Gå til innhold
Arkivverket

[#63913] Nidarosdomens pikekor


Gjest Børge Strandskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Børge Strandskog

Min oldemor, Karen Elisabeth Winther (g Hansen) fra Hadsel i Nordland (f.1855) tilbrakte en tid i ungdommen hos en tante i Trondheim for å lære søm. Dette må ha vært i første halvdel av 1870-årene. Under oppholdet i Trondheim heter det i slekta at den sang- og musikkglade jenta skal ha vært med i noe som omtales som ”Nidarosdomens pikekor” eller ”Domkirkens pikekor”.Noen som kjenner til dette koret og dets aktivitet på 1870-tallet? Kan det finnes fotografier av koret?Tar gjerne mot opplysninger. Håper noen kan hjelpe.Mvh. Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fort i svingene? Hvordan? Jeg la ut den informasjonen jeg fant på nettet og i Trondheim Byleksikon. Jeg vet ikke om det eksisterte noe 'Domkirkens pikekor' før 1992.Under lenken i innlegg 2 finnes e-postadresser til en rekke personer bl. a. dirigenten for koret. Jeg anbefaler at Børge Strandskog prøver å innhente informasjon der om det fantes et pikekor på 1870-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Børge Strandskog

Jeg var oppmerksom på dagens 'jentekor' i Nidarosdomen, men det er altså så langt ingen som kjenner til om det fantes noe kor for jenter i Trondheim så langt tilbake som på 1870-tallet? Fantes det i det hele tatt egne jentekor på den tida?Børge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.