Gå til innhold
Arkivverket

[#63894] Forsvunnet svensk oldemor


Gjest Ellen Tveitnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Tveitnes

Min farmor var født i Sverige i 1873, sannsynligvis Stockholm. Hennes far står oppført i den Svenske Adelskalenderen med datter og kone nr. 2. Ekteskapet ble inngått da farmor var 2 år. Farmor visste alltid at hun hadde stemor, men hennes dåpsattest ble brent da hennes far døde. Noen som kan hjelpe meg? Jeg er en 70 år gammel dame som ikke er av de 'glupeste' på PC'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Et godt råd: Legg inn spørsmålet ditt i debatt-tråd 52189 - Lenke - og gi flest mulig opplysninger (fulle navn, datoer og årstall, stedsangivelser o.l.), så er jeg sikker på at du får god hjelp til å finne frem til svar på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Tveitnes

Har nettopp sett at du har sendt en melding og ber om min farmors navn.Jeg er ganske ny i dette faget - både slektsranskning og PC-arbeid. Jeg er 70 år og tar meg til litt etter litt. Men altså - farmor. Hennes navn var Beda Emilie Eugenie Simmingskjøld. Hun var født 10. februar 1873 sannsynligvis i Stockholm. Hennes far het Carl (Charles) Otto Simmingsköld og hører til adels-slekten ved samme navn. Hans slekt har jeg funnet i Den Svenske Adelskalenderen men farmors mor er ikke funnet. Hun fikk stemor da hun var 2 år og Carl Otto's 2. ekteskap er kjent. Jeg blir lykkelig hvis du kan hjelpe. Hilsen Ellen Tveitnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

På CD-platen 'Sveriges befolkning 1890' finner jeg kun en passende kandidat til din farmor. Dette er Beda Eugenia Emilia (født 1873 i Klara församling, Stockholm). Hun er bosatt i Bedalund i Brännkyrka sammen med Carl Otto Constan. Simmingsköld (født 1819 i Marstrand, Bohuslän) og Charlotta Math. Tollsten (født 1828 i Linköping, Östergötland).Vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Tveitnes

Takk for interressen. Farmor giftet seg i New York (kansje Brooklyn) med min norske (bergenske) farfar Fredrik Johan Fredriksen født 21.januar 1876. De flyttet til Norge (Bergen) med sitt første barn i 1905. De levde her til sin død i 1963 - 64. Farmors far var rådman i Stockholm, tror jeg. Han står oppført i den svenske adelskalenderen på side 270. Hennes mors navn var alltid både for henne og oss ukjent. Det bør vel stå noget i kirkebøkene da hun ble døpt. Hilsen Ellen Tveitnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Via ancestry kan jeg se at din farmor dro fra Gøteborg 21. Juli 1899 med New York som destinasjon. Videre dro hun via Glasgow, Skotland 27. Juli med ankomst New York 7. August. Hun dro med skipet S.S. 'Anchoria'.

bilete5839.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Her på Genline kan du lete i kikrkeböker på nett mot betaling. https://secure.genline.se/databasen/walk3.phpDu kan også legge ut et spörsmål om oppslag via svenske Rötter, Anbytarforum, som du finner her Lenke Nederst på denne siden legger du inn ditt spörsmål på tilsvarende måte som her på Digitalarkivet. Tror ikke du får beskjed pr. mail når du har fått svar. Så du må fölge selv om du får napp. Vil tro at noen kan gjöre oppslag i födte Klare församling 1873. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Ser at jeg har lagt inn feil bilde i 10. Her ligger det korrkte.En kan også finne din farmor i census (folketelling) i 1900 for New York.

bilete5841.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Tveitnes

Tusen takk Arne B. Kristiansen. Du er ganske utrolig flink. Jeg hadde aldri tenkt meg at dette skulle kunne vært mulig. Jeg vet at min farmor reiste som guvernante for 2 barn til Amerika, men å se papirene som bekrefter dette er jo flott. Hennes mor er fremdeles en ubesvart gåte. Hilsen Ellen Tveitnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Tveitnes

