Gå til innhold
Arkivverket

[#63953] Gregers Rasmussen, fra Eiker eller Lier?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Gregers Rasmussen Hegg blir begravd i Lier (Frogner) 21. desember 1735 - alder ikke oppgitt. Jeg har plundret en del med denne karen, men har kommet til følgende: 21. juni 1691 blir datteren Åse (min ane) døpt i Eiker. En av fadderne er Hans Rasmussen, og jeg lurer på om det kan være en bror - Hans Ødegården døper datteren Sissel 22.09.1688, fortsatt Eiker, og Gregers Rasmussen er fadder (Gregers døper også en datter Sissel, i 1699, men hun dør i 1700). I 1697 døpes sønnen Rasmus, og etter 2. april 1700, da Sissel begraves, må ferden ha gått til Lier.Han får flere barn i Lier, inkl. Knud Christian i 1708, som skal være broren til Åse Gregersdatter ifølge Liers historie (og det tror jeg er riktig), og Gregers er 'sersjant'. Jeg har sjekket på FS og funnet opplysningen om at han var gift med Gunbjørg Jonsdatter (NB: opplysninger på FS om at både Gregers og Gunbjørg er født i Lier, er nok feil), noe som passer bra, for Gregers MÅ ha vært gift to ganger.Det blir begravd en Gunbiør Jonsdatter i Frogner 10. mai 1719 og 21. januar 1720 gifter Gregers seg med Marte Pedersdatter Viker. 31. august 1721 blir Gregers Heggs datter Gulbjør døpt, og Åse Gregersdatter er fadder.Jeg har ikke funnet vielsen til Gregers og Gunbjørg (Gulbjørg), men de har trolig giftet seg rundt 1690, for jeg har funnet denne fadderen i Eiker 3. juni 1689 (Peder Kristoffersen i Hokksund barn Kristoffer): Gunbjørg Jonsdatter som tjener hos Rønnaug Sal. Mads Aigisen i Hokksund, og det kan da være henne??Dette ble en lang harang, og her kommer konklusjonen: er det noen som kjenner mer til Gregers og Gunbjørg, evt. fra Ødegården i Eiker, eller....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vrien nøtt dette.Har funnet de samme opplysninger som deg på Fam s.Her er da siste ekteskap i Lier? LenkeHvem den første kona var har jeg ikke greid å finne ut, men jeg vil tro du kan ha en sterk kandidat til Gudbjørg Jonsdatter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Helt enig, Gunn: det ER ei vrien nøtt... Du har funnet dåpen til Rasmus og de andre lenkene er også full klaff, men så var det giftermålet, da, eller hvor Gregers og Gunbjørg kom fra. Tror nok hun er den første kona, ja, og kanskje er de fra Eiker begge to?Finner ikke dåpen til Aase i lenken (innlegg 2), men her er opplysningene i kirkeboka:Lenke NB: hadde aldri kunnet tyde dette, hvis jeg ikke hadde funnet dåpen på FS og deretter hos Bjørn J. Rosenberger...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I den digitale bygdeboka for Lier er nevnt under Vestre Nøste Brukere:Rasmus Gregersen 1722-27 , Barn: Ole , Rønnaug, GREGERS . Gården ble solgt i 1731 . Rasmus Gregersen var trolig gift med Aaste Olsdatter.Legger en lenke til den digitale bygdeboka her, du har vel sikkert disse opplysninger før?LenkeDa ser det nesten ut for meg som skifter kan være en god pekepinn, om disse finnes?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, fornavnet til faren til Aase i lenken (6) har Rosenberger 'tolket' til Gregers, men det er ikke lett å tyde, jfr. lenke 5.Har også sett på dåpen til Aase i 1694, men denne Gregers var skomaker... Gregers i Lier var i det militæret, og han ER temmelig sikkert samme Gregers som vi finner i Eiker, og skomakere ble vel helst ved sin lest? Eller?Rasmus du fant i Lier (pussig, jeg bor også på Vestre Nøste), er udiskutabelt den samme som du fant dåpen til, og helt bombesikkert broren til Åse. Og JA, hvis noen hadde tilgang til skiftet etter Gregers, hadde det vært nydelig, for å si det mildt!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Legger til at Aase er barn nr. 39, lenke innlegg 5, hvis noen våger seg på å tyde fornavnet til faren hennes. Synes det ligner mer på Gregers enn Peder, men...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg kan ikke finne noen skifter i Eiker med Gregers Rasmussen eller andre aktuelle.Når det gjelder lenken i (5), står det nok Gregers der, ikke Peder.En Gregoris Rasmussen er nevnt i Bragernes tingbok her: LenkeSøk på tingmøtedato 16950418 og saksnummer 48. Velg sak 48 deretter. Søk så på Gregoris i teksten. Han er nevnt som soldat, men dessverre er ikke gitt fler opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, det var en skikkelig 'spenstig kårde-sak' du hadde funnet i tingboka, gitt - og den bekrefter at han var soldat. Jeg har lokalisert ham i Eiker mellom september 1688 og april 1700, og i Lier fra 25.02. 1701, da datteren Mari/Maren døpes i Tranby kirke (Gregers korporal - må være han) og fram til han døde i desember 1735.Andre barn jeg har funnet fra 1. ekteskap, alle i Lier: Knud Christian, 17.06.1703, Gregers sersjant. Begravd 06.03.1707: sersjant Gregers Rasmussens sønn, Knut Kristian, likpreken. 