Gå til innhold
Arkivverket

[#63936] Børger Brynilsen Hunstad, Nes i Akershus


Gjest Tom Premer
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Premer

Børger var tidligere på Henni, dit han giftet seg, senere på Nordre Folmo. Hans skal være født 1661. I Nes Bygdebok IV står det ingen ting om hvor han kom fra.I samme bygdebok under Fossum er det nevnt at Brynil Toresen hadde en sønn som het Børger, født ca. 1610. Det står ingen ting om hvor han havnet.Kan Børger Brynilsen Henni Folmo Hunstad og Børger Brynilsen Fossum være i slekt? En ting som kan tale for det er at både Børger og Brynil er relativt skjeldne navn i forhod til f.eks. Ole og Lars. På grunn den store forskjellen i fødselsår er det neppe én og samme person. Men, det er kanskje mulig at han som havnet på Hustad kan være sønnesønn av han som er født på Fossum?Har noen en fasit på dette, vil jeg være takknemlig.Vennlig hilsenTom Premer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Hei jeg fant en Borger Brynilsen født 1661 Fossum Nes.Han døde 1711 på Nes.Hans far var Brynil Torsen.Borger giftet seg med Rønnaug Ottersdatter 1687 Nes Akershus.De hadde disse barna. Otter 1688-1700 Brynil 1690-1690 Brynil 1691 Ole 1696 Otter 1700-1711 Kristoffer 1701-1716 Hans 1704 Barbro 1708-1709 Som du ser ble ikke barna så gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Premer

Hei Lisbeth!Du har helt rett. Jeg har det samme, men hadde notert at Brynil Toresens sønn Børger var født ca. 1610. Det var selvfølgelig faren som var født det året. Siden det ikke sto noe om Børgers opphav i Nes bygdebok IV ville jeg ikke ta det for gitt at han var den Børger som var sønn av Brynil (Brynjul) Toresen. Feilskriften av fødselsåret gjorde det ikke bedre. Jeg har jobbet i flere år med kvalitetssikring. Jeg får kanskje bli flinkere med det også når det gjelder private saker.Vennlig hilsenTom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.