Gå til innhold
Arkivverket

[#63894] Forsvunnet svensk oldemor


Gjest Ellen Tveitnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Det er det jeg forsøker å finne. Har sett på side 313 og 413 uten å finne. Det stopper før side 513, så langt går det ikke. jeg leter litt nå, så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff kanskje det går litt rundt for meg litt sent på kvelden. Husforhør som jeg har tilgjengelig for Klara stopper på 1860. Så dermed har jeg ikke tilgang til husforhør rundt fødselen. Mulig Ulla kan ha på Arkivdigital ? Der har jeg ikke abbonnement.På folketellingene 1880 og 1890 er hun oppført som datter, men det bør jo slett ikke stemme.Finner ikke foreldrene i 1900 tellingen. Kan de være døde i løpet av det 10 året ? Ikke usannsynlig.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

En mulig teori: Carl Otto får barn med en 17 år gammel jente. Da han gifter seg to år senere vil hans kone at de skal ta til seg dette barnet fordi hun er for gammel selv. De får det ført inn kirkeboka og det som opprinnelig sto der strykes over.Denne teorien støttes av at Beda visste at Charlotta ikke var moren, men hun betraktet da Carl Otto som sin ekte far - etter hva jeg skjønner på det Elllen skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Er ikke kommet noe lenger. Har noen funnet noe på familysearch ? Mener i farten at jeg ikke har funnet det store der.Marit. Pga manglende kirkebøker har jeg ikke klart å stadfeste om Ida Marie og Karl Georg fra innlegg 25 er noe søske/halvsøsken til Beda.Lurer på om Ellen Tveitnes kjenner til noe søsken/halvsøsken av Beda og hvor/når de i såfall er født. Men, jeg antar vel at hun ikke har kjennskap til det. Det får vi kanskje høre noe om når hun har fått lest innleggene her.Nå er det natt her i heimen, så vi får ta igjen tråden. Ønsker alle en god natt.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

God morgen, da er det på a'n igjen! 3 viktige saker å finne: 1) husförhörslängden du lette etter i natt, Anne Lene, 2) vielsen i desember 1875. 3) Adressen fra dåpsboken hadde vært bra å identifisere. (jeg blir ikke på pc hele dagen, men følger spent med.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Å jøss. Nå fant jeg vielsen. Legger den ut her. Ikke noe særlig nytt. Fars første ekteskap mors annet. Moren var frånskiljd hustru. Skal se mer om jeg kan finne vielsen i en annen bok, som kan inneholde mer info.En fin start på dagen. Jeg blir muligens en del borte i dag, men håper jeg får vært her litt innimellom i allefall.Anne lene

bilete5851.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Tveitnes

Himmel og hav. Går det ann? Det er synd at farmor aldri fikk oppleve dette. Jeg kan fortelle dere følgende: Farmor var en meget intelligent dame. Hun spillte piano som en gud. Hun snakket helt flytende engelsk og fransk og kunne gjøre seg godt forstått på italiensk, spansk og tysk. Du kunne diskutere hva som helst med henne - hun fulgte godt med i tiden så lenge hun levde. Hun ble 90 år og vi elsket henne. Hun var veldig kunstnerisk og fabelaktig med nål og tråd. Hennes broderier er delt mellom oss barnebarna og blir høyt skattet. Vi vet at hennes far var adelig - hun hadde med seg masse sølvtøy ingravert med stilig monogram og de 3 kroner. Vi har et flott billede av hennes far, og det er ikke tvil i min sjel om at dette er faren - hun var så utrolig lik ham. Ettersom jeg tror jeg har hørt, så hadde hennes stemor med seg noen barn inn i ekteskapet. De skal ha vært stemorens avdøde søsters barn. Farmor hadde selv ingen søsken. Historien sier også at hennes far var rådmann, at han gikk konkurs og at han begikk selvmord. Etter dette satt farmor igjen uten midler og måtte ut i arbeid. Hun har arbeidet som salgsassistent i et stort magasin i Stockholm (Engelska Magasinet), kasserske i et elektrisk firma og som guvernante og musikklærer. Hun reiste til USA som guvernante for 2 barn. Hun drev med litt av hvert der borte, traff min farfar og flyttet til Norge i 1905? fordi farfar hadde fått giktfeber og ville dø i Norge. Her ble han helt frisk igjen og de kjøpte opp en del huser i Bergen by - de hadde masse penger med seg. Jeg forsto det sånn at det var farmors penger. I Sverige - hun kom aldri overens med sin stemor, og likte seg ikke hjemme. Hun flyttet mer eller mindre ut av hjemmet i 16-17 års alderen og bodde da hos slekt og venner. Jeg vet at hun hadde kontakt med slekten Simmingsköld for min halvbror var for mange år siden i Stockholm og oppsøkte en Simminsköld han fant i telefonkatalogen og denne mannen han da snakket med synes det var artig å høre at Beda bodde i Norge. De hadde alltid trodd at hun var i USA. Dette er så langt jeg i farten kan huske. Jo forresten hun ble her i Norge bare kalt for EMI. Dette er hun også oppført med i folketellingen i Brooklyn i 1900. Der er hun Dealer in Olives - ja ingenting forundrer meg. En stor takk med den ytteste beundring til Tore, Ulla, Vigdis, Anne Lene, Grete, Marit og Arne. Hva dere kan !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Yes !!! Endelig noe mer innholdsrikt. Lysningen. Full fart dette her. Blir borte et par timer. Har ikke studert dette selv, men legger det ut så alle kan se.Ellen. Jeg har skumlest alt du har skrevet, men må lese det bedre senere. Kommer tilbake senere.Anne Lene