Kjære Vigdis. Jeg har nok lest din oppskrift, men det er ikke like lett for oss alle når det gjelder PC-er. Jeg har nok prøvd å registrere meg som bruker men får de forunderligste meldinger tilbake og jeg blir ikke registrert. Skal be om hjelp når jeg finner noen som kan. Bor helt isolert her, og ikke så mange som kommer denne veien. Ellers takk. Hilsen Ellen Tveitnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Når det gjelder Genline. Om du kun har registrert deg som bruker, så er det grunnen til at du sliter med innloggingen. Du får ikke logget deg inn før du har betalt et eller annet abbonnement.Hilsen Anne lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Anbytarforum like så. Du kan lese innlegg, men skal du lage innlegg selv, så koster det 100,- etter hva jeg vet. Holder på å se etter henne i Klara nå. Har funnet dåpen, skal se hva mer jeg finner, så kommer jeg snart tilbake med mer om jeg finner.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da håper jeg ikke Ellen Tveitnes har betalt for genline abb. for denne ene sakens skyld. Rett og slett for at det ikke er all verdens å finne der. Jeg må på Svar for å finne noe videre i husforhør, håper jeg finner noe der. Det jeg til nå har funnet er:Fødselen har jeg først funnet på genline. Der står det foreldre ikke oppgitt. Så dobbeltsjekker jeg i fødelsesboken på Svar og der finner jeg mer. Fra Klara forsamling i Stockholm. Født 10/2, døpt 17/2 Beda Emilia Eugenia. Foreldrene: rådman Carl Otto Simmansköld og hans hustru Charlotta Mathilda Tollsten. (bild id 00011149_00268)Finner dem i folketellingen 1880:Om personen Namn: Carl Otto Constantin Simmingsköld Hemförsamling: Klara rote 2 Hemort: Loen N:o 5 Kontrakt: Stockholm Län: Stockholms stad Födelseår: 1819 Födelseförsamling: Marstrand Göteborgs- och Bohuslän Yrke: Hotellvärd Civilstånd: Gift (G) Kön: Man Carl Otto Constantin Simmingsköld, f. 1819 i Marstrand Göteborgs- och Bohuslän, Hotellvärd Charlotta Mathilda Tolsten, f. 1828 i Linköping Östergötlands län Bella Emilia Eugenia, f. 1873 i StockholmHer er hun riktignok innført som Bella.Skal bruke adressen i 1880 og se om jeg kommer videre i husforhør. Faren er her oppført som hotellvärd og ved dåpen stod det rådman. Byttet han yrke tro ? Det er i allefall denne familien.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ikke noe særlig nytt.I innlegg 6 her fant Marius Hellerud familien i 1890 tellingen. Jeg måtte til den adressen for å finne noe i husforhør.I A1:23 husforhørø 1886-1890 side 149 på Bedalund finner jeg familien. Det fremkommer at Carl Otto Coanstantin var født 7/3-1819 i Marstrand, hustrun Charlotta Math var født 31/5-28 i Linköping. Bedas dato har vi jo. Det oppgis videre at Bedas foreldre giftet seg 12/12-1875. Likeså at Beda ble konfirmert i St. Nikolai.Så går jeg til neste husforhø A1:25 side 191 samme plass. Det som er nytt der er at de i 1891 flytter til Adolf Fredrik forsamling.Det er snakk om store forsamlinger her, og jeg har enda ikke funnet dem blandt innflyttede i Adolf fredrik. Jeg har ikke funnet familien i 1900 tellingen.Har heller ikke funnet dem som emigrert på emibas.Skal se litt mer i innflyttede i Adolf Fredrik, men mulig blir det først i morgen.Noe nytt har det jo blitt allikevel kanskje ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hmmm, klarar ikkje å la vera å kommentera :-) Dette var jo spennande!Ellen seier at farmora fekk stemor når ho var to år, krk.bøkene fortel at foreldrene! gifta seg når ho var to år!!Kva kan dette vera?Gler meg til fortsetjinga :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

HeiHar sjekket rotemannsarkivet i Stockholm Lenke hvor jeg finner disse personene. Finner også ei Ida Maria og en Karl Georg Simmingsköld født hhv 1855 og 1856. Er disse barn av Carl Otto også?? Dette står om dem: Namn: Karl Georg Simmingsköld Titel: Generalkonsul Födelseuppgifter: 29/09 1856 (Göteb., Gustafvi Domkyrko), Göteborgs- och Bohus län Status: Frånskild,ej HF,Ensamstående utan barnNamn: Ida Maria Simmingsköld Titel: Fröken Födelseuppgifter: 04/06 1855 (Edsvära), Skaraborgs län Status: Ogift,ej HF,Anställd utan familjKarl Georg finner jeg i 1890 med kone og to barn, Kone Post 2814583Klinghjerdt, Selmaf. 1867 i Svenljunga (Älvsborgs län, Västergötland)h. Gift kvinna, mor i familjenRosendal Ullasjö (Älvsborgs län, Västergötland)Födelseort i källan: SvenljungaBarn: Post 2814585 Kurt Sixten Gregory f. 1887 i Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland) s. Pojke, barn i familjen Rosendal Ullasjö (Älvsborgs län, Västergötland) v Födelseort i källan: Göteborg G. D.Post 2814584 Bengt Douglas Alexander f. 1890 i Göteborgs domkyrkoförs (Göteborgs och Bohus län, Västergötland) s. Pojke, barn i familjen Rosendal Ullasjö (Älvsborgs län, Västergötland) v Födelseort i källan: Göteborg G. D.Carl Otto Simmingsköld dør 30/3-1899 PersonuppgifterNamn: Karl Otto Konstantin Simmingsköld Titel: F.d.rådman Födelseuppgifter: 07/03 1819 (Marstrand), Göteborgs- och Bohus län Status: Gift,HF,Sammanboende utan barn Utflyttningsuppgifter Utflyttad: 30/03 1899 Som:DödMvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.