller hans kone er nevnt i FT 1860 (eller noen senere) må jeg gå ut ifra at de var døde senest i 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.