Gå til innhold
Arkivverket

[#63925] Sven Olsen, Lia u/Haugan, Arnadal, Stokke


Gjest Lisbeth Akerholt
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg leter etter opphavet til Sven Olsen, Lia u/Haugane, Arnadal, Stokke, og hans kone Sidsel Hansdatter.Jeg vet ikke når han er født, men han døde 7.mars 1799 i Stokke, Vestfold. Han ble nesten 100 år. Han var gift 2 ganger. Først med Dorthe Jakobsdatter. Hun døde i oktober 1775. De fikk flere barn. De har jeg nesten kontroll på. 2. gifte var med Sidsel Hansdatter. Henne finner jeg i FT 1801 for Stokke, sammen med de barna som bodde hjemme. Hun var da 52 år. Deres felles datter Dorte er min direkte ane.Er det noen som kan hjelpe meg med foreldre f.eks. til Sven og Sidsel?MvhLisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg tror du har funnet rette mann. Her er lenke til hans død i 1799. Ikke så godt å lese men tallet '99' står ganske klart. Eller er det et annet tall? I bygdeboka til Lorens Berg på s.288 står det også at han ble 'henimot' 100 år.LenkeSven skal visstnok være innflytter til Stokke ca.1750.Og her slutter alle spor....... Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har tidligere tolket alderen hans til 89. Dødsåret er 1800, ikke 1799. 9. mars er begravelsesdatoen - hvor har du det fra at han døde 7. mars?Husmannsplassen Lia var ikke under Haugan i Arnadal sogn, men under Haugan i Stokke sogn.Ved dåpen til Sven Olsen og Dorte Jacobsdatters eldste barn (i alle fall det første født i Stokke), Anne Lisbet Svensdatter, i 1748, er Sven og Dorte (som feilaktig kalles Johannesdatter) 'fremmede folk' som holdt til på Klåstad i Stokke. Det betyr at de sikkert var utenbygds fra, men jeg har ikke funnet noe som antyder nærmere hvor de kom fra.Sissel Hansdatter var født 3. november 1748 på Hjelmby i Sandar. Hun var datter av Hans Gundersen og Mette Didriksdatter. Det som står om Hans Gundersen i Sandar bygdebok, er delvis feil. Hans var sønn av Gunder Jørgensen Mønnerød. Jeg har tilfeldigvis en liten artikkel om dette i det kommende nummeret av Genealogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Søk i FamilySearch på ekteskap mellom Sven Olsen og Dorte Jacobsdatter gir tre identiske treff i Pedigree Resource Files. Alle tre angir at Sven og Dorte ble gift 'abt 1747 Stokke Kirke, Stokke, Vestfold, Norway', samt at både Sven og Dorte var født i Stokke.At paret ble gift i Stokke, stemmer åpenbart ikke - de er i alle fall ikke innført i kirkeboka, verken i 1747 eller andre år. Siden de var fremmede folk, er de neppe født der heller. De tre Pedigree Resource Files er opplagt kopiert av hverandre - og utgangspunktet er gjetting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei KristianElse B. har en lenke til kirkeboka. Jeg har tolket det dithen at dato for død/begravelse kan være 7.mars 1799. Personen foran har dato 2.mars og personen etter har dato 8. mars slik jeg tolker det. Men la det være sagt jeg er ingen spesialist på gotisk skrift eller andre mer eller mindre vanskelige håndskrifter. Dette kan sikkert tolkes annerledes. Og jeg ser ved nærmere granskning et svakt 1800 lenger opp på siden. Så det er nok riktig at han døde 1800, og ikke 1799.Kone nr. 2 finner jeg i FT 1801 og der er ikke Svend med.Ellers var det fint med en avklaring på Arnadal og Stokke!Og et flott spor til Sissels opphav. Tusen takk!Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Jeg har funnet en innvandret svenske ved navn Svend Olsen (Nr. 64) til Fredrikshald 1734. På sidene til Vigerust.Lenke(Håper lenken virker)Kan det være han jeg leter etter? Søkt kanskje men.......Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er riktig at det er 2. og 8. på personene før og etter, men begravelsesinnførslene i denne kirkeboka er ikke alltid innført i kronologisk rekkefølge. Jeg vil holde på at det står 9., som er begravelsesdato. - Men datoen spiller for så vidt mindre rolle.Jeg kan ikke se at det er noe i veien for at Sven Olsen Lia kan være Sven Olsen i Fredrikshald i 1734, men på den annen side er det heller ikke noe annet enn likt navn som knytter dem sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.