Gå til innhold
Arkivverket

[#63953] Gregers Rasmussen, fra Eiker eller Lier?


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Guri Malla - dette var storveis. Stor takk til dere begge!Da er vel Gregers Ramussen og Gregers Skomaker en og samme mann, og kanskje Aase som ble døpt i 1691 døde som liten? Jeg gleder meg til å studere innleggene nærmere (og tar gjerne imot mer, Sven Erling)vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Veldig artig å følge denne debatten. Håper at skiftene her kan gi deg noen av svarene. Tenker Sven Erlig har flere opplysninger også.Lykke til med studiene av de nyeste informasjonene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Blemme de luxe... Da jeg så nærmere på skiftet fra Holmestrand (innlegg 25), fant jeg ut at Aase Gregersdatter ikke hadde livsarvinger (hun var gift med Ander Jensen Auvi, ikke Olsen), og da begynte jeg å lure... En grundig saumfaring av 'døde i Lier', avslørte at 'min' Gunbjør, døpt i mars 1724, ble begravd i april samme år: Anders Auvis datter. Skikkelig flaut - dette burde jeg ha sett før!!!!Vel vel, der forsvant den jeg trodde var moren til min Anders og tilhørigheten til Gregers Rasmussen, trur eg. Så hvem i all verden var den Gudbiør Andersdatter som giftet seg med Halvor Olsen Sjåstad 11. juli 1756???? Hun har 'ibid' etter navnet, men jeg har ikke funnet noen passende kandidater fra Sjåstad-traktene. Ikke verdens mest vanlig navn, og i 1801-tellingen er hun 80 år, så hun bør være født rundt 1722, sånn omtrent. Kanskje hun ikke var var Lier?Jeg får leite mer, men at skifter forteller mye, er klinkende klart. Uansett er jeg glad for opplysningene, for jeg vil ha 'korrekte' aner, samt at Gregers Rasmussen er et spennende bekjentskap, forfader eller ei.vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tja, nå ble jeg ganske forvirret også.Da er det dette paret du søker opplysninger om ? javascript:DoView('../gedcom/')Får se om Sven Erling kan hjelpe deg med opprydding her ?Skal lete litt mer.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

helt korrekt vielse, Gunn, og jeg var altså hellig overbevist om at bruden var datter av Aase Gregersdatter og Anders Jensen, men.....vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, Gubjørg Andersdatter Sjåstadeie, legdslem, ble begravd i januar 1804, 81 år, så hun er nok født omtrent 1722-24,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Litt vrient å lese de kronologiske lister i kirkebøker for Norderhov på den tiden Gudbjør ble døpt. Har ikke greid å finne dåpen i kirkeboka ved første gjennomlesing, men det kan godt være jeg har oversett den.Lykke til med søking vidre.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ministerialboka fra Norderhov bekrefter at ei Gubiør ble døpt 14.jun.1721 i Wiger Annex. Side 134. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8520&idx_id=8520&uid=ny&idx_side=-69>LenkeDåben til Gudbiør finnes også i Klokkerboka, nederst på venstre side. LenkeMen- -, montro om det ikke er henne som ble bgr. 13.jan.1811 og er reg. som Gunbjørn Andersd. Elsrud Eie. Alder 91. Lenke1801-tellinga for Norderhov har ei Gudbjør Andersdtr på 80 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Godt du står på, Gunn og takk for at du kom på banen, Ellef! Dette er vel trolovelsen til den Gudbjørg du viser til, Ellef (Halvor Thoresen, må være den samme som Tørrisen i 1801-tellingen), nederst på venstre side: LenkeDe giftet seg 10. september samme år (1752). Klarer ikke å tyde navnene på forloverne, men på nr. 2 står det vel Buttingsrud? Ting tyder på at hun IKKE er den jeg leiter etter, selv om navn og alder passer bra (men det gjorde den 'forrige' Gunbjørg, også. Det skal visst ikke være lett her i verden, men jaggu er dette spennende OG interessant),vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Er enig i at Halvor Tørrisen i 1801-tellingen er feil, og at hans rette navn skulle vært Halvor Thoresen. (Kan i farten heller ikke huske jeg har sett navnet Tørrisen her på disse trakter).Får navnene på forloverne til å bli Ole Ringerud og Anders Buttingsrud.Synd, men mye tyder på at du kan overse denne Gunbjør dpt. 14.jun.1721 i Wiger annex.Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Enig! Så en annen Gunbjør Andersdatter døpt på Norderhov i 1725 (FS, har ikke sjekka kirkeboka), men jeg tror hun blir for ung (eller kanskje ikke?). Det som forundrer meg litt, er navnevalget på barna til Halvor Olsen og Gun/Gulbjørg Andersdatter: Anne, Peder, Ole, Anne, Anders og Nils. Pussig med Peder på den første sønnen... Dessuten blir yngstemann, Nils, døpt i 1769, så jeg tror neppe at Gunbjørg er født seinere enn 1722-23, så sånn sett passer hun i 1725, så jeg får vel ta en skikkelig titt! Denne grenen av slekta blir jeg nesten sprø av - bare plunder!Har fått noen tips som jeg skal sjekke opp, samt gå nærmere gjennom konfirmantlistene, men finner jeg ikke noe, er det mulig jeg skriver en ny etterlysning, sånn at stakkars Gregers slipper unna. Uansett er jeg skikkelig imponert over den fantastiske hjelpen jeg har fått underveis, og opplysningene om Gregers og hans etterkommere er gull verd for oss liunger,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

