Gå til innhold
Arkivverket

[#63893] Hjelp til tydning av kirkebok. (Gamle Aker Oslo).


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Trenger hjelp til tydning av kirkrbok. Skanna kirkebok for Gamle Aker: (1909-1924).Side 213, nr.79. Barnets navn: Gerhard født 27 juli 1919 og døpt 5 okt s,å, Foreldere: Ug. Fyrbøter og transportarbeider Torstein Laurits Hedsli(?) Jansen og tjenestepike Hilda Berthea Jansen. Det jeg ikke klarer å lese, er det som står i merknad:Håper noen kan hjelpe meg med dette. Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg Kristian.Trodde også at det sto Kvinneklinikken, men Diakonhjemmets kirke, klarte jeg ikke å lese.Har nå hvert inne på Skanna kirkebøker for Oslo, men har ikke funnet hverken, Kvinne klinikken eller Diakonhjemmets kirke. Har du noe peiling på hvor jeg kan finne disse. Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Kvinneklinikken er det samme som Fødselsstiftelsen ved Rikshospitalet (Lenke).Jeg er usikker på om det har blitt før egne kirkebøker for Diakonhjemmets kirke. Det spørs. Det er vel derfor både nr. 78, 79 og 80 har blitt innført i Gamle Akers kirkebok, selv om dåpene ikke foregikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Ok. Fint takk. Kanskje at jeg kan finne noe mer om faren til Gerhard(Torstein Laurits).Moren (Hilda Berthea) henne har jeg en del opplysninger om. Det viser seg at Torstein Laurits og Hilda Berthea fikk tre barn isammen, de skal visstnok ha hvert gift, men har ikke funnet ut hvor og når. De fikk en datter vet jeg. Ebba F. 28 februar 1923 i Oslo, har ikke funnet henne. Et barn som ble satt bort, må ha hvert født før 1919. I Gamle Aker krk, Ved Gerhard, står det skrevet ett eller annet under rubrikken, (For hjemmedøpte, Dåps stadfestelses datum.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg Kristian.Ang. 'Lenka'som du henviser til, Kvinneklinikken. (Fødselstiftelsen Rikshospitalet).Har ikke funnet noe som kan vise meg fødsel til Gerhard Jonsen. Lurer på nå om du kunne se etter denne personen for meg. (Gerhard)Er veldig intressert i alt,spesielt hans far.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk Anne Lise. Der var han Gerhard. Synd at det ikke sto noe mer om faren hans. Ser det står Laurits men navnet etterpå er uleselig for meg. Under Fødested står det kanskje Kristiania i fokortelse, eller!!! Har du noen formening om dette?Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lenka var ment som informasjon/historikk om Kvinneklinikken.Vedrørende navnet på faren (innlegg 8/9) tror jeg det står Thorsen, men med spørsmålstegn bak. Jeg vil holde informasjon i kirkeboka for Gamle Aker som mer pålitelig. Kanskje Thorsen beror på en misforståelse, da kirkeboka for Gamle Aker oppgir Torsten Laurits (Torsten og Thorsen kan jo lyde nokså likt).Fødestedet er nok Kristiansand ('Kr.sand'), men det ser ut til å gjelde barnets mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til deg Kristian. Tror nok også et det er greit og holde seg til det navnet som står i krk boka for Gamle Aker. Tenkte at jeg hadde fått fler opplysninger om faren i Fødselsregisteret, men nei. Når det gjelder Hilda Berthea så er det noe usikkert om hun er født i Kristiania eller Kristiansand. Får lete videre på datteren Ebba Jansen som skal være født i Oslo.Tror også at foreldrene var gift , da hun ble født.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.