bilete5852.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Här har kommit fram mycket på kort tid! Vill börja med att kommentera ett par inlägg som jag inte kan se har fått svar än.inlägg 29 - efter åldern 17 står ex och det är förkortning för Examinerat förlossningsbiträde, dvs barnmorska.inlägg 35 - mellan Carl Otto och hustru Charlottas namn står det Constantin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjenMå si jeg er imponert av hva Anne Lene kan finne, godt det er noen av oss som har tilgang til de svenske kirkebøkene.Fant våpenskjold il Simmingsköld Lenke Adl. ätten N:1199. Adlad 8/10 1689. Intr. 1693. Svensk släkt, förut Simming. 30/3 1796.Ser av lysningen at Carl Otto kom flyttende fra Oscarshamn i august 1875. Kan man finne noe om ham der? Når flyttet han dit f.eks. Hans dåp går det vel også an å finne slik at hans foreldres navn kan bli funnet.Carl Ottos skifte (bouppteckning) går det vel også an å få tak i på Stockholms stadsarkiv.Det er jo en mulighet for at han er Bedas far, men morens navn kan vel bli vanskelig å finne. Ettersom Beda er født i februar 1873 er hun jo unnfanget omtrent i mai/juni 1872, hvor befant Carl Otto seg da??Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Fant nå også konfirmasjonen til Beda:Simmingsköld Beda Emilia Eugenia , f i Klara 10/2-73 døpt 17/2. Foreldrene: förre Rådmannen Carl Otto Constantin Simminsköld och hans hustru Charlotta mathilda Tollsten. Så en kolonne hvor det står: godkänd, og jeg antar at det er karakter for kristendomskunnskap. Konfirmert 5/5-89. Anm: Tillhör Bränkyrka seda 19/11-84.Husforhør rundt fødselstidspunktet finner jeg ikke. Håpet at Ulla kunne ha tilgang til det på Arkivdigital, men kan heller ikke se at det er der. Stemmer det Ulla ? Eller er det nå et sted hvor jeg burde ha sett men som jeg ikke har sett ? Har jeg oversett noe ?Ved lysningen hadde hennes Carl Otto Constantin og Charlotta Mathilda adressen köpmannsgatan 10, men når jeg ikk har funnet husforhør så hjelper ikke det.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Tveitnes

