Gå til innhold
Arkivverket

[#63949] Christine Zetlitz (1815) g m Peter Andreas Bothner (1818)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Christine var f i Stavanger, og jeg ville trodd at hun var dtr av Jens Zetlitz, men det kan jeg ikke se at hun er etter oversikten over Jens sine barn. Vet noen hvem hun var datter av ?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det, men denne er jeg usikker på. Jens og hans kone Maren Elisabeth hadde en dtr som het Mette Christine, men hun var f i 1794,(55 år ved 1.barn ?). Peter Andreas og hans kone fikk 2 sønner Harald og Christian Magnus. Christian Magnus brukte Zetlitz som etternavn, og han var f i 1853. Det kan være riktig med event oppkalling, men det ser litt mistenkelig ut. Var det flere Zetlitz i Stavanger på den tiden, og hadde Jens event en bror som het Christian Magnus? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for dette, Johan Arthur, dette stemmer bedre. Det må nok være slik at det er to brødre vi her snakker om. Da skulle vel dette være på plass. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Med det samme vi er i gang, Peter Andreas, se innlegg 3, var far til Harald Bothner, Statsråd og Sorenskriver mm. Han ble gift med en Jakobine, som jeg aldri har funnet pikenavn til. Vet noen det?Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola L. Zetlitz

HeiMette Christine Zetlitz f.25 feb. 1815 og Alexander Magnus Zetlitz f. 10 des. 1813 er barn av Guri Svendsdatter Riise som var 'pige' hos Christian Magnus Zetlitz og hans kone Frøchen Kielland. Etter Frøchen Kiellands død i 1815 ble barna til Guri adoptert av C. M. Zetlitz. -- Adoptions DeclarationDa Pigen Guri Svendsdatter Riise som ixx Aar hartjent mitt Huus, har under denne sin Tjeneste-Tid bragte til Verden den 10. Desember 1813 et Drengebarn kaldet Alexander, og under 25. Februar 1815 et Pigebarn kaldet Mette Christine, hvorav begge Børn ere oppfødde i mitt Huus, og have artet seg vel, saa ere det jeg herved declarerer, at ligesom jeg hidtil har sørget for deres Opdragelse, vil jeg Følgetiden efter Evne sørge for dem, som jeg vil have dem begge adopterede at bære Navn, saaledes at Drengen skal kalde seg Alexander Magnus Zetlitz og Pigen Mette Christine Zetlitz, og ville have dem for Følgetiden anseede som mine adopterte Børn, dog uten at gaae i Arv. Denne min Declaration maa til Thing læses.Christian Magnus Zetlitz---Mange mener at disse er barn av CMZ, det kan godt hende, men jeg har ikke noen bekteftelse på det. Mette Christine ble som nevnt gift med Peter Andreas Bothner 27 apr. 1849. Alexander Magnus ble gift med Caroline Mathilde Eliason Smith 28 aug 1835. -----Statsråd Harald Bothner mener jeg var gift med Rosa Ambrosia Jakobine Christine Bergh f. 11 jan. 1857, datter av Thorkild Berg og Maren Christiane Østby.--- Jens, Christian Magnus Zetlitz er brødre, og sønner av Sigismund Zetlitz som hadde 7 barn såvidt jeg vet.mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Ola, det var oppklarende. Nu har jeg begge disse Zetlitz brødrene i mine aner, Christian Magnus på min fars side og Jens på min mors side. Hvis du er koblet opp mot en av disse to så kunne det vært intr å fått en mail: jeh-manor (at) bredband.netTakk så langt !Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.