Gå til innhold
Arkivverket

[#63927] Opplysninger om min tippoldefar Ole Torgersen, født 15. sept. 1819, samt mulig b


Gjest Einar Brattaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Brattaker

Hei Jeg er på jakt etter opplysninger om min tippoldefar Ole Torgersen, født 15. sept. 1819, samt mulig bror Simen Torgersen født 1817.Kjent opplysning er at de kom fra Bølien, Gausdal, Oppland. Ole Torgersen 'utvandret' til Mosvik, Nord-Trøndelag ca 1841.Er det noen som kan hjelpe meg med opplysniner/fakta om disse personene samt foretdre etc.?Med hilsenEinar Brattaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På FS fant jeg at en Simen Torgersen ble født/dpt.10/12-14/12 1817 Ø.Gausdal, Torger Gundmundsen og Ane Mortensdt. Men så kommer et problem. Simen fikk en bror Ole, men det var 28/9-12/10 1823.Ellers så fant jeg på FS: Ole f.12/9-dpt.15/9 1819 i Ringebu, Torger Olsen og Ane Johansdt. Fant ingen Simen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om det skulle være av interesse så fant jeg vielsene til disse to ekteparene på FS: Torger Gudmundsen gift 27/5 1806 Ø.Gausdal med Anne Mortensdatter, og Torger Olsen gift 17/6 1819 Ringebu med Anne Johansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

For å ha alt på plass her er konfirmasjonen Lenke nr 9. Denne angivelige broren Simen,hvor har du ham fra flyttet han også til Trøndelag? Mvh.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Brattaker

Takker for all hjelp. Er litt usikker på den angivelige bror Simen, men ifl. litt vage opplysninger innen familien så skulle han eksistere. Viser også til 1900-tellingen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei.Tror jeg har funnet dåpen til Oles mor, 17-hundretalls skrift er jeg ikke flink på, men ser i alle fall at Bølien er nevnt. Noen kan sikkert tyde dette.Får ikke lagt inn lenke men her er en mulighet for å finne saken: Skanna kyrkjebøker, Oppland, Gausdal sogn (det første som kommer opp, bare Gausdal) ministerialbok 1758-1808, år 1799, s. 272, nr. 6. Ser i alle fall at Bølien er nevnt.Har lett etter barnefaren Torger Engebretsen men ikke funnet ham under Gausdal ennå.Mvh.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Her er resultat i forb. med siste setning i mitt forrige innlegg.En mulig Torger:fra FT for Fron 1801 Engebret Torgersen 42 år hans kone: Karie Olsdatter 36 år barn: Johannes 10 år Torger 6 år Imbjør 2 årFordi kirkebøkene ikke går lenger tilbake enn 1799 i Fron har jeg bare funnet Imbjørs dåps eller fødselsdato 27. jan 1799. En av fadderne hette Torger Løfsletten, går ut i fra at det er en bestefar.Løvsletten befinner seg i Skåbu og det var naturlig ferdselsvei derfra og nedover Vestre Gausdal. Hvis familien bodde der er det ikke umulig at Torgeir dro dit og ble far i 1819, han var da 24 år. Dette er eneste Torger Engebretsen jeg finner i sannsynlig nærhet. Forresten, Bølien finnes også i dag.mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.