ja, dette ble jo rene detektivhistorien det.Jeg skal forsøke å svare: Arne: Jeg har en fotostatkopi av noe som heter: Den introducerade adelns ättartavlor/utg. av Gustaf Elgenstierna (Stern? = Norstadt ca. 1930. Her er de oppført som ätt nr. 1199. Carl Otto's fulle navn er Carl Otto Constantin Simminsköld og han giftet seg med Charlotta Matilda Tollsten den 12. desember 1875. Dette var hennes 2. ekteskap - hun var tidligere gift med godseieren Vilhelm Winberg, fra hvem hun ble skilt i 1866. Hun var født i 1828 i Linkjøping og var datter av 'fabrikören' Johan Tollsten. Håper at dette hjelper noen. Spør etter mer. Jeg skal prøve så godt jeg kan å finne svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene i husförhöret i inlägg 30 – jag tycker talet som står efter 84 är inflyttningsattestens nr 413. Har tittat i Arkivdigital men kan inte finna att Stockholm är skannat ännu, så något husförhör från 1873 har inte heller jag tillgång till.inlägg 60 - adressen i dopboken (29) läser jag som 7 Carduansmak.g - (7 Karduansmakaregatan)Om man söker på Beda Emilia Eugenia f 1873 i Rotemansarkivet så får man fram hennes flyttningar och vad kvarteren heter och länkar till kartor i Stockholmskällan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaJa jeg mener også at det står 413 i husforhøret, evt 313 eller 513. 313 og 413 har jeg sett på uten å finne det. Husforhøret går ikke så langt som til noen side 513.Uansett noe husforhør fra fødselstidspunktet har ingen av oss tilgang på da.Da kan det bli som Marit har vært inne på. Se på faren, og se hva som kan komme frem på han. Om det er han som er far, så bør det stå et notat om det i husforhøret som dekker 1873, tror du ikke. Om det er rett at han kom fra Oskarshamn i 1875, så kan det kanskje stå noe notat på husforhøret som dekker flyttingen ?Jeg har funnet farens dåpsinnførsel. Om du vil se Ulla på gid 930.21.79600 ? Må si jeg har problemer med store deler av den innføringen. Faren er døpt Charles Otto Constantin, også har han en imponerende laaang fadderliste, som jeg enda ikke har gått i gang med.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene, jag har tittat på Carl Otto i dopboken, men den är som du säger svår att läsa. Ska kolla om den finns i SVAR eller Arkivdigital. Återkommer senare när jag har ätit lite och putsat glasögonen. Hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Ja, her skjer det stadig noe! Veldig interessant det du skriver om Beda, Ellen. Vielsen og lysningen i 1875 viser da at Carl Otto var tidligere ugift. Flere husförhör fra tiden før og rundt Bedas dåp er vel det vi håper noen har tilgang til! KARDUANSMAKAREGATAN 7 - håper den adressen kan vise til Bedas mor. Et mødrehjem kanskje?Dette (LEGAL/LEGAT) som står etter Bedas navn i innlegg 30, vet Ulla, Anne Lene eller andre hva det innebærer i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

UllaDet er jo opplysninger om bosted, som kan føre meg inn i husforhør jeg først og fremst søker. Men, innføringen er vrien å forstå.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Carl Ottos utflytting fra Oskarshamn har jeg ikke funnet enda.Charlotta Marias utfrlytting fra Maria har jeg funnet. Bringer ikke inn noe nytt, men tar det med her jeg:Maria Magdalenas kyrkoarkiv, bild id 00014849_00092. Tollsten Charlotta Ma..., innflyttet til Maria Magdalena 29/7-66. Giftemålsbok: ledig (det betyr nok at hun er ledig for ekteskap). Flyttet til Nikolai 30/8-75 alene. Anm: Formt gift med trakt...J.S.Vinberg. Så står det en henvisning til husforhør som jeg ikke har fått tak i: Ho.....3. Skal se om jeg kan finne ut av det.Forresten har jeg tidligere notert meg fødselsinnføringen til Charlotta Mathilda. Tar med det også. Fødelsesbok Linköping C:7, født 31/5-1828 døpt 8/6 Charlotta Mathilda. Forenldre: dräng Johannes Tollsten och hans hustru Anna Stina Brunslund 29 år. Faddere: bonden Jeramias Malstedt och hustru, Hr. Sundstrøm, Hr. Andersson og et par jeg ikke har tydet navnet på. (bild id C0016910_00029)Desverre har vi kommet til at det altså ikke er noe husforhør tilgjengelig. Det er mulig om Ellen vil at det er mulig å bestille det på mikrofiche. Det er også mulig om Ellen vil å rette en henvendelse til Svar, om de kan gjøre et oppslag i husforhør for Köpmannsgatan 10 i det år som dekker 1875. Det kan gi oss noe.Jeg har søkt på familysearch etter Simmingsköld og Tollsten, og finner merkelig lite til å være såpass spesielle navn. Har noen andre funnet noe der ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.