Gå til innhold
Arkivverket

[#63894] Forsvunnet svensk oldemor


Gjest Ellen Tveitnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene, här kommer först Carl Ottos dopnotis som jag hittade tydligare i AD men ändå inte helt lättläst. Handstilen är mycket vacker och snirklig men alltså något svårtydd ibland, så några bokstäver kan jag ha läst fel:född 7 martii döpt 14 martii 1819 Charles Otto Constantin. Föräldrar Herre Räntemästaren Johan Simmingschöld och Fru Brita Carolina Edberg, 22 år.Manliga faddrar: Öfversten och Riddaren Carl Nycander, Majoren Adolph von Rittman, Directeuren G.G. Ingelman, Capitainen Carl von Malern, Lieutenanten Carl Axel Nycander, Postmästaren Gustaf Wallentius Ljung och Kammarskrifvaren Carl Wilh. Berger.Kvinnliga faddrar: Fru Assessorskan Eleonora C. Darin, Fru Directeurskan Carolina Ingelman, Fru Charlotta Phannenstill, Deimoselle Christina Nycander, Demoiselle Anna Edberg, Demoiselle Fredr. …. Lind och Demoiselle Elisab. Rosenberg. (Marstrand C:4 sid 29)Men åter till Stockholm: Beda Emilia Eugenia f 1873 är antecknad som fosterdotter i Rotemansarkivet (fritt att söka i på Stockholms Stadsarkiv)och jag ska nu se lite mer på var hon bor och om det finns några husförhörlängder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Åren 1880-1884 står att hon gick i Klara Folkskola 1881, Franska Skolan 1882 och Familjerelationsändring till Dotter.Anne Lene, vid sökning i Mantalsregistret Stockholms Stadsarkiv ser jag att C O Simmingsköld är skriven Nikolai inre o östra 1873 (Storkyrkoförsamlingen), Staden inre o östra 1874 och Nikolai inre o östra 1875. Hittar inga hfl i Storkyrko heller. Inflyttningslängder finns och man kan ju rulla igenom dom för att se varifrån han kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Nå har jeg funnet som innflyttet fra Karduansmakargatan 7 i Rotemansarkivet PersonuppgifterNamn: Beda Emelia Eugenia Titel: Utan titel Födelseuppgifter: 10/02 1873 (Stockholm), Stockholms stad Status: Ogift,ej HF,FosterbarnInflyttningsuppgifterInflyttad: 00/00 1879 Som: Inflyttad från annan fastighet i roten Från: K 16/8Boendeuppgifter:Arkivrote och stadsdel : 02 (Klara) Häftets nummer och tidsperiod : 01958 (1878-1880) Ägare : Grosshandlaren,Aron Magnus,Holmgren,Fol.1 Fastighet : Loen 5 Församling : Klara Gata : Drottninggatan 15 Gata : Karduansmakargatan 7 Littera : B 17 Hitta kvarteret på Stockholmskällan : Sök efter Loen.UtflyttningsuppgifterUtflyttad: 99/99 1880 Som: Kvarstående till slutet av mantalshäftets tidsperiod Till:Källtrogna uppgifter vid avvikelse: Titel:Född: Sthlm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takk, Ulla! Jeg begynner å finne ut av det, og har fått flere treff på Beda Emilia nå. Hvorfor kommer det ikke opp noe FØR 1878-79 når jeg søker kun på hennes f.dato? Vi skulle gjerne funnet henne i 1873!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Carl Otto Simmingsköld må ha hatt 2 samtidige adresser. En i Oskarshamn, jeg fikk et treff på at han var notarie der, og hvor han i lysningslisten 1875 oppgis å komme direkte fra. Samtidig har Ulla funnet ham i Storkyrkoforsamlingen i St.holm i 1873.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Med fare for å gjenta:-----PersonuppgifterNamn:Beda Emilia EugeniaTitel:Utan titelFödelseuppgifter:10/02 1873 (Stockholm), Stockholms stadStatus:Ogift,ej HF,Fosterbarn InflyttningsuppgifterInflyttad:18/04 1878Som:Okänt värdeFrån:Boendeuppgifter:Arkivrote och stadsdel: 02 (Klara)Häftets nummer och tidsperiod: 02533 (1878-1879)Ägare: Körsnären,D.,ForsellÄgare: Byggmästaren,A.G.,SöderlundFastighet: Gropen 13 14Fastighet: Gropen 7Församling: KlaraGata: Mäster Samuelsgatan 41 A B CGata: Beridarebansgatan 20Littera: K 16Hitta kvarteret på Stockholmskällan: Sök efter Gropen.Hitta kvarteret på Stockholmskällan: Sök efter Gropen.UtflyttningsuppgifterUtflyttad:17/04 1879Som:Utflyttad till annan fastighet inom rotenTill:B 17/9 Övriga uppgifter:Inflyttningstyp, kommentar: Ej Skr.1878Källtrogna uppgifter vid avvikelse:Titel:-----Merkelig at d ikke finnes spor av henne för dette. Legger forresten merke til at hun flytter inn noen dager för de andre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har vært borte en del i dag, og jamen har det kommet inn en del nye innlegg.Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg kan se etter nå. Noen med forslag ?Det er en aldri så liten nøtt dette her.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Litt på sidelinjen.... Her er dåpen til Fredrik Johan Fredriksen. Her står det at han er født 21. Februar og ikke 21. Januar...... Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8328&idx_id=8328&uid=ny&idx_side=-86>LenkeHer er familien i folketellingen for 1885. LenkeOg her i 1900, uten Fredrik Johan som har dratt over dammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Anne Lene.... Det en mangler er informasjon om hvor Beda var før 18/4 1878... En finner henne også i 1879.Tydligvis en må virkelig gjøre et dypdykk i kildene.Er det noen som kjenner til hvordan en kan finne ut noe om barn som er adoptert i Sverige???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