19. april 1707: Gregers sersjants sønn Knut Kristian. 9. juni 1710: Gregers sersjants datter Maria.Gregers var på Hegg iallefall fra 1708 og bodde der fortsatt da han døde. Et eller annet sted må vielsen stå, for opplysningene på FS om Gunbjørg/Gulbjørg Jonsdatter kan ikke være tatt rett ut av luften, heller - MEN vi snakker kanskje fortsatt om skifter....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjenHer leier sersjant Gregers Rasmussen og kone Gunbjør Jonsd. ødegården Walle i Lier som var et gjestgiveri. Datert 8.10.1707 og leie 30 rd. pr. år. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Guri Malla! Der kom beviset på hvem han var gift med, gitt! Skal bli spennende å finlese dokumentet. Tusen takk!!vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, og atter en gang: tusen takk! Nesten litt flaut å innrømme det, men jeg synes ikke at denne skriften var veldig lett.... Nåja, jeg gir meg ikke uten kamp,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så flott at du fikk hjelp her av Egil!På Distreff finner jeg noen opplysninger om Greger Rasmusen f. ca 1665 d. 1735 Lier g.m. Gunbjørg Jonsen f. ca 1669 d. 1719 Lier.Sønn , Rasmus Gregersen 1696 -1724 g.m. Aaste Olsdatter f. 1699 d. 1753 , Tranby , LierBarn : Ragnhild Rasmusdatter f. 1724 d. 1773, Frogner, Lier.( Disse data bør nok sjekkes om mulig i kirkebøker)Utrolig bra med de gamle dokumentene Egil la inn her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om ikke det noen etterkommere av Greger Rasmusen kan være nevnt i den digitale bygdeboka for Lier.Under Auvi, Foss, Skrafstad, Lier Sykehus, finner jeg under brukere på Søndre Auvi , nevnt en Åse Gregersdatter g.m. Anders Jensen Hennum d. 1741. Barn Gunbjørg. ?( Mulig oppkalling her?)Og her er også en Knut Gregersen f. ca 1710 . Vet jo ikke om dette kan være etterkommere av Greger Rasmusen, men du får kikke på det?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei på morran, Gunn. Helt enig, dokumentene fra Egil var strålende (håper bare jeg klarer å tyde dem ordentlig - jeg er ikke den glupeste på håndskrifter.....). Åse er datteren til Gregers, og det var hennes datter, Gunbjørg (Gubjør/Gulbiør, mange stavevarianter), som satte meg på sporet..... Og Knut er den sammen som Knud Christian, døpt i 1708.Rasmus du viser til i innlegg 19, er han som ble døpt i Eiker i 1697, men han levde noen år lenger, døde i 1728, hvis jeg ikke husker helt feil. Han og Aaste rakk å få tre barn, inkl. Gregers, før han døde - så dette er tjukke slekta alt sammen.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Kan legge til at Åse Gregersdatter giftet seg 26. september 1723 med enkemannen Anders Jensen, og at deres datter, Gunbjør, er moren til Anders Halvorsen i debattinnlegg 63599,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei fjerne slektninger!Gregers Rasmussen på Hegg i Lier(i alle fall fra 1708,da han får bykselseddel av sogneprest Angell)hører vel strengt tatt til slekten Fyhn på Øvre Eiker(Hokksund og omegn),all den tid hans bror er gårdbruker og kornett ved dragonene,Hans Rasmussen Fyhn(1656/7-1740),på Lille-Spæren intill ca. 1696,på Skjøl fra samme år,og med bykselseddel fra 1704.Hvis man søker på FYHN i søkervinduet her på Brukarforum,vil man se noe informasjon omkring brødrenes nærmeste kjente forfedre,i tillegg da til mine spørsmål!.Jeg har dog ennå tilgode å se slektsnavnet brukt av Gregers selv i noen primærkilde!.I følge min gode venn og slektshistoriske mentor,Bjørn J. Rosenberger,som selv stammer fra Gregers gjennom sin mor,var han skomaker for de militære,derav graden,han sydde nemlig deres støvler!.Mens han bodde i Hokksund må han vel ha vært i det Eikerske kompani,men senere må han ha blitt knyttet til det Lierske under rittmester Preben Christian von Hadeln.I 2 ekteskap har jeg tellet 14 barn! pluss et par på si!!.Jeg antar at han er født omkring 1660-i,og således ca. 30 år gammel ved sitt første giftemål våren/forsommeren 1691.Han må ha blitt kjent med Gudbjørg Joensdatter,som forøvrig var fra Holmestrand,da hun tjenestegjorde i huset til Rønnaug Jørgensdatter(ca.1643-1712)i 1689,da nettopp enke etter sin første mann.trelasthandler i Hokksund,Mads Ågesen/Auchesen(ca.1647-89).Jeg mistenker sterkt at Rønnaug var Gregers sin faster,og at det var grunnen til at de ble kjent.Gudbjørg Joensdatters foreldre var Joen skomaker(død innen 1689)og Inger Larsdatter(ca.1617-1712).Det er blitt sent så jeg tenker å legge meg nå,men mere kommer i morgen!.GOD NATT!!!.Mvh Sven Erling!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med de opplysningene fra Sven Erling! Da er det vel bekreftet at Greger var skomager i Hokksund. Datter Aase f. 1694 , se innlegg 7 .Nå har du også fått Gunbjørg Joesdatters opphav og fødested. (Også en skomagerdatter ).Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.