Gå til innhold
Arkivverket

[#63942] Giertsen-slekten i Mandal


Gjest Svein Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Olsen

Noen som vet noe om Giertsen-slekten fra Udøya i Mandal? Utgangspunktet er Giert Jacobsen Udøe, som ble enkemann i 1733, og giftet seg på nytt året etter. Han hadde barna Nils, Jacob og Thomas. Jeg er på jakt etter info om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Mener du Gjert Jakobsen som ble født i Mandal ca. 1679, sønn av Jakob Larsen, født på Tregde ca. 1640, senere bosatt på Udøy?Forfedre, etterkommere eller begge deler du er interessert i mer info om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Jeg vet ikke så mye annet akkurat nå enn det som står i sjølægdrullen i 1706 (se bilde).Ser at samme tema er inne i slektsforum på DIS-Norge: Lenke

bilete5861.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Hva er sjølægdrullen? Jeg ser navnet står her, men er det noen som kan tyde innholdet :)Jeg lurer også på når han var født og når han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Her står følgende (mine kommentarer i klammeparantes), NB! Jeg skriver fortløpende uten korrekturlesing:3 Udøen [udøy] skylder 1 1/2 huud 3/16 marin leg, bondegodtzd: 1 opsidder Jakob Larssen bruger 9 kskind [9 kalveskinn tilsvarer halve gården] - [Født på] Treigde [Tregde] - [alder] 66 [år] - Har toe sønner1 [nr. 1 av Jakobs sønner som bor på Udøy] Giert Jacobsen, enrollerit No 10, befaren Styrmand - [Født i] Mandal - [alder] 272 Lars Jakobsen [Født på] Udø - [alder] 2Videre står det at andre oppsitter er Tormoe [?] Larsen som har en sønn Lars.Verdt å legge merke til er at Skjernøya er kalt 'Møløe'.Vil du ha lang eller kort forklaring på hva sjølegdrullen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Jeg går ut ifra at det med 'Innrullet' er hvorfor dette står i denne protokollen, for Jakob Larssen er vel ikke død her? Det er jo heller ikke et skifte. Det holder med en kortversjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Sjølægdrullen var et sjømilitært manntall. Manntallet gir oversikt over den mannlige befolkningen, fra nyfødte til oldinger, på gårdene som grenset til sjøen. De oppføres alle med navn, alder og fødested. I tillegg nevnes bruks- og eierforhold på gårdene, slektsforbindelser, midlertidige bosteder, yrker, enker som er oppsittere og hvem som var innrullert til marinen eller kunne bli det.De innrullerte var de som frivillig lot seg stille til den Dansk-Norske flåtens disposisjon hvis det var behov for dem. De lot seg innskrive som sjøvant, halvbefaren eller fullbefaren og fikk følgende betaling: En riksdaler i året hvis de var sjøvant, to riksdaler hvis de var halvbefaren og tre riksdaler hvis de var fullbefaren.Jakob Larssen er ikke død, han er 66 år.Gjert Jakobsen var altså 27 år i 1706 og født i Mandal ca. 1679.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Tusen takk for informasjonen. Hvis noen skulle vite noe om lillebror Thomas Gjertsen, så er jeg interessert i det også. Se første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg viser til LenkeDer har jeg nevnt Mandal Bys historie hvor vi finner en del om slektskretsen rundt disse personene.Jeg vil anbefale deg å lese denne.I tillegg har du skiftekortene på SAK. Seriene på Halse gård, Spidsbo, De Danske Boder, Kleven og Malmø (også pantereg.) er hvor du må lete etter Tomas Gjertsson.Bygdeboka for Holum gir forfedre nevnt i lenken ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg viser til LenkeDer har jeg nevnt Mandal Bys historie hvor vi finner en del om slektskretsen rundt disse personene.Jeg vil anbefale deg å lese denne.I tillegg har du skiftekortene på SAK. Seriene på Halse gård, Spidsbo, De Danske Boder, Kleven og Malmø (også pantereg.) er hvor du må lete etter Tomas Gjertsson.Bygdeboka for Holum gir forfedre nevnt i lenken ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Jeg har sett i Mandal Byhistorie. Har ikke funnet noe om han der. Skiftekortene på Statsarkivet er et godt tips. Jeg har bare sett på Kleven og Mandal, ikke på de andre stedene du nevner. Jeg visste heller ikke at det sto om disse fra Udø i bygdeboka for Holum. Skal stikke innom biblioteket å se i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

I forbindelse med registrering av opplysninger fra avfotograferte skiftekort fra SAK kom jeg over denne opplysningen:Halse i Halse 8-9/2 - 1708 Mandal Skiftepr. nr. 5 fol 236 bNiels Fridrichsen † Elene Nielsdtr.BarnFridrich på 3. året Magnild ' 12 ' Anne ' 9 'Enkens bror: Mads Nielsen Avds. bror: Anders Fridrichssen Barnas moster mann: Gert JacobsenDersom dette er din Gjert Jakobsson er han altså gift med søster til Elene. SKal vel være Helene som er oppfatningeni Holum BB hvor Helene Nilsdotter i sitt annet ekteskap oppgis å være gift med Ole Salvesson Klepp/Halse.Hvorvidt de er samfedre kjenner jeg ikke til.Forøvrig bør også kortene på Skinsnes undersøkes da Malmø ligger på Skinsnes grunn i likhet med Kleven.Også på Ime finnes det plasser bl.a. Mortensbua hvor opplysninger kan finnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Det er sikkert riktig, som du sier. Gjerts 1. kone, som også er mor til vår forfar Jacob og brødrene Nils og Thomas, het Anne Nilsdatter. Hun er sikkert, som du skriver søster til Helene.Blir fristet å ta en tur i morgen. I helgen må jeg sende fra meg manus, så etter det er det for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Olsen

Nei, ikke hvis du tenker Nils Fridriksen, men det er spørsmål hvor langt ut jeg kan gå siden dette i ugangspuntet handler om de som flyttet til Loppa. Nå har jeg deadline i dag, så det må jeg ta en avgjørelse på. Men gåten rundt Thomas Giertsen hadde vært spennende og visst.Er det noe spes. som en bør vite om Nils? Nils er jo interessant fordi det er rett linje.Jeg fant ut en god del om søsken, da jeg var innom Statsarkivet, men har foreløpig lagt det til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Den jeg har i tankene er fogd etc på Lista Mads Nilsson Gram, med sønnen Nils Madsson som er nevnt under en markegang i 1636 (Agdesiden DOmbok 1636, sak 5)Sønnen Nils Madsson er stevnet men avgir skriftlig vitnemål og oppgir at han bor i Mandal, dvs i bodene eller Spidsbo.Han er nok ikke far til vår Mads Nilsson mfl., men kan være far eller bestefar til vår Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.