ArneProblemet er at etter 1860 er det ikke scannet husforhør for de aktuelle stedene. Mulig de finnes, men da enten mikrofilmet eller som originalmateriale. Scannet er de ikke. Mulig en henvendelse til Svar Kan gi noe. Det er også derfor jeg får litt problemer med hva jeg kan se etter. For vi må nok i et husforhør rundt fødselstidspunktet for å forhåpentligvis avklare noen uklarheter.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Fd. Skeppskl(areraren) C. O Simmingskjöld f 1819 7/3 i Marstrand finns på sid 316 Oskarshamn hfl 1869-1875. Han flyttar till Stockholm redan 1870 26/3 utfl.attest nr 13. Förnyat flyttningsbevis 1875 26/8. Jag har ännu inte följt upp flyttningarna. (Svar id C0028409_00099)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

UllaDet virker lovende at du kommer inn på 1870-dokumenter! Flytningsbeviset 26/8 1875 må vel være det som fremkommer i lysningsdokumentet? Fra Oskarshamn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Anne Lenefinnes det dåpsbok med Beda Emilias faddere, også?Hun har jo fått en veldig flott navn, undres på om det er et simmingsköldnavn? Hun ble døpt da hun var en uke. Det ser jo ut til at hun ble døpt med alle disse navnene jfr innlegg 43 hvor foreldrene ikke er oppgitt. Skrekkelig spennende dette her! Synd jeg ikke får bidratt noe særlig nå; Rotemansarkivet starter 1878 fant jeg omsider ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Fra Rotemansarkivet 17/4 1878 ser vi at Beda ikke bor sammen med Simmingsköld.Namn: Carl Otto SimingsköldTitel: F.d.rådmanFödelseuppgifter: 07/03 1819 (Marstrand), Göteborgs- och Bohus länStatus: Gift,HF,Sammanboende utan barnInflyttningsuppgifterInflyttad: 00/00 1878Som:Kvarstående från början av mantalshäftets tidsperiodFrån:Boendeuppgifter:Arkivrote och stadsdel : 01 (Gamla Stan)Häftets nummer och tidsperiod : 00900 (1878-1887)Fastighet : Medusa 5Församling : StorkyrkoGata : Triewaldsgränd 1Littera : P 6-1 Hitta kvarteret på Stockholmskällan : Sök efter Medusa. UtflyttningsuppgifterUtflyttad: 17/04 1878 Som: Utflyttad till annan rote Till: 02Hushåll för ovan markerad post 009000010180 Simingsköld, Carl Otto 07/03 1819 1878-1878Simingsköld /Tollsten/,Charlo...31/05 1828 1878-1878Fredriksdotter, Maria Lovisa 14/06 1854 1878-1878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Tveitnes

