Gå til innhold
Arkivverket

[#63938] Hvor er Halle?


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Velkommen.Denne saken gjelder Halle Frantsen, som giftet seg i 1718 med Eli Olsdatter. De bodde på Blomsøy i Alstahaug i Nordland. Sitt første barn fikk de i 1724.Halle Frantsen er vel født før 1701 og bør således være å finne i et 1701-manntall. I motsatt fall (hvis han var yngre) må det bety at de ble ekteviet allerede som 16-åringer.Han finnes ikke i 1701-manntallene for Alstahaug, Tjøtta, Herøy, Brønnøy, Vefsn m.v. (d.v.s. det meste av Helgeland). Han finnes heller ikke i skifter. Det samme gjelder etter alt å dømme hans far.Det er grunn til å tro at Halle Frantsen kom fra et annet område av Helgeland eller fra et annet sted i Norge, fortrinnsvis langs kysten. En annen mulighet er at han var fra Alstahaug, men befant seg på et annet sted i 1701. Jeg holder i begge tilfeller Trondheim/Trøndelag eller Bergen som sannsynlige steder. Det er heller ikke utenkelig at han kom nordenfra.Halle Frantsen er ytterligere behandlet i tema nr. 62610.Det ville bli en omfattende oppgave å skulle samle inn, omskrive og gjennomgå hundrevis av 1701-manntall. Jeg vil derfor komme med en forespørsel til dere som sitter på 1701-manntall, samt skifter, for dagens Finnmark, Troms, Nordland, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag med Trondheim, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland med Bergen og Rogaland med Haugesund og Stavanger, samt resten av landet for den som vil:Kunne dere søke etter Halle Frantsen eller sønn Halle og far Frants (d.v.s. uten angitt farsnavn eller med slektsnavn) som befinner seg på samme gård eller husstand?Jeg ber samtidig om at også de som ikke finner Halle Frantsen i sine manntall forteller hvilke manntall (for hvilken fjerding) det gjelder, slik at man ikke blir å lete flere ganger i det samme.Jeg legger innlegget på plass og gjør meg håp om tilbakemeldinger. Jeg takker for all hjelp.En god lørdagskveld ønskes alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Undersøkte 1701-manntall i Nordland, alle uten funn:1. Alstahaug2. Brønnøy3. Herøy4. Lurøy5. Nesna6. Tjøtta7. Vefsn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Undersøkte 1701- og 1702-manntall, samtlige som er tilgjengelige her i Digitalarkivet, alle uten funn: — — — AKERSHUS — — —Holand prestegjeldAurskogEnebakk — — — HEDMARK — — —Odal — — — VESTFOLD — — —Larvik grevskap — — — ROGALAND — — —Stavanger amt — — — HORDALAND — — —Søndre Bergenhus amt — — — SOGN OG FJORDANE — — —Nordre Bergenhus amt — — — MØRE OG ROMSDAL — — —Sunnylven skipredeDale skiprede — — — SØR-TRØNDELAG — — —Hitra i FosenMeldalOrkdalRørosSkaun anneksBørsa anneks — — — NORD-TRØNDELAG — — —Ytterøyforskjellige sognInderøyVerran sognSparbuStodSnåsaOverhalla — — — NORDLAND — — —Rødøy og Meløy fjerdingEvenesLofoten og Vesterålen — — — TROMS — — —Tromsø fogdedømmeSenja fogderi Det er også foretatt et globalt søk for Halle o.l. født mellom 1660 og 1701. Ingen funn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

I Høland, som jeg kjenner best, brukes Halle og Helle om hverandre. Kanskje du skulle forsøke med en variant av navnet? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Mitt forslag er at dere først finner Halle i militærrullene for den store nordiske krig 1710-20, der skulle dere muligens også finne fødestedet hans; - han må jo absolutt ha tjenestegjort under krigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Det ser ut til at man har lett mye, uten resultat. Jeg vil følge opp innlegg 4, og påpeker den uvanlige navnekombinasjonen Halle Frantsen. Halle peker mot Botner-slekten, og Frants om den såkalte 'Flor'-slekten. begge er debattert i dette forum, og rikelig omtalt av Odd Ottesen. Disse slekten har mange etterkommere i Høland, Trøgstad og tilgrensende sogn. Et søk der kunne kanskje gi resultater. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Torgeir Kvalvaag: Jeg foretok etter ditt forslag et søk med navneformen Helle, som riktignok gav mange treff på kvinner. Ingen funn.Tore H. Vigerust: Et riktig godt forslag og for meg en hittil ukjent kilde. Er disse militærrullene kanskje utgitt som bok?Fredrik J. Skjørten: Frants, eller Frandtz som man skrev det, var et ofte forekommende navn i Trondheim og i deler av Trøndelag fra 1600 til 1700, for eksempel hos slekter som Arctander, Bruun og Winther. Jeg kjenner ikke like godt til navnet Frants i Bergen, men det forekom sikkert også der. Du nevner også Akershus. I 1666-manntallet for Helgeland finnes det til sammenligning bare på tre steder.Takk for tilbakemeldingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Egil Øvrebø har utgitt navnelistene for Bergen stift i boka 'I kongens teneste. Militærutskriving fra Bergens stift under Store nordiske krig 1709-1719' (iksarkivaren. Skriftserie 1, Bergen 1996), 558 s. Dette store bokverket har generert langt mer enn 100 ulike debattråder her i Brukerforumet. Boka viser hvilket omfang kilden ehar og i hvilke kilserserier militærrullene fra den store nordiske krig finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Skarpås

Halle Frantsen er fadder i 1715 og 1716, begge ganger bosatt PÅ Alstahaug (prestegarden?).1715 1.dåp: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1715, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16570&idx_id=16570&uid=ny&idx_side=-11>Lenke Permanent bildelenke: Lenke1716 høyre side øverst: Kildeinformasjon: Nordland fylke, Alstahaug i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1716, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Etter å ha sett nærmere på hva boken inneholder slår det meg at den burde ha almen interesse. Også for alminnelige personal- og lokalhistoriegranskere er den et nyttig hjelpemiddel for en tid hvor kildetilfanget er lite eller mangler helt. Boken, med sine lister over hele 10.000 utskrevne vest- og nordnorske menn og deres navn, alder, bosted og videre, utfyller 1701-manntallene.Søket etter Halle Frantsen innstilles midlertidig. Takk til alle som har hjulpet og til alle som ville hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Arne Skarpås: Jeg har ikke lagt merke til disse innførslene før, som viser at Halle Frantsen bodde på prestegården i Alstahaug. Jeg har hatt mange grunner til å tro at Halle Frantsen kom fra en annen del av Norge eller i alle fall at han befant seg på et annet sted, men uten å ha håndfaste bevis. Med dette funnet er mine antagelser betraktelig styrket. Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest André Martinsen

Halle Fransen var dessverre ikke å finne i «I kongens teneste» av E. Øvrebø.Jeg kan derfor bare gjenta mitt ønske i innlegg nr. 1, hvor jeg ber de som sitter på 1701-manntall, fortrinnsvis fra Nord-Norge og Vest-Norge, samt byene, om å ta en titt i det for å se hvorvidt Halle Fransen (eller f.eks. Frans Hallesen) finnes der. Jevnfør først med innlegg nr. 2 og 3, som viser allerede undersøkte manntall.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.