God kveld kjære slektninger, eller var vi ikke alikevel?.Jeg synes det er utrolig givende hvis noe av det jeg har å meddele kan komme andre tilgode,og jeg er mektig imponert over den iveren som vises.Tenk oppe og skriver klokken 06.29 a gitt!!.Det gikk litt fort i svingen forleden natt,jeg tar mye etter hukommelsen og da sniker det seg gjerne småfeil/unøyaktigheter inn.Jeg lovet dere jenter(Gunn og Astrid)mer i kveld,så med amerikansk valgvake surrende i bakgrunden,skal jeg ta med noen flere momenter.Aller først noen korrigeringer til Astrid og innlegg nr.1:Gregers døde vel vitterligen i oktober 1735 og begraves den 21.,eller?.Hans brors datter Sissel døpes 22.09.1689,og ikke 1688!.I Rosenbergers transkripsjon av Eiker kirkebok 1(som han kaller '1683-1704')kan sees en dødsinnførsel under 22.09.1691 en Sissel Gregersdatter 18 uker og 2 dager!.Kunne det ha vært feil for Åse den førstefødte,døpt den 21.06???.Så vil jeg henlede oppmerksomheten mot en artikkel i NST bind XXII-hefte 4(1970):Marit Rognes 'En Lie-slekt fra Vestfold'.Her nevnes 2 Gregersdøtre,Anne og Maren,nevnt på skiftet fra Holmestrand 1767-1775!!.Har dere tilgang til den?.Hvis ikke skal jeg ta meg friheten å lette litt på sløret,men ikke før i morgen.Beklager at jeg ikke kan hjelpe noe særlig mer om Gregers sine etterkommere utover på 1800-tallet,sær som jeg er går jeg heller bakover i tid til 1600 og 1700-tallet,og da spesielt til 1630-tallet(1635)da Gregers sin bestefar kommer til Eikerbygden,kanskje fra Svendborg eller Odense,begge byer hadde sverdfegerlaug fra middelalderen av.Et utrolig snodig faktum som jeg fikk greie på iPolitikens guide over 'Fyn og småøerne' er som følger:byen Svendborg kniver med Aalborg om å ha flest gjestgiverier per 1000 innbyggere i Danmark i dag,vel å merke!!.Pussig også at Hokksund har valgt Kerteminde på nordøst-Fyn som sin vennskapsby i Danmark.Skulle man nemlig til Norge fra Odense på 1600-tallet,måtte man seile ut i fra Kerteminde,som var ladeplass for samme,inntil år 1816 da Odense kanal ble gravet ut!!.Da er det kanskje ikke så rart da at disse 'Fyhnene'driver med disse borgerlige næringer på Eiker.Gregers ble jo som kjent gjestgiver og eksersisplass-eier da han kommer til Hegg.Navnet Gregers kommer inn i slekten med hans mor,Åse Gregersdatter Gevelt (ca.1623-92),datter av Gregers Hansen Gevelt(død ca.1642),han sønn av Hans Jensen,bondelensmann og bruker av begge Gevelt-gårdene i 1613(Herredag satt på Eiker ifm. prosessen mot lensherre Lorentz von Hadelen.)Nok for i natt,alle Gregers sine barn kommer i morgen.Hans døde forøvrig innen 1623,da enken Maret(te)nevnes i skattelistene.God natt,mvh SVEN ERLING.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, god morgen igjen! Takk til deg Sven Erling for fin informasjon om de gamle slekter på Eiker. Historisk bakgrunn er viktig, og dine utredninger om dette gir lyst til å vite mer !For meg er dette en strålende hobby i alderdommen! Nå sitter jeg i Bengtsfors i Sverige og leser dette.Her i det lokale bibliotek har de en svært bra samling med slekthistorisk stoff fra Dalsland. ( Om noen skulle ønske oppslag herfra?)Gleder meg til å følge med i flere nyheter fra Sven Erling!Morgenhilsen fra Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Halvor Olsen, Sjåstad som giftet seg med Gunbjør Andersdatter i 1756 ser ut til å ha fått 5 barn i Lier i perioden 1756-1764:Anne døpt 1756Peder døpt 1758ny Anne 1762Gudbjør 1763Ole 1764Faddere er tatt med på denne avskriften:LenkeSer at det er flere med Andersen som etternavn på listene, mulig forbindelse til Gudbjør Andersdatter.Dette har du muligens sett her under Lier før?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.