Bevare meg vel !!! Jeg klarer nesten ikke å følge med i svingene. Forstår ikke alt dere 'snakker' om heller. Men dere er helt utrolige! Alt som har med min farfar å gjøre har jeg bra dokumentert. Hans slekt har jeg fått mye hjelp av en nyfunnet tremenning (funnet via DIS-Norge) til å føre ned. Dette med farmor har alltid lagt bak her, men sett på som uoverkommelig. Jeg ante ikke at det gikk an å finne noe så langt tilbake. No er jeg spent!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vigdis (innl 92)Nei noe dåpsinnførsel med faddere vil jeg nok ikke kunne finne. Jeg håpet og trodde det, men for meg virker det som faddere ikke er innført på hennes dåp. Vet ikke hvorfor.EllenJa her går det visst fort, og masse innlegg på kort tid. Tror nok at om du setter deg og sorterer litt her, så burde det gå greit om man tar innlegg for innlegg å skille ut det som har fremkommet som fakta her. Så er det en del usikkerhet, og det er sikkert her det kommer inn det du ikke forstår skulle jeg tro. Men, altås å skille ut det som har latt seg dokumentere av fødsel, konf, vielser, flyttinger osv tror jeg går.Eller er det på tide her at en forsøker seg på et sammendrag her, med hva vi vet og deretter hva vi er usikre på ?Uansett har det jamen kommet frem mye her, et godt eksempel på et godt samarbeide mellom mange.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

En liten oppsummering av dåp og konfirmasjon.Beda blir døpt i St.Nikolai kyrka 17/2 1873, boende i St.Clara forsamling.(22,29,43)Hun blir konfirmert i St.Nikolai kyrka (23), 5/5 1889 (68) og bor i Bränkyrka forsamling. Familien har bodd her siden 19/11 1884.St. Nikolai kyrka er også kjent som Storkyrkan.[url="http://sv.wikipedia.org/wiki/Storkyrkan>http://sv.wikipedia.org/wiki/StorkyrkanDe forsamlinger som ligger under den er bl.a. St. Clara.LenkeSå ble det litt komplisert. Bränkyrka forsamling ligger ikke under i Stockholmsdomkyrkaforsamling, men er eget og har to kirker. Nemlig Brännkyrka kyrka og den nyere Fruängens kyrka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

Ser at to av lenkene ikke fungere i innlegg 96 og 97. En kan finne informasjonen jeg har lenker til via den fungerende lenke under Storkyrkan. Se under Stockholms domkyrkoförsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

96Beda ble da døpt i Klara.CARL OTTO SIMMINGSKÖLD ADRESSERLenke Her får vi kun tilslag i registeret. Kvinner og barn kan finnes igjen i selve mantallslängden eller m.uppgiften står det. Det hadde vært flott å få sjekket hvem Carl Otto bor med. Han finnes dessverre ikke i manntallet for 1872.Mantalsregister 1800-1881Carl Otto Simmingsköld1873 Nikolai inre o østre1874 Staden inre o østre1875 Nikolai inre o østre1876 Nikolai inre o østre1877 Nikolai inre o østre1878 Nikolai sødra o västra1879 Rote 21880 Rote 21881 Rote 2---------Vi ser at han bodde1875 Köpmangatan 10, (innlegg 63) 12/12 18751878 Triewaldsgrend 1 (innlegg 93) 17/4 1878, der han bodde med kone Charlotta Tollsten og tjenestepike Maria Lovisa Fredriksdotter.Samtidig vet vi at han hadde tilhold i Oskarshamn 1869-1875. (innlegg 90). Der står det også at han fikk flytteattest til Stockholm første gang 26/3 1870, attest nr 13.Han flytter 17/4 1878 til Rote 2 Klara hvor han begynner å bo sammen med Beda. De bor i Klara til 1884 da de flytter til Bränkyrka (innlegg 30). 1897 flytter han til Södermalm og dør der 1899 - Rotemansarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjen Ja her var det kommet masse siden sist jeg var her. Har tittet litt i Manntallsregistret for Stockholm som også ligger under Statsarkivet i Sthlm. LenkeStår oppført at dette gjelder fra 1800 - 1881. I dette register finnes ikke barn og gifte kvinner med men jeg finner jo Carl Otto der. I 1873 er han oppført i følgende distrikt/forsamling: Nikolai inre och östra 1873 2173 Simmingsköld CO fd RådmanSamme adesse har han i 1874, da med tittel advokat. I 1874 bor han i dette distrikt/forsamling Staden inre och östra 1874 Finner ham ikke i 1872 I 1877 er også Charlotta Mathilda oppført sammen med ham, men ikke senere.Hun med tittel handelsidkerska, hva nå det betyr? Kan være at registret ikke er helt komplett også.Hm, ser nå at Ulla allerede har nevnt dette manntallsregistret i innlegg 78. I hennes innlegg 90 har hun funnet ut at Carl Otto flytter fra Oscarshamn til Stockholm i 1870 og fornyer attesten i 1875 (når han skal gifte seg). Hvor befant han seg i mellomtiden